روزشمار: 17 شهریور؛ ساخت اولین اتوبوس جهان در انگلستان

به گزارش مجله پیامکی، اولین اتوبوس جهان در 7 سپتامبر سال 1830 میلادی در انگلستان ساخته شد. این وسیله پرکاربرد از طریق والتر هنکاک و همکارش سر گلدورثی گرنی ابداع شد.

روزشمار: 17 شهریور؛ ساخت اولین اتوبوس جهان در انگلستان

اتوبوس های خدمات شهری به وسیله اتوبوس های مجهز به موتور بخار در سال 1830 میلادی در انگلستان به وسیله والتر هنکاک و همکارش سر گلدورثی گرنی ابداع شد و حمل و نقل را که قبل از آن به وسیله اسب صورت می گرفت و بسیار خطرناک بود، آسان کرد.

اولین اتوبوس مکانیکی در خیابان های لندن در 22 آوریل سال 1833 میلادی ظاهر شد. در این اتوبوس ها خطر سرنگونی بسیار کمتر بود و سفر با این اتوبوس ها سریع تر از سفر با کالسکه بود که با اسب کشیده می شدند. سفر با آن ها ارزان تر بود و آسیب کمتری به جاده وارد می کردند.

با این حال عوارضی که در شاه راه ها گرفته می شد باعث شد تا اتوبوس های بخار فعالیت خود را متوقف کرده و راه ها از آن ها خالی شوند و به جای آن ها اتوبوس هایی که به وسیله اسب حرکت داده می شدند، بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

از سال 1861 قوانین سخت گیرانه باعث شد که وسایل نقلیه مکانیکی از جاده های بریتانیا به مدت 30 سال حذف شد. قانون لوکوموتیو در آن سال، سرعت را برای لوکوموتیوهای جاده ای از 5 مایل در ساعت در شهرها و شهرستان ها، و 10 مایل در ساعت در کشور محدود کرد.

به موازات توسعه اتوبوس، اتوبوس های برقی اختراع شد. برادران زیمنس، ویلیام در انگلستان و ارنست ورنر در آلمان، برای توسعه اتوبوس برقی با هم همکاری کردند.

توریسم

اتوبوس نقش عمده ای در صنعت گردشگری بازی می کند. اتوبوس تور در سراسر دنیا به گردشگران اجازه می دهد که از جاذبه های محلی یا چشم انداز ها دیدن کنند. این اتوبوس ها اغلب رو باز هستند. در حوزه گشت و گذار محلی، گردش در شهر مهم ترین کاربرد اتوبوس ها است که در همه جای دنیا اجرا می شود. اتوبوس های ویژه تور معمولا متعلق به پارک های سافاری و پارک های موضوعی دیگر یا اقامت گاه ها است. تورهای راه دورتر هم معمولا به وسیله اتوبوس اجرا شده که هم به وسیله اپراتورهای تور یا به صورت مقطعی صورت می گیرد.

اولین اتوبوس در ایران

اولین اتوبوس در ایران به وسیله یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیر ساخت های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام تعیین التجار فروخته شد. او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد و با کرایه هر نفر 3 شاهی مشغول به فعالیت شد که به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر از قبل شد و پس از چند سال با ورود چند اتوبوس به وسیله تجار مختلف به شهر رونق زیادی در جابه جایی مسافر شکل گرفت. اما اغلب اتوبوس های شاغل با توجه به مسافت طی شده از اروپا تا مقصد به کارگیری در ایران، بعد مسافت و زمان حمل، مستهلک بودند و هزینه حمل و نقل بالایی را طلب می کردند که در نهایت باعث پایه گذاری صنعت اتومبیل سازی در ایران شد. براین اساس اولین اتوبوس های مونتاژ شده در سال 1290 شمسی وارد تهران شدند که حدود 5 درصد جابه جایی مسافران آن زمان به وسیله 500 دستگاه اتوبوس انجام می شد.

در همین روز:

  • افتتاح بانک ملی ایران (1307 شمسی)
  • اعلان جنگ ایران به آلمان و الحاق ایران به اعلامیه ملل متحد (1322 شمسی)
  • وقوع جمعه سیاه و کشتار بی رحمانه مردم در میدان شهدای تهران (1357 شمسی)
  • مدیرعامل شرکت هواپیمائی ملی ایران (سپهبد خادمی) از کار برکنار شد. (1357 شمسی)
  • ایران به آلمان اعلان جنگ داد. (1322 شمسی)
  • شکست عباس میرزا نایب السلطنه از قوای روسی در نبرد اصلاندوز (1228 قمری)
  • قیام 17 شهریور
  • سالروز پیروزی بویاکا و آغاز انتها استعمار اسپانیا در قاره آمریکا
  • روز ملی و استقلال کشور برزیل از استعمار پرتغال (1822 میلادی)
  • بمباران هوایی لندن به وسیله 600 هواپیمای آلمانی در جریان جنگ دنیای دوم (1940 میلادی)
  • تسلیم ایتالیا به متفقین در جریان جنگ دنیای دوم (1943 میلادی)
  • انفجار اولین موشک جنگی ساخت آلمان در جریان جنگ دنیای دوم در لندن (1944 میلادی)
  • یک زلزله نسبتا شدید شهر آتن را تکان داد (1995 میلادی)
  • روز دنیای مبارزه با بی سوادی
منبع: کجارو / en.wikipedia.org
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1905

به "روزشمار: 17 شهریور؛ ساخت اولین اتوبوس جهان در انگلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 17 شهریور؛ ساخت اولین اتوبوس جهان در انگلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید