اصلی ترین منابع تامین ویتامین سی

به گزارش مجله پیامکی، زمانی که در خصوص ویتامین C فکر می کنید حتما اولین چیزی که به ذهنتان خطور می نماید پرتقال است. اما مواد غذایی دیگری نیز می توان پیدا کرد که سرشار از ویتامین سی باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این مواد بپردازیم.

اصلی ترین منابع تامین ویتامین سی
ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان بوده و یکی از احتیاجهای ضروری برای حفظ سلامتی و افزایش کارایی بدن محسوب می گردد. این ویتامین سلامت و حفظ تاندون ها، سلامت استخوان و سلامت پوست را تضمین و به سیستم ایمنی شما یاری می نماید که از تأثیرات منفی مواد مضر در بدن تان جلوگیری نماید. به همین علت حتما باید مواد غذایی سرشار از ویتامین سی را به میزان کافی در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. در این مقاله با برترین منابع ویتامین سی که برای سلامتی شما مفید است، آشنا می شوید.

گوآوامیوه گوآوا یکی از خوراکی های بسیار غنی از ویتامین ها و مواد معدنی لازم است. یکی از ویتامین های فراوان گوآوا، آنتی اکسیدان ویتامین C است، به طوری که هر میوه گوآوا محتوی 125.57 میلی گرم ویتامین C است که بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه شده محسوب می گردد. گوآوا بعلاوه سرشار از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش بدن یاری می نماید. اندازه مصرف: یک عدد میوه گوآوا حاوی 125.57 میلی گرم ویتامین سی (%209 اندازه لازم مصرف روزانه) و 37 کالری است.

پودر فلفل قرمزیک قاشق غذا خوری از پودر فلفل قرمز 5.13 میلی گرم از ویتامین C ضروری بدن شما را تأمین می نماید. این اندازه حدود 9 درصدِ میانگین مصرف روزانه توصیه شده برای یک فرد بالغ است. این منبع شگفت انگیز از آنتی اکسیدان ها و املاح معدنی می تواند به غذاهای مورد علاقه تان اضافه گردد و شما را از مزایایی که برای سلامتی تان دارد، بهره مند سازد. اندازه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز حاوی 5.13 میلی گرم ویتامین سی (%9 اندازه لازم مصرف روزانه) و 25 کالری است.

فلفل دلمه زردفلفل دلمه ای از جمله سبزیجات شیرین و رنگارنگ است که باید صندلی خاصی در ر ژیم غذایی تان داشته باشد. اگر نمی دانید که چطور می گردد بیش تر از آن استفاده کرد، آن را به غذاهای مورد علاقه تان مثل سُس پیتزا یا بشقاب پاستای خود اضافه کنید. این فلفل ها طعمی فوق العاده دارند و به خاطر اندازه بالای ویتامین C خود ارزش غذایی بالایی را به غذاهای محبوب تان می بخشند. اندازه مصرف: یک فلفل دلمه حاوی 341.31 میلی گرم ویتامین سی (%569 اندازه لازم مصرف روزانه) و 50 کالری است.1

خانواده کلم هاکلم هایی مثل کلم چینی، بروکسل و بروکلی فرمانروایان دنیای سلامتی اند. در هر فنجان از این کلم ها 33 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. خانواده کلم ها سرشار از مواد مغذی اند و می توانند با سرطان و بیماری های قلبی عروقی مقاله نمایند. کلم بروکسل چهار برابر بیشتر از هم خانواده های دیگر خود ویتامین C دارد، یعنی هر فنجان 97 میلی گرم. توجه داشته باشید برترین شیوه پخت کلم ها بخارپز کردن است تا بیشترین اندازه ویتامین های خود را حفظ نمایند. توصیه می کنیم از جوشاندن طولانی مدت این کلم ها خودداری کنید.

نخود فرنگینخود فرنگی منبع خوب پروتئین های گیاهی و آهن است که برای گیاه خواران یک ماده غذایی مفید محسوب می گردد.

نخود فرنگی احتمال پیشرفت برخی از سرطان ها را کاهش می دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می نماید.

ویتامین C با اثرات منفی رادیکال های آزاد مقابله می نماید و برای همین می تواند از بیماری آب مروارید پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین اندازه ویتامین C نخود فرنگی توصیه می کنیم برای پخت آن از آب کمی بهره ببرید.

آناناسسال های سال از این میوه خوشمزه برای درمان اختلالات روده و یبوست استفاده نموده اند و باید بدانید که این میوه استوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان ها و سلامت قلبی عروقی می گردد.

یک فنجان آناناس تازه حاوی 25 میلی گرم ویتامین C و 75 کالری است. آب آناناس نیز ویتامین C خود را حفظ می نماید.

سیب زمینییک عدد سیب زمینی میانه که با پوست کبابی شده است حاوی 25 میلی گرم ویتامین C می باشد که 25 درصد احتیاج روزانه یک فرد بزرگسال را تأمین می نماید.

اسفناجاگر چه غذای مورد علاقه ملوان زبل منبع کامل آهن نیست اما باید بدانید این ماده غذایی سرشار از کاروتنوئید است. این مواد مغذی با همیاری ویتامین ها باعث پیشگیری از سرطان و کلسترول بالا شده و اجازه نمی دهد قدرت بینایی تان کاهش یابد.

ویتامین C موجود در اسفناج از دژنراسیون ماکولای چشم، آرتروز و سکته مغزی پیشگیری می نماید.2

توت فرنگیتوت فرنگی ها به عنوان یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین توت های موجود بر روی کره زمین، سرشار از ویتامین C هستند. با این وجود، توت فرنگی ها تنها یک ماده غذایی حاوی ویتامین C نیستند، بلکه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان نیز هستند که مسئولیت کاهش استرس اکسایشی و محافظت از قلب در برابر مازاد کلسترول را بر عهده دارد. فقط یک بشقاب توت فرنگی برای تامین نیمی از ویتامین C روزانه مورداحتیاج بدن شما کافی است.

آلبالوآلبالو یک میوه کوچک قرمزرنگ سرشار از ویتامین C است. اندازه ویتامین C موجود در آن حدود 65 برابر اندازه ویتامین C موجود در پرتقال است. آلبالوها به شکل تازه و خشک شده موجود هستند، ولی چنانچه فصل آن ها نباشد می توانید آن را به شکل مربای آلبالو تهیه کنید.

میوه آملا (گوسبری هندی)آملا یکی دیگر از میوه های عجیب و غریب هندی که سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از مهم ترین مواد دارویی مورد استفاده در صنعت گیاهان دارویی در هندوستان است. این میوه را پس از چیدن خشک می نمایند و به منظور خواص تقویت نماینده سلامت بدن از آن استفاده می نمایند. این میوه یکی از متمرکزترین منابع ویتامین Cدر میان میوه ها به شمار می آید و بنابراین جای تعجب ندارد که هزاران سال است از خواص ایمنی بخش آن استفاده می گردد.

پاپایا (انبه هندی)پاپایا یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از ویتامین C است که یک بشقاب از آن 100٪ ویتامین روزانه مورداحتیاج بدن را تامین می نماید. دفعه بعد میزانی از آن را در اسموتی یا ماست خود بریزید. این میوه بعلاوه سرشار از ویتامین A است.

گوآوااین میوه نامتعارف و خوش رنگ یکی دیگر از مواد غذایی غنی از ویتامین Cاست که یک عدد از آن حاوی 250 میلی گرم ویتامین C، یعنی بیش از دو برابر احتیاج روزانه شما است. این میوه بعلاوه سرشار از فیبر، فولیک اسید، پتاسیم و منگنز بوده که آن را تبدیل به یکی از موادغذایی فوق العاده برای افزودن به رژیم غذایی روزانه می نماید. در حال حاضر بسیاری از سوپرمارکت ها این میوه را از منطقه ها استوایی وارد می نمایند(آب گوآوا نیز در بازار موجود است) و بنابراین یافتن آن ها آسان شده است.

طالبی، خربزه و هندوانهبسیاری از انواع این میوه ها دارای ویتامین C هستند. تنها یک فنجان طالبی می تواند حدود 67 میلی گرم ویتامین Cبه علاوه میزان زیادی از ویتامین A مورد احتیاج بدن را تامین کند. علاوه بر این، هندوانه منبع دیگری برای ویتامین C محسوب می گردد که یک بشقاب از آن 112٪ احتیاج روزانه شما را تامین می نماید.3

پرتقالپرتقال یکی از شناخته شده ترین میوه ها در فهرست مرکبات می باشد. این میوه نه تنها ویتامین C، بلکه فیبر و مواد معدنی زیادی نیز دارد. دیگر مرکبات غنی از ویتامین C عبارتند از گریپ فروت، لیمو و نارنگی.

کیویکیوی یکی از برترین مواد غذایی سرشار از ویتامین C است. اگر بدانید که این میوه سبز دارای ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال است حتما تعجب خواهید کرد. کیوی بعلاوه دارای فلاونوئیدها و مس است و مانند موز دارای پتاسیم نیز می باشد. کیوی باعث تقویت دستگاه تنفسی نیز می گردد.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.article.tebyan.net

3.www.chinchinco.com

4.www.payamesalamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1823

به "اصلی ترین منابع تامین ویتامین سی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلی ترین منابع تامین ویتامین سی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید