تحریم ها موجب شد ایران تاب آوری بهتری مقابل کرونا داشته باشد

به گزارش مجله پیامکی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می گوید: تحریم مالی به داد ما رسید و اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشور ها خواهد بود.

تحریم ها موجب شد ایران تاب آوری بهتری مقابل کرونا داشته باشد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سعید لیلاز در تبادل نظر با فرارو گفت: ایران بعد از دور دوم تحریم ها که یکی از شدیدترین اعمال فشار ها در تاریخ معاصر دنیا به حساب می آید، به مرز فروپاشی نرسید. این موید این نظریه است، تحریم ضرررسان است، اما فلج کننده نیست.

وی می افزاید: در اواخر سال 97 پیش بینی می شد، رشد اقتصاد ایران در سال 98 منفی نخواهد شد که نشد. الان هم با وجود بحران هایی که هر کدام شان می توانند یک حکومت و یک سیستم را از هم بپاشاند، نگاه به آینده اقتصاد ایران نگاهی روشن و امیدوار کننده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، عملکرد سال 99 مثبت خواهد بود. ببینید! در سال 98 حدود یک و نیم درصد فراوری ناخالص داخلی را در اثر سیل از دست دادیم و کرونا هم حدود یک درصد به اقتصاد ایران ضربه زد. اما رشد اقتصاد غیرنفتی در مجموع مثبت بود. در سال 99 هم کرونا حداقل 3 تا 2 درصد فراوری ناخالص داخلی را از بین خواهد برد. با این حال قویا اعتقاد دارم، همچنان قادر خواهیم بود رشد مالی مان را به مثبت برسانیم یا اقلا به حالت منفی نرسیم. آن هم در شرایطی که بقیه اقتصاد های دنیا، به خصوص اقتصاد های پیشرفته یا وابسته همه به وضع فروپاشی نزدیک شده اند. وی توضیح داد: انزوای مالی ایران که ناشی از تحریم ها است، در بحران کرونا به داد ما رسیده است. یعنی شدت آسیب های مالی کرونا در ایران، کمتر از کشورهایی، چون عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه یا حتی اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواهد بود.

آن ها به دلیل وابستگیِ بسیار بالایی که به همدیگر و ساختار دنیای اقتصاد دارند، در اثر فروپاشی ارتباطات بین المللی ناشی از کرونا رشد مالیشان منفی خواهد شد. به عنوان مثال، زمین گیر شدن هواپیمایی امارات با زمین گیر شدن هواپیمایی هما به دلیل رابطه اماراتی ها با دنیا حتما اثری یکسان نخواهد داشت. یعنی کار و بهره وری و تعداد مسافری که هواپیمایی هما جابه جا می نماید، اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی امارات نیست. در بقیه جا ها هم همین طور، مثلا در اسپانیا سالانه بیش از 50 میلیون، در فرانسه نزدیک به 80 میلیون و در ترکیه حدود 30 میلیون جهانگرد تردد می نماید. اما در اقتصاد ایران این عدد به زحمت به یک میلیون می رسد. اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دنیا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 931

به "تحریم ها موجب شد ایران تاب آوری بهتری مقابل کرونا داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها موجب شد ایران تاب آوری بهتری مقابل کرونا داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید