مزایا و معایب طب سوزنی

به گزارش مجله پیامکی، طب سوزنی بخش مهمی از طب سنتی چین است و هزاران سال است که از آن استفاده می شود. اگرچه طب سوزنی برای درمان بسیاری از مسائل سلامتی استفاده می شود اما اعتبار این حرفه پزشکی باستانی از طریق بسیاری از شکاکان زیر سوال است.

مزایا و معایب طب سوزنی

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

طب سوزنی بخش مهمی از طب سنتی چین است و هزاران سال است که از آن استفاده می شود. اگرچه طب سوزنی برای درمان بسکمک از مسائل سلامتی استفاده می شود اما اعتبار این حرفه پزشکی باستانی از طریق بسکمک از شکاکان زیر سوال است.

آیا می دانید؟ با توجه به تحقیقات پزشک و محثث چینی Huangfu Mi استفاده از سوزن به نام وسیله ای برای درمان از 5000 سال قبل و در طول دوره برنز رایج بوده است.

طب سوزنی یک درمان باستانی چینی است که شامل استفاده از سوزن است. طب سوزنی در چین، ژاپن، کره و دیگر کشورهای آسیایی در طول چندین قرن استفاده شده است. در طب سوزنی، نقاط خاص یا نقاط طب سوزنی بدن انسان از طریق قرار دادن و دستکاری سوزن های نازک فلزی که دارای قطر بین 0.18 تا0.51 میلی متر هستند، تحریک می شوند. دست زدن به این سوزن ها می تواند از طریق دست یا تحریک الکتریکی انجام شود.

در ایالات متحده، طب سوزنی عمدتا برای درمان درد عضلانی، افسردگی و استرس انجام می شود. بر اساس یک نظرسنجی اجرا شده در سال 2002، برآورد شده است که بیش از 8 میلیون آمریکایی برای برخی نقاط یا دیگر مسائل برای طب سوزنی انتخاب شده اند. برای اطلاعات بیشتر و همچنین معایب و مزایای طب سوزنی، ادامه مقاله را بخوانید.

مزایای استفاده از طب سوزنی

سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که طب سوزنی یک درمان موثر برای اهداف درمانی است. با توجه به طب سنتی چینی (TCM) ایده اصلی پشت طب سوزنی بازگرداندن و حفظ سلامتی با کار بر روی انرژی حیاتی (Qi) یا نقاط بدن است. این روش به صورت گسترده ای از طریق متخصصان طب سوزنی، دندان پزشکان، پزشکان و دیگر متخصصان بهداشت و سلامت برای تسکین درد و دیگر مسائل مرتبط با سلامتی استفاده می شود.

یکی از مهم ترین مزایای طب سوزنی این است که اگر از طریق یک متخصص انجام شود به ندرت منجر به عوارض جانبی می شود. موسسه ملی بهداشت (The NIH) گزارش داده است که طب سوزنی در مقایسه با داروهای تجویز شده برای مسائل بهداشتی مشابه دارای اثرات سوء کمتری است.

طب سوزنی می تواند برای هر گروه سنی مانند بچه ها، بزرگسالان و افراد مسن استفاده شود. معمولا ضرری ندارد و با درمان های دیگر که از طریق دارو انجام می شوند تداخلی ایجاد نمی کند. حتی اشخاص با سیستم ایمنی مناسب هم می توانند از طب سوزنی بهره مند شوند.

GERAC یا آزمایشگاه طب سوزنی آلمان بزگترین مطالعه حال حاضر را برای پیدا کردن اثرات طب سوزنی انجام داده است. آزمایشات GERAC در سال 2001 نشان داد که طب سوزنی بهتر از سایر درمان های دارویی کار می کند، با این حال، هنگامی که مقابل طب سوزنی شم قرار میگیرد اثرات مطلوبی از خود نشان نمی دهد. نتایج مثبت آزمایش منجر به گنجاندن طب سوزنی بیمه درمانی قانونی آلمان از طریق کمیته فدرال مشترک آلمان شد. با این حال، کیت این درمان به درمان کمر درد و زانو درد محدود شده است.

در سال2012، یک متاآنایز عمده ای روی 17922 نفر جهت پیدا کردن اثربخشی طب سوزنی در چهارنوع درد مزمن که شامل سردرد، گردن درد، درد شانه و استئوآرتریت است، انجام شد. آزمایش نشان داد که طب سوزنی خالص از طب سوزنی شم موثرتر است و صرفا یک درمان تلقینی نیست.

طب سوزنی به ویژه در کاهش درد مزمن موثر است و در سال 2008 از طریق انجمن بین المللی تحقیقا آرتروز برای درمان علایم درد آرتروز و زانو توصیه شده است.

تحقیقات در مورد طب سوزنی به حد کافی اجرا شده است و نشان داده که باعث تحریک اعصاب در نخاع و مغز می شود و انتقال دهنده های عصبی که درد را آرام می کنند آزاد می شوند. تحقیقات اجرا شده در سال 1999 به گزارشی که نشان می داد طب سوزنی باعث آزاد شدن اندورفین از غده هیپوفیز می شود صحه گذاشت. تعیین شد افرادی که از طریق طب سوزنی برای کاهش درد عود کننده استفاده می کنند، سطح آندورفین در مایع مغزی نخاعی ارتقا یافته است.

در سال 2003، سازمان بهداشت جهانی هم تاثیر طب سوزنی را به رسمیت شناخت و فهرست گسترده ای از بیماری ها و اختلالاتی که می توانند با کمک طب سوزنی درمان شوند را منتشر کرد. بسکمک از افراد گزارش کرده اند که از دردهای سردرد، کمردرد، درد مفاصل، بی خوابی، استرس و خستگی پس از اتمام جلسات طب سوزنی تجوز شده تسکین یافته اند. همچنین این گزارش مدعی است که طب سوزنی به بازگرداندن انرژی بیمار و افزایش استقامت کلی کمک می کند.

پیشنهاد شده است که طب سوزنی یک درمان موثر برای بیماری های مختلف از جمله، دندان درد، آسم، تهوع، ناباروری و میگرن است. با این حال، باید تحقیقات بیشتری به منظور تایید اعتبار این ادعاها و همچنین شناسایی نقاط طب سوزنی در نقاط مختلف بدن و درک اثرات آن بر مغز در طول درمان انجام شود.

معایب طب سوزنی

طب سوزنی تا زمانی که از طریق متخصص دارای مجوز و سوزن های استریل شده انجام شود ایمن است. اداره غذا و داروی ایالات متحده استانداردهای خاصی برای سوزن های طب سوزنی که باید رعایت شود را تعیین کرده است. توصیه شده است که سوزن را با برچسب و به درستی به منظور جلوگیری از دستکاری، آلودگی و سوء استفاده مهر و موم کنند.

برخی از نکاتی که هنگام درمان با طب سوزنی باید در فکر باشند این است که پزشک باید محل درمان را با ضدعفونی کننده پوست قبل از قرار دادن سوزن ضدعفونی کند. سوزن ها باید یکبار به ازای هر بیمار استفاده شوند و به خوبی مرتب شوند.

هر فرد ممکن است پاسخ متفاوتی به طب سوزنی بدهد، از این رو، اثر این روش از فردی به فرد دیگر فرق دارد. حال آنکه برخی افراد ممکن است برای تسکین دردشان به جلسات بیشتری از طب سوزنی احتیاج داشته باشند و دیگری ممکن است تنها با چند جلسه نتیجه راضی کننده به دست آورند.

بیمار ممکن است در منطقه ها سوراخ شده بدنش بعد از درمان درد خفیف داشته باشد. با این حال این ناراحتی معمولا پس از یک یا دو روز فروکش می کند.

برخی ممکن است حین طب سوزنی درد بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند. از سوی دیگر، برخی از افراد با پوست حساس ممکن است کهیر یا بثورات را به دلیل واکنش بدن نسبت به طب سوزنی تجربه کنند.

طب سوزنی ممکن است باعث گیجی، از دست دادن اشتها، ضعف یا خواب آلودگی داشته باشند. این عمل یک روش مطمئن برای رهایی از بیماری نیست و نمی تواند جایگزین طب مدرن باشد. تنها کمکی که طب سوزنی ممکن است ارایه دهد، تسکین موقت از درد است.

طب سوزنی اغلب تحت پوشش بیمه درمانی نیست و بنابراین کسانی که این روش را برای درمان بیماری خود امتحان می کنند خود را به ریسک می اندازند. عمل طب سوزنی هیچ تضمینی را برای اینکه بیمار به طور کامل بهبود یابد ارایه نمی دهد. طب سوزنی اگر تا آخر به منظور درمان کامل ادامه یابد می تواند از نظر قیمت برای بیمار بسیار گران تمام شود.

طب سوزنی حین ورود سوزن به پوست نباید باعث خون ریزی شود. اگر این اتفاق بیافتد، رویه به طور صحیح انجام نگرفته و سریعا باید متوقف شود.

عفونت و آسیب به بافت ممکن است در مواقع نادر رخ دهد، زمانی که روش به صورت نادرست انجام شود.

همیشه اطمینان حاصل کنید که طب سوزن کار مورد تایید است و صلاحیت کافی برای انجام آن را داراست. قرار دادن نادرست سوزن از طریق پزشک بدون صلاحیت و مهارت می تواند منجر به خونریزی، تورم و درد در محل درمان شود. در حالی که ممکن است طب سوزنی عوارض جانبی نداشته باشد، اگر انجام آن اثر مثبتی نداشته باشد انجام آن بی فایده و بی فایده است.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1791

به "مزایا و معایب طب سوزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب طب سوزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید