پشه و مگس می توانند ویروس کرونا را به انسان انتقال دهند؟

به گزارش مجله پیامکی، به گفته سازمان بهداشت جهانی پشه و حشرات و نیش آنها نمی تواند ویروس کرونا را به انسان انتقال دهد.

پشه و مگس می توانند ویروس کرونا را به انسان انتقال دهند؟

به گزارش خبرنگار با نزدیک شدن به فصل گرما و ازدیاد حشرات و آفات در این فصل و با وجود شیوع بیماری کرونا و احتمال ماندگاری این ویروس حتی در فصل گرما انتقال این ویروس به وسیله حشرات یکی دیگر از دغدغه ها و سوال های مهم افراد در این روز ها شده است.

سازمان بهداشت دنیای به این نگرانی پرداخت و به این پرسش پاسخی کوتاه داد که افراد نمی توانند به وسیله نیش پشه به ویروس کرونا مبتلا شوند.

به گفته سازمان بهداشت دنیای تا به امروز، هیچ مدرکی مبنی بر شیوع ویروس کرونا به وسیله پشه ها وجود نداشته،کروناویروس جدید یک ویروس تنفسی است که در درجه اول به وسیله قطرات ایجاد شده هنگام آلوده شدن فرد آلوده یا عطسه یا به وسیله قطرات بزاق یا ترشحات از بینی گسترش می یابد.

همچنین این ویروس می تواند به وسیله لمس کردن سطحی که یک فرد آلوده به ویروس قبلا آن را لمس نموده، انتقال یابد.

همچنین کنستانتین کیتایف، حشره شناس و متخصص دی ان ای گفت: حشرات که با ظهور بهار و تابستان در خاک روسیه و در نقاط دیگر دنیا ظاهر می شوند ناقل عفونت کرونا ویروس نیستند.

این متخصص گفت: چینی ها قبلاً تحقیقی را انجام داده اند که در آن متوجه شده اند که پشه ها و همچنین مگس ها ناقل کرونا ویروس نیستند. در نتیجه هیچ چیز برای ترس وجود ندارد.

به گفته سازمان بهداشت دنیای پشه ها می توانند بیماری های دیگری از جمله زیکا، مالاریا و تب زرد را گسترش دهند، بنابراین سازمان بهداشت دنیای هنوز هم توصیه می نماید که افراد برای جلوگیری از گزش این حشرات باید اقداماتی را انجام دهند، پوشیدن لباس های آستین بلند به رنگ روشن و همچنین ماده دافع نماینده حشرات می تواند شما را در خارج از منزل حفظ کند و همچنین شما باید حتماً آب راکد را از بین ببرید تا پشه ها وسوسه نشوند در آنجا پرورش یابند.

همچنین یولیا لووتسوا، حشره شناس تایید کرد که جامعه علمی هیچ اطلاعی در خصوص اینکه پشه ها بتوانند ناقل کرونا ویروس باشند بدست نیاورده است.

وی گفت: همین مسئله را می توان به مگس ها نیز نسبت داد. می توان تصور کرد که بیمار از بر روی دست خود عطسه می نماید و مگس بلافاصله روی آن می نشیند و سپس به سمت شخص دیگری پرواز می گردد و او را آلوده می نماید، اما احتمال آن بسیار پایین است.

مطابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، شستن دست ها و دست نزدن به صورت، دو راه برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری تنفسی است، همچنین افرادی که مریض هستند باید در خانه بمانند و از دیگران دور باشند.

به گفته انجمن کنترل پشه آمریکا، تا کنون هیچگونه علائمی از انتقال ویروس کرونا به وسیله نیش پشه و مگس وجود نداشته، اما حشرات نقش مهمی در انتقال بسیاری از بیماری های مهم دیگر دارند.

انجمن کنترل پشه آمریکایی افزود: برای انتقال ویروس به وسیله پشه و نیش کنه ویروس باید بتواند در پشه یا کنه تکثیر یابد.

مگس ها و پشه ها ظاهراً در برابر بیماری کشنده ویروس کرونا که جان افراد بسیار زیادی را در سراسر دنیا را به خطر انداخته، مصون هستند.

تماس فرد با فرد هنوز راه اصلی شیوع ویروس است، به همین دلیل مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها همچنان پوشیدن دستکش و استفاده از ماسک های صورت و دور ماندن از مکان های شلوغ و پرازدحام اجتماعی را توصیه می نمایند.

براساس آخرین اطلاعات سازمان بهداشت دنیای، بیش از یک میلیون نفر در دنیا به بیماری کرونا ویروس آلوده شده اند، بیش از 50 هزار بیمار نیز جان باخته اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 875

به "پشه و مگس می توانند ویروس کرونا را به انسان انتقال دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشه و مگس می توانند ویروس کرونا را به انسان انتقال دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید