زیباترین دورنما های شهری سراسر دنیا (قسمت اول)

به گزارش مجله پیامکی، یکی از مناظر و چشم انداز هایی که همیشه توجه هنرمندان بی شماری را به سوی خود جلب نموده است و عکاسان زیادی، تصاویر بی نظیری از آن را ثبت نموده اند، دورنماهای شهری است که خط آسمان نیز نامیده می گردد. این چشم اندازهای منحصر به فرد یکی از سوژه های مورد علاقه عکاسان هستند، به خصوص در شب که نورهای رنگارنگ و خیره کننده، زیبایی آنها را دو چندان می نماید. این فهرست چند چشم انداز زیبا و حیرت انگیز شهری را معرفی می نماید. با خبرنگاران همراه باشید.

زیباترین دورنما های شهری سراسر دنیا (قسمت اول)

زمانی که به یک شهر خاص فکر می کنیم، اولین تصویری که به ذهنمان می رسد، دورنما و چشم انداز شهری آن است. شهرهای سنگاپور، هنگ کنگ، نیویورک و دیگر شهر های مشابه را در نظر بگیرید. دورنمای شهری در حقیقت حکم اثر انگشت را برای یک شهر دارد چرا که دورنمای هر شهری کاملا منحصر به فرد است. این چشم انداز های خیره نماینده در واقع افق هایی مصنوعی هستند که سازه ها و ساختمان های یک شهر، آن را ایجاد می نمایند؛ نمایی بی نظیر از تمام یا بخشی از معماری یک شهر با پس زمینه آسمان. فهرست زیر به معرفی شهرهایی می پردازد که زیباترین چشم اندازهای شهری جهان را دارند.

زیباترین مناظر شهری از سراسر جهان

1. شانگهای، چین

شانگهای که قریب به 24 میلیون نفر جمعیت دارد، پر جمعیت ترین شهر جهان به شمار می رود که از اوایل دهه 1990 با رشد روزافزون تعداد ساختمان ها روبرو شده است به طوری که در 20 سال گذشته تقریبا 7000 ساختمان با بیش از 11 طبقه در این شهر ساخته شده است. بلند ترین آسمان خراش این شهر، مرکز مالی جهانی شانگهای با 101 طبقه است اما شاید متمایز ترین سازه در شانگهای، برج مروارید خاور باشد که یک برج مخابراتی است که دارای چندین کره است که با LED نورپردازی شده اند.

2. نیویورک، ایالات متحده آمریکا

این شهر که با عنوان پایتخت فرهنگی جهان نیز شناخته می گردد دارای چشم انداز بی نظیری است که هر کسی به راحتی می تواند آن را تشخیص بدهد. به دلیل پیشرفت و توسعه در تمامی زمینه ها مانند تجارت، اقتصاد، فناوری، تحصیلات، مد، هنر، تحقیقات، رسانه و تفریحات، نیویورک یکی از قدرتمندترین شهر های جهان است و به نام های متفاوتی مانند شهری که هرگز نمی خوابد، مرکز جهان و سیب بزرگ نامیده می گردد. متمایزترین سازه در چشم اندازهای این شهر، ساختمان امپایر استیت (The Empire State Building) دارای 102 طبقه است که در سال 1930 ساخته شده و در منهتن واقع شده است. این ساختمان تا سال 1972 بلندترین ساختمان جهان بود. مرکز تجارت جهانی یک (One World Trade Center) که در محل مرکز تجارت جهانی واقع شده و 104 طبقه دارد، سال گذشته افتتاح شد و اکنون بلندترین ساختمان شهر است. یکی دیگر از ساختمان های بلند این شهر، ساختمان بانک آمریکا است.

3. لندن، انگلستان

گرچه این شهر به بزرگی و قدرتمندی سایر شهرهای این فهرست نیست، ولی چشم انداز زیبا و متمایزی دارد. معماری لندن، چندین قرن را در بر می گیرد؛ از بناهای تاریخی مانند برج ساعت بیگ بن (Big Ben) ، کاخ وست مینستر (Palace of Westminster) و تاور بریج (Tower Bridge) گرفته تا سازه های مدرن تر مانند چشم لندن یا چرخ هزاره (London Eye) و تبر سنت ماری 30 (30 St Mary Axe) که به صورت غیررسمی، خیار ترشی (به انگلیسی: Gherkin) یا برج خیارشور نیز نامیده می گردد. از میان سایر سازه ها و ساختمان های بلند لندن می توان Pinnacle و Tower 42 را نام برد.

4. دبی، امارات متحده عربی

حتما شما هم پس از شنیدن نام دبی به یاد آسمان خراش های غیر عادی و متعدد آن می افتید. ساختمان هایی بلند با مناره هایی نقره ای که بر فراز خلیج همواره فارس سر به آسمان می سایند. دبی شهری است که بیشترین آسمان خراش های تکمیل شده و بلندتر از 820 پا را در میان تمام شهرهای جهان، دارد. این شهر پیشرفته ترین شیخ نشین در امارات متحده عربی است که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. گردشگران برای شرکت در فستیوال مشهور خرید دبی و رویداد های ورزشی متعددی مانند گلف، کریکت و فرمول 1 به این شهر سفر می نمایند. یکی از متمایز ترین دستاوردها و موفقیت های این شهر در برج سازی، برج خلیفه، بلندترین بنای ساخت دست انسان در جهان است. این برج دارای 163 طبقه و ارتفاع 1918 پا است که البته ارتفاع نوک مناره آن به 2722 پا (بیشتر از نیم مایل) می رسد.

5. ونکوور، کانادا

به دلیل برنامه ریزی های شهری فعال و هوشمندانه، ونکوور بیش از یک دهه است که در فهرست بهترین شهرهای جهان که مناسب زندگی هستند، واقع شده است. دورنمای شهری متمایز این شهر، نتیجه معماری خاص آن است که به سمت ساختن آپارتمان های بلند به جای گسترش وسعت شهر، تمایل دارد. بلندترین ساختمان ونکوور، Living Shangri-La است که در 62 طبقه ساخته شده و کاربری چند منظوره دارد و شامل هتل و واحد های مسکونی است.

6. هنگ کنگ، چین

این شهر که در مساحتی حدود 1٬104کیلومتر مربع ساخته شده، بدون تردید زیباترین چشم انداز شهری را در جهان دارد. به دلیل داشتن ساختمان های بلند، هنگ کنگ لقب عمودی ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است چرا که بیشتر از هر شهر دیگری در جهان، ساختمان های بلند تر از 500 پا دارد. اینترنشنال کامرس سنتر (International Commerce Centre) با 118 طبقه، بلندترین ساختمان این شهر و ششمین آسمانخراش بلند جهان است. این شهر تاریخ و فرهنگی بسیار غنی دارد و به خاطر داشتن چشم انداز شهری و بندرگاه زیبا شهرت دارد. هنگ کنگ یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است که 95 در صد جمعیت آن را چینی ها و 5 در صد به جامانده را سایر ملیت ها تشکیل می دهند. معماری این شهر بسیار تماشایی است و نشان از دقت و توجه در طراحی و برنامه ریزی شهری است.

7. سنگاپور

سَنگاپور کشور-شهری (city-state) در جنوب شرقی آسیا است و چهارمین مرکز مالی در جهان به شمار می رود. بلندترین ساختمان های این شهر در قلب تاریخی آن واقع شده اند که بلندترین آنها Republic Plaza است که 66 طبقه دارد. یکی دیگر از بناهای شاخص در سنگاپور، Marina Bay Sands ساخته شرکت گردشگری و هتلداری لاس وگاس سندز (Las Vegas Sands) است که با ارزشی معادل 5.7 بیلیون دلار، گران ترین ساختمان جهان به شمار می رود.

8. سان فرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا

سان فرانسیسکو بعد از نیویورک دومین شهر پر جمعیت ایالات متحده است. شاخص ترین اثر معماری این شهر، بدون شک، پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) است. یکی دیگر از مشخصه های دورنمای شهری سان فرانسیسکو، ترانزامریکا پیرامید (Transamerica Pyramid) که 48 طبقه دارد.

9. استانبول، ترکیه

دورنمای شهری استانبول ترکیبی از معماری مدرن و سنتی را به نمایش می گذارد؛ ترکیب متضادی از مساجد و ساختمان های مدرن کلان شهر ها. این شهر که با عنوان مرکز فرهنگی، تاریخی و مالی ترکیه شناخته می گردد، بزرگ ترین شهر این کشور است که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. استانبول در سال 2010 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا نام گذاری شده است. بلندترین نقطه در استانبول، تپه Camlica Hill با 945 پا ارتفاع است. Istanbul Sapphire بلندترین سازه ترکیه، زیبایی دورنمای این شهر را دو چندان می نماید.

10. شنژن (شنزن)، چین

شنژن یکی از مناطق آزاد تجاری در چین، شهری است جوان که در حدود 40 سال پیش روستایی ساحلی بود و اکنون 23 آسمان خراش با ارتفاع بالای 656 پا دارد. بلندترین ساختمان در این شهر Kingkey 100 است که به اختصار KK100 نیز نامیده می گردد و دارای 100 طبقه است. نمونه دیگر، شان هینگ اسکوئر (Shun Hing Square)، دارای 69 طبقه و 384 متر ارتفاع است.

11. کوالالامپور، مالزی

معماری شهر کوالالامپور متاثر از فرهنگ های گوناگون است؛ از سنت های آسیایی و ساختار اسلامی مالایی گرفته تا معماری مدرن و پست مدرن. این شهر پایتخت فدرال مالزی و یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران است. چرا که مراکز خرید متعدد، چشم اندازهای زیبا و رستوران های بی نظیری دارد. برج های دو قلوی پتروناس با 88 طبقه، بلندترین برج های دو قلوی جهان هستند که جلوه خاص و منحصر به فردی به دورنمای شهری کوالالامپور می بخشند.

12. سیاتل، ایالات متحده آمریکا

سیاتل به عنوان شهری که دارای رشد سریع در گسترش شهر و توسعه شهری در ایالات متحده است، شناخته شده است. این شهر بزرگترین شهر منطقهٔ شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکای شمالی و هشتمین بندر بزرگ جهان است. دفتر مرکزی بزرگترین کافی شاپ های زنجیره ای جهان، استارباکس (Starbucks) در این شهر واقع شده است. مساحت آن 370 کیلومتر مربع است که بخش زیادی از آن را پارک ها و فضاهای باز تشکیل می دهند. سیاتل یکی از زیباترین دورنماهای شهری را دارد که شاید تصاویری از آن را بر روی ماگ ها دیده باشید. برج سوزن فضایی (Space Needle) با 605 پا (184.41 متر) ارتفاع، یکی از مشخصه های دورنمای شهری سیاتل است. از میان سایر آسمان خراش های سیاتل می توان Safeco Plaza، Seattle Municipal Tower، کلمبیا سنتر، برج 1201 خیابان سوم و Two Union Square را نام برد.

13. پاریس، فرانسه

قطعا این فهرست بدون وجود نام شهر زیبای پاریس، پایتخت فرانسه، کامل نخواهد بود؛ شهری که دورنمای آن کاملا شناخته شده و توسط هر کسی قابل تشخیص است. پاریس که با عنوان شهر عشق نیز شناخته می گردد، یکی از زیباترین و رمانتیک ترین شهرهای جهان به شمار می رود و در زمینه های متعدد مانند تحصیل، علم، هنر، رسانه و تفریحات، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است. جلوه هایی از ترکیب هنر و معماری کهن و مدرن که در گوشه گوشه این شهر دیده می گردد، آن را از سایر شهرهای جهان متمایز می نماید. برج ایفل با ارتفاع 1063 پا، بر فراز پاریس می درخشد. البته در حال حاضر دو ساختمان با ارتفاع 1050 پا در حال ساخت هستند که پیش بینی می گردد تا سال 2017 به بهره برداری برسند.

14. پاناماسیتی، پاناما

این شهر نیز از نظر معماری، دارای تنوع بیشماری است؛ از ساختمان های استعماری اسپانیایی گرفته تا خانه هایی متاثر از معماری فرانسوی و آنتیلی. دورنمای شهری پاناماسیتی به سرعت در حال تغییر است. چرا که در حال حاضر بیش از صد پروژه ساخت بناهای بلند در این شهر در حال انجام است. به دلیل در اختیار داشتن 127 پروژه کامل شده شامل آسمان خراش ها، این شهر چهل و پنجمین شهر جهان از نظر تعداد ساختمان های بلند است.

15. فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا

فیلادلفیا، قدیمی ترین سازه های معماری ایالات متحده را در اختیار دارد. یکی از این بناها که از نظر تاریخی قابل توجه است، تالار استقلال (Independence Hall) است که شهرت آن به این دلیل است که اعلامیهٔ استقلال و قانون اساسی ایالات متحدهٔ آمریکا در این تالار مورد بحث و تصویب قرار دریافتد. سالیان متمادی قانونی وضع شده بود که مطابق آن نباید ساختمانی بلند تر از این تالار که تنها 9 طبقه دارد، ساخته می شد. بنابر این تا سال 1987 این شهر هیچ آسمان خراشی نداشت تا اینکه این قانون کنار گذاشته شد و Liberty Place ساخته شد. پس از آن تنها یک ساختمان بلند تر یعنی Comcast Center با 57 طبقه، بنا شد.

16. ریودوژانیرو، برزیل

این شهر زیبا که در منطقه کوهستانی واقع شده، در تاریخ 1 ژوئیه 2012 به عنوان یکی از مناظر فرهنگی میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و به اختصار ریو نیز نامیده می گردد. ریو، پایتخت ایالت ریودوژانیرو و دومین شهر بزرگ آن است. شاید این شهر بیشتر به دلیل قرار دریافت تندیس مسیح منجی (Christ the Redeemer) چهارمین مجسمه بلند جهان، بر فراز آن شهرت داشته باشد اما چندین سازه معماری با شکوه نیز دارد که در صدر این فهرست Rio Sul Center واقع شده است؛ ساختمانی با 48 طبقه. به دلیل زیبایی خیره نماینده، آب و هوای مطبوع، جاذبه های گردشگری متعدد، سواحل، کارناوال ها و جشنواره های گوناگون، یکی از پر گردشگر ترین شهرهای نیمکره جنوبی است.

17. پکن، چین

پکن از دهه 1200 میلادی تا کنون پایتخت چین، پر جمعیت ترین کشور جهان، بوده است. این شهر در زمینه امکانات تحصیلی و زیرساخت های شهری، دارای پیشرفت قابل ملاحظه ای است. وجود آسمان خراش ها و بناهای بلند متعدد، موجب شده است که پکن را جنگل بتنی نام گذاری نمایند. شاید مشهورترین سازه های معماری این شهر، شهر ممنوعه (Forbidden City) و معبد آسمان (Temple of Heaven) باشند اما پکن دارای سازه های مدرن نیز هست. بلندترین بنای این شهر، برج 3 مرکز تجارت جهانی چین است که 74 طبقه دارد. یکی دیگر از آثار با شکوه معماری این شهر، دفتر مرکزی سی سی تی وی است. پکن به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری متعدد و چشم اندازهای زیبا،یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران به شمار می رود.

18. بوسان (Busan)، کره جنوبی

بوسان با 3.6 میلیون نفر جمعیت شهرنشین، دومین شهر بزرگ کره جنوبی و پنجمین بندر شلوغ جهان است. در حال حاضر پروژه ساخت Lotte Town Tower، در دست اجرا است که انتظار می رود 1679 پا ارتفاع داشته باشد و در سال 2016 به پایان برسد. در این صورت این بنا، دهمین سازه بلند جهان خواهد بود.

19. تورنتو، کانادا

تورنتو بزرگترین شهر کانادا و پایتخت تجاری این کشور است. تورنتو از حیث جمعیت، یکی از متنوع ترین شهرهای جهان است. نزدیک به 49 درصد از شهروندان آن را غیر کانادایی ها تشکیل می دهند. معماری این شهر بسیار چشم گیر و زیبا است چرا که ترکیبی از معماری سنتی و مدرن را به نمایش می گذارد. این شهر 1800 ساختمان با ارتفاع بالای 100 فوت دارد که یکی بلندترین آنها First Canadian Place با 72 طبقه در سال 1976 ساخته شده و سومین ساختمان بلند کانادا است. یکی دیگر از بناهای جالب توجه در دورنمای شهری تورنتو، برجCN، دومین برج بلند جهان با ارتفاع 553.3 متر است.

20. تایپه، تایوان

زیبایی دورنمای شهری کلان شهر تایپه، با آسمان خراش برج تایپه 101 که بعد از برج خلیفه، بلندترین برج جهان است، دو چندان شده است. در بالای این ساختمان و در داخل آن یک کره فولادی عظیم به وزن 660 تن که در بین طبقه 87 تا 92 تایپه 101 به 16 بازوی فولادی آویخته شده است، به عنوان یک تعدیل نماینده برای جلوگیری از خرابی و تغییرات ساختاری این برج در برابر توفان ها و زلزله، عمل می نماید. سرعت برخی از توفان های این منطقه بیش از 250 کیلومتر در ساعت است و گاهی در این منطقه سالی 200 بار زلزله می آید.

21. ماکائو، چین

اقتصاد این شهر که مساحتی معادل 16 کیلومتر مربع و 457 هزار نفر جمعیت دارد، بر صنعت توریسم پایدار است. این شهر جاذبه های گردشگری متعددی دارد از کلیساها، موزه ها و معابد کوناگون گرفته تا مسابقات سرعتی سگ های گری هوند (Greyhound).ماکائو و هنگ کنگ، دو منطقه ویژه اداری چین (Special Administrative Regions) هستند. یکی از زیباترین بناهای این شهر که جلوه خاصی به دورنمای آن داده است، Grand Lisboaاست که 47 طبقه دارد و به شکل بادبزن طراحی شده است. چشم انداز این شهر در شب، زمانی که با نورهای رنگارنگ روشن می گردد، بسیار زیبا و دیدنی است.

22. سیدنی، استرالیا

این شهر، پر جمعیت ترین شهر استرالیا است و در ساحل جنوب شرقی قاره واقع شده است و از حیث رشد و توسعه شهری یکی از بهترین شهرهای جهان به شمار می رود.سیدنی نماد کشور استرالیا است که 218 سال از زمان تأسیس آن می گذرد. این شهر زیبا، میزبان بسیاری از رویداد های ورزشی بزرگ از جمله بازی های اتحادیه کشورهای مشترک المنافع (Commonwealth Games)، المپیک تابستانی و جام جهانی راگبی است. چشم انداز شهری بندرگاه سیدنی بسیار شاخص و دیدنی است. یکی از زیباترین جلوه های آن، خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) است که در سال 1973 توسط معمار دانمارکی Jørn Utzon ساخته شده و میراث جهانی یونسکو است. علاوه بر بندرگاه زیبا و آسمان خراش های بلند در منطقه داد و ستد مرکزی، سیدنی به داشتن بناهای تاریخی متعلق به دهه 1800 میلادی، می بالد. برج چیفلی (Chifley Tower)، برج سیدنی و ساختمان سیتی گروپ سنتر (Citigroup Center)، از شاخصه های دورنمای شهری سیدنی هستند.

23. کلن، آلمان

چهارمین شهر بزرگ آلمان، کلن، مانند سایر شهرهای جوان، برج های بلند و عظیم الجثه ندارد اما سازه های بی نظیر معماری مانند کلیسای جامع کلن (Cologne Cathedral)، که معماری آن به سبک گوتیک است، جلوه خاصی به دورنمای شهری آن داده است. رود راین از میان این شهر، که کهن ترین شهر آلمان است، می گذرد. بخش زیادی از شهر در جریان بمباران های جنگ جهانی دوم توسط متفقین، تخریب شده است اما سازه های معماری مثال زدنی و زیبایی در دوره Wiederaufbauzeit (دوره بازسازی بعد از جنگ) در این شهر ساخته شده است. منبع: Buzzleمنبع: کجارو
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 759

به "زیباترین دورنما های شهری سراسر دنیا (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین دورنما های شهری سراسر دنیا (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید