6 غذایی که هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید

به گزارش مجله پیامکی، بسیاری از ما با فواید آرام غذا خوردن و تأثیر آن در پیشگیری از بیماریهای گوارشی آشنا هستیم و می دانیم که بهتر است از غذاهای سالم و مفید استفاده کنیم. وقتی آشپزی می کنید یا از بیرون غذا تهیه می کنید، خیلی خوب است که غذای اضافی را نگه دارید تا بعدا بهره ببرید. اما معمولا برای گرم کردن غذا بدون اینکه فکر کنیم، آن را در مایکروویو می گذاریم. درحقیقت برخی غذاها هستند که هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید، چون می توانند باعث بیماری شوند. اگر هم تا الان مسئله ای نداشته اید، خوب است این اطلاعات را بدانید و از این به بعد به کار ببندید تا بعدا برای تان دردسرساز نشود. به گفته بریجیت زیلتین: خوردن باقی مانده غذاها روشی سالم و مالی برای استفاده کامل از غذاهاست. اما گرم کردن برخی غذاها خطرناک است. به ویژه اگر قبلا در شرایط خوب (در ظرف دربسته و دمای مناسب) نگهداری نشده باشند.

6 غذایی که هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید
برای بسیاری از این غذاها مشکل فقط مایکروویو نیست، بلکه تغییراتی است که در دمای غذا از زمانی که آن را رها می کنید تا زمانی که دوباره گرم می کنید به وجود می آید. به هرحال بهتر است دفعه بعد که می خواهید غذای باقی مانده را از یخچال بیرون بیاورید و در مایکروویو گرم کنید، این شش نوع غذا را بشناسید تا به حفظ سلامتی تان یاری گردد.

1. سیب زمینی

به گفته زیلتین: گرم کردن سیب زمینی هایی که بعد از پخته شدن بار اول، در دمای اتاق سرد شده اند می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد. اگر بگذارید سیب زمینی ها در دمای اتاق سرد شوند ممکن است باکتری بوتولیسم در آن رشد کند، پس بهتر است اگر نمی خواهید سیب زمینی را بلافاصله بعد از پختن بخورید، آن را در یخچال قرار دهید. گرم کردن سیب زمینی بعد از سردشدن آن در یخچال، مسئله ای ایجاد نمی نماید.

2. مرغ

گرم کردن دوباره مرغ اشکالی ندارد، اما اگر آن را در مایکروویو می گذارید مطمئن شوید که تا عمق آن کاملا پخته می گردد. به گفته زیلتین: داخل آن باید کاملا داغ گردد. گاهی اوقات مایکروویو همه جای غذا را یک دست نمی پزد. اگر مرغ کاملا پخته نگردد، ممکن است برخی باکتری ها روی آن باقی بماند.

3. برنج

براساس گزارش (National Health service (NHS اگر برنج در دمای اتاق سرد شده باشد، ممکن است حاوی اسپور باکتری هایی باشد که می توانند تقسیم و باعث مسمومیت غذایی شوند. گذاشتن برنج در مایکروویو نمی تواند این باکتری ها را بکشد، پس بهتر است یا برنج را فورا بخورید یا آن را در یخچال قرار دهید. در این صورت می توانید آن را دوباره گرم کنید.

4. قارچ

زیلتین می گوید: قارچ ها دسته دیگری از سبزیجات هستند که هرگز نباید گرم کنید. قارچ ها بعد از اینکه گرم می شوند به علت ریزمغذی هایی که دارند می توانند باعث به هم ریختن معده شوند. پس بهتر است قارچ را در یک وعده مصرف کنید و برای بعد نگه ندارید. درصورتی که قارچ را در دمای اتاق رها کنید، ممکن است باکتری هم روی آن رشد کند.

5. غذاهای پر روغن

هر روغنی می تواند تا درجه خاصی از حرارت را تحمل نمایند. اگر دمای روغن از این دما بالاتر برود، کف های سمی و مواد خطرناکی فراوری می شوند که رادیکال های آزاد نام دارند و می توانند باعث بیماری هایی نظیر سرطان شوند. پس بهتر است از گرم کردن غذاهای چرب در مایکروویو خودداری کنید، چون ممکن است بیش ازحد داغ شوند و بسوزند.

6. شیر مادر

هرگز شیری را که می خواهید به نوزاد بدهید در مایکروویو گرم نکنید. به گزارش FDA تحقیقات نشان داده است که مایکروویو شیر و غذای بچه را به صورت ناهمگون گرم می نماید و باعث به وجود آمدن نقاط داغ (Hot spots) می گردد که می تواند دهان و گلوی کودک را بسوزاند. به توصیه سوزی گارسیا: برای ایمنی بیشتر، هر نوع شیری را که می خواهید به کودک بدهید، با روش بن ماری (حرارت دادن غیرمستقیم با بخار آب) روی اجاق گاز گرم کنید.

به طورکلی، وقتی غذاها را در مایکروویو گرم می کنید، حتما صبر کنید تا به دمای بالا برسد. همچنین هیچ غذایی را که بیشتر از سه روز مانده نخورید تا مطمئن باشید غذایی که می خورید سالم است و میکروبی در آن رشد نکرده است.

خلاصه ای از نکات

به طور کلی، گرم کردن غذاهایی که در یخچال بوده اند اشکالی ندارد.

اگر غذایی در دمای اتاق سرد گردد و بعد آن را گرم کنیم، امکان رشد بوتولینیم به وجود می آید.

گرم کردن شیر مادر در مایکروویو می تواند باعث به وجودآمدن نقاط داغ گردد. شیشه حاوی شیر مادر را به روش بن ماری روی اجاق گاز گرم کنید.

منبع: زندگی روز
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 853

به "6 غذایی که هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 غذایی که هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید