طوفان خورشیدی بعدی می تواند کل اینترنت دنیا را قطع می نماید

به گزارش مجله پیامکی، شاید به همه چیز برای قطعی اینترنت فکر نموده باشید جز یک طوفان خورشیدی! اصولا هر چیزی می تواند اینترنت، شاهرگ حیاتی زندگی مدرنیزه و دیجیتالی امروزی ما را قطع کند؛ خواه دندان تیز یک نهنگ یا خورشیدی میلیون ها سال نوری دورتر از سیاره زمین!

طوفان خورشیدی بعدی می تواند کل اینترنت دنیا را قطع می نماید

نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد وقوع طوفان خورشیدی بعدی می تواند کابل های زیردریایی اینترنت را برای ماه های طولانی از کار بیندازد و دنیا در خاموشی اینترنت فرو برود.

خورشید همواره این قابلیت را دارد که ذرات مغناطیسی به سوی زمین بفرستد که بادهای خورشیدی نامیده می شوند. میدان مغناطیسی زمین عملکردی مشابه سپر دارد و از انسان ها و اشیا روی زمین در برابر این بادهای خورشیدی و ذرات مغناطیسی محافظت می نماید.

اما تقریبا هر قرنی یک بار، شدت بادهای خورشیدی به حدی زیاد می شوند که دیگر طوفان خورشیدی هستند و اکنون دانشمندان می گویند باید منتظر عواقب ناگوار طوفان خورشیدی بعدی روی زندگی مدرن امروزی خود باشیم. یک طوفان خورشیدی می تواند کل اینترنت دنیا را برای ماه های پیاپی قطع کند.

سانگیتا عبدو جیوتی، استادیار دانشگاه ارواین کالیفرنیا می گوید:

چیزی که مرا به فکر واداشت، این بود که دیدم چقدر دنیا در برابر وقوع یک پاندمی ناآماده بود. هیچ پروتکل موثری برای مقابله با بیماری وجود نداشت و در خصوص خاموشی اینترنت هم همین طور است. زیرساخت های ما آماده یک رویداد خورشیدی مهیب نیستند.

دانشمندان می گویند امواج عظیم یک طوفان خورشیدی می تواند بین 1.6 تا 12 درصد در هر دهه با زمین برخورد نمایند. در یکی دو قرن اخیر، سال های 1859 و 1921 میلادی شاهد طوفان خورشیدی بودیم.

اولی که به واقعه کرینگتون ( Carrington Event) مشهور است؛ چنان اختلال ژئومغناطیسی عظیمی ایجاد کرد که سیم های تلگراف سوختند و شفق قطبی که معمولا فقط در قطب ها قابل رویت است، در بخش استوایی کلمبیا دیده شد.

قطعی کابل های اینترنت زیردریایی؛ اتصال کابل های فیبرنوری

یک طوفان خورشیدی کوچک تر هم تاثیر منفی خود را می گذارد؛ کمااینکه چنین رویدادی در مارس 1989، کل ناحیه کبِک کانادا را در تاریکی 9 ساعته فرو برد.

در حالی که اصلا زیرساخت های اینترنت دنیای برای مقابله با یک طوفان خورشیدی شدید آمادگی ندارند و ممکن است تحت تاثیر مدارهای القایی ژئومغناطیس قرار بگیرند؛ اینترنت های محلی و منطقه ای کمتر تهدید می شوند و شاید هرگز قطع نشوند؛ چون کابل های فیبرنوری زیاد به مدارهای القایی ژئومغناطیس واکنش نشان نمی دهند.

بیشترین تاثیرپذیری را کابل های اینترنت زیردریایی دارند و شاید ارتباط کامل اینترنتی یک قاره قطع گردد. بعلاوه کشورهای واقع در عرض های جغرافیای بالا (مانند آمریکا و انگلستان)، مستعد آسیب پذیری بیشتری در برابر طوفان خورشیدی هستند. این یعنی احتمالا قطعی اینترنت در چنین کشورهایی زودتر و فراگیرتر خواهد بود. تعمیر و راه اندازی دوباره این کابل های زیردریایی می تواند ماه ها طول بکشد!

ضرر اقتصادی ناشی از قطع اینترنت فقط برای یک روز در آمریکا، بیش از 7 میلیارد دلار برآورد می گردد. پس تصور کنید عدم دسترسی به شبکه برای روزها یا ماه ها، چه هزینه ای در پی خواهد داشت؟

دانشمندان از نهادها و شرکت های فناوری خواستند که تاثیر طوفان های خورشیدی بر قطعی اینترنت را جدی بگیرند و اقداماتی برای مقاوم سازی شبکه دنیای نمایند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1753

به "طوفان خورشیدی بعدی می تواند کل اینترنت دنیا را قطع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طوفان خورشیدی بعدی می تواند کل اینترنت دنیا را قطع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید