پیشگیری از وقوع 90 درصد مسمومیت ها در خانه با رعایت چند نکته

به گزارش مجله پیامکی، خبرگزاری خبرنگاران- با توجه به همه گیری بیماری کرونا در کشور، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده است رعایت نکاتی هر چند ساده می تواند از وقوع 90 درصد مسمومیت ها که در منازل اتفاق میافتد پیشگیری کند.

پیشگیری از وقوع 90 درصد مسمومیت ها در خانه با رعایت چند نکته

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو اظهار داشت با توجه به اینکه استفاده نابه جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک نماینده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند، با رعایت بعضی نکات که در ادامه به آن ها اشاره می گردد می توانید سلامت خود را تضمین کنید.

همواره هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه نموده سپس مصرف کنید، استفاده از دارو ها و مواد شیمیایی در تاریکی می توانند خطرناک باشد.

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک نماینده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات مانند وایتکس (مواد با پایه هیپوکلریت سدیم) بخارات سمی ایجاد می نمایند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند.

ضرورت استفاده از ماسک هنگام استفاده از ترکیبات شوینده و پاک نماینده

در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک نماینده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک بهره ببرید.

از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید نماینده، لک بر و الکل جداً خودداری کنید؛ بخارات و گاز های ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه نماینده هستند.

بسیاری از دارو ها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

همواره پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی بچه ها در امان نیست.

در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس 115و یا مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم 190 تماس بگیرید.

محصولات شوینده را در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید

محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و دارو ها را همواره در ظرف اصلی آن نگهداری کنید؛ هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید این اقدام سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط بچه ها و مسمومیت شدید آن ها خواهد شد.

داروها، محصولات شوینده و فرآورده های آرایشی- بهداشتی را دور از دسترس بچه ها و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید.

قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کنید.

از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش خودداری کنید، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی نماینده قابلیت اشتعال دارند.

از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی نماینده و الکل در کمد های زیر ظرف شویی اجتناب کنید. خطر مسمومیت در بچه ها نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالا است.

از نگهداری محصولات خطرناک مثل الکل، ضدیخ، شیشه پاک کن، بنزین، نفت، سموم علف کش، سموم حشره کش و کود های باغبانی، ترکیبات لوله بازکن، جرم گیر و لکه بر در کمد های بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل اجتناب کنید.

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک نماینده پنجره ها را بازکنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

هنگام استفاده از مواد سفیدنماینده و یا جرم بر در سرویس های بهداشتی، درب و پنجره را باز گذاشته و هواکش را روشن کنید.

گاز های تولیدشده در فضای کوچک، خفه نماینده و سمی است

پس از مصرف مواد شوینده، سفیدنماینده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکان ها توقف نکنید چراکه گاز های تولیدشده در فضای کوچک، خفه نماینده و سمی است.

در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی نماینده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید.

در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید ها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید، این کار می تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1509

به "پیشگیری از وقوع 90 درصد مسمومیت ها در خانه با رعایت چند نکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از وقوع 90 درصد مسمومیت ها در خانه با رعایت چند نکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید