ناخن ها زبان دارند!

به گزارش مجله پیامکی، یک دست زیبا و سالم، دستی است که ناخن های محکم و صاف داشته باشد و هیچ اثری از تغییر رنگ یا تغییر شکل در آنها دیده نشود. بسیاری از بیماری ها وقتی عارض می شوند، روی ناخن ها هم تاثیر می گذارند پس برای سالم بودن خوب است به حرف هایی که دست هایمان می زنند خوب گوش دهیم.

ناخن ها زبان دارند!

ناخن ها زبان دارند!

یک دست زیبا و سالم، دستی است که ناخن های محکم و صاف داشته باشد و هیچ اثری از تغییر رنگ یا تغییر شکل در آنها دیده نشود. بسیاری از بیماری ها وقتی عارض می شوند، روی ناخن ها هم تاثیر می گذارند پس برای سالم بودن خوب است به حرف هایی که دست هایمان می زنند خوب گوش دهیم.

فرورفتگی

وقتی سطح صاف و صیقلی ناخن دچار تغییراتی می شود و به نظر می رسد روی آن حفره هایی ایجاد شده است، به این معنی است که مسئله ای زیر سطح ناخن به وجود آمده است. در بیشتر موارد، علت بروز این فرورفتگی ها بیماری التهابی مزمن پوست با نام پسوریازیس است که سبب سرخ شدن پوست اطراف ناخن هم می شود. وقتی بیماری پسوریازیس درمان می شود، ناخن به مرور زمان به شکل اولیه و طبیعی خود بازمی شود.

قاشقی شکل شدن

یک ناخن سالم شکل خاصی دارد: کمی از وسط رشد می نماید و وقتی نزدیک نوک ناخن می شود، کمی به داخل برمی شود. وقتی ناخن این حالت را ندارد و شکل ناخن تغییر نموده پس حتما مسئله ای وجود دارد. پزشکان به ناخن های تغییر شکل پیدا نموده، ناخن های قاشقی شکل می گویند و آن را نشانه کم خونی و فقر آهن می دانند. وقتی فردی دچار فقر آهن یا کم خونی است، اغلب چند ماه بعد این بیماری خود را در تغییر ناخن های او نشان می دهد و وقتی بیماری رفع شد، با رشد ناخن نو مشکل تغییر شکل هم رفع می شود.

ورقه ورقه شدن ناخن

سطح ناخن از لایه های متعدد کراتین تشکیل شده است. این لایه ها به هم چسبیده اند و در حالت طبیعی همین چسبندگی سبب شکل گرفتن یک ناخن قوی و محکم می شود. وقتی از ناخن ها محافظت نکنیم، برای مثال اگر خیلی با آب کار کنیم یا در مجاورت هوای سرد یا نمناک یا خشک قرار بگیریم، این لایه ها از هم جدا می شوند و حالت ورقه ورقه پیدا می نمایند. مراقبت بهتر از پاها، سوهان زدن های مرتب و چرب نگاه داشتن می تواند به بهبود این شرایط یاری کند. ورقه ورقه شدن ناخن گاهی به علت کمبود لینولئیک اسید است برترین راه برای جبران این کمبود، استفاده از روغن های گیاهی است.

سستی و شنمایندگی

تقریبا 20 درصد زنان از شنماینده بودن ناخن های خود شکایت دارند. شاید در ظاهر این ناراحتی تنها به شکستن ساده ناخن ها ختم شود ولی علل این بیماری عمیق تر است. ناخن های شنماینده، ناخن هایی هستند که نمی توانند رطوبت را در خود نگاه دارند و به همین علت، سطح ناخن خیلی راحت خشک و شنماینده می شود. تیروئید غیرفعال می تواند از دلایل خشکی پوست و شنماینده بودن ناخن ها باشد... از سوی دیگر، کمبود آهن هم همین مشکل را پیش می آورد و تنها راه درمان، خوردن میوه و سبزی های تازه و گوشت قرمز و تخم مرغ است. مصرف ویتامین B کمپلکس هم در بهبود شنمایندگی ناخن ها موثر است. عادات روزانه هم می تواند از جمله علل سستی و شنمایندگی ناخن ها باشد. از جمله این عادات، شستن زیاد دست ها و خشک کردن آنها است.

زردشدن ناخن ها

ناخن سالم اغلب به رنگ صورتی است اما اگر ناخن تغییر رنگ داد، نشانه بروز یک بیماری است. زردشدن ناخن ها گاهی نشانه عفونت ریوی یا دیابت است. ظاهرشدن لکه های زرد روی ناخن ها هم نشانه بیماری پسوریازیس است. خانم هایی که برای مدت طولانی روی ناخن هایشان لاک پررنگ می زنند هم اغلب دچار زردی ناخن می شوند. البته این زردی جای نگرانی ندارد و به مرور زمان به حالت اول باز می شود.

لکه های سفید

در بیشتر مواقع ظاهرشدن لکه های سفید کوچک روی سطوح صورتی ناخن به علت ضربه است. در صورتی که به ریشه ناخن جایی که سلول های نو ناخن ساخته می شوند، صدمه ای هرچند خفیف وارد شود، شما نتیجه این صدمه را به شکل لکه های سفیدرنگ می بینید. البته چون چند هفته طول می کشد تا این سلول های تازه ساخته شده روی سطح ناخن بیایند، در نتیجه شما ضربه را فراموش نموده و تنها لکه های سفید را می بینید. بروز لکه های سفید روی ناخن دلایل دیگری هم می توانند داشته باشند. پسوریازیس، اگزماهای پوستی، کمبود روی و... از جمله دلایل شایع بروز این لکه ها است.

چرخش رنگ

شایع ترین علت تغییر رنگ ناخن، نوعی عفونت قارچی است. عفونت مخمری و عفونت های باکتریایی به راحتی در اثر استفاده از وسایل غیراستریل و غیرشخصی در سالن های آرایش می توانند منتقل شوند. عفونت های مخمری می تواند سبب جداشدن ناخن از پوست شود. در این حالت به تدریج ناخن از پوست فاصله می گیرد و شکاف مابین آنها را ماده ای پنیری شکل، نرم و سفید می پوشاند، عفونت های باکتریایی سبب سبز شدن تدریجی ناخن می شود. فروکردن اشیای تیز به زیر ناخن هم گاهی سبب بلندشدن ناخن و عفونت باکتریایی نواحی اطراف آن می شود. در صورتی که پس از انجام مانیکور دچار ورم و درد ناگهانی در ناخن هایتان شدید، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1758

به "ناخن ها زبان دارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناخن ها زبان دارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید