بانکی که بوی شیر می دهد

به گزارش مجله پیامکی، در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز یک بانک فعالیت دارد که از آن بوی شیر به مشام می رسد.

بانکی که بوی شیر می دهد

به گزارش از ، شیر، خوراک نخستین نوزاد تازه متولد شده انسان است پیش از آنکه بتواند مواد خوراکی دیگر را بخورد یا هضم کند و این میان وقتی نوزاد کمی بزرگتر شد ممکن است یا به خوردن شیر به صورت مستقل ادامه دهد یا آن را در ترکیبی با خوراکی های دیگر بخورد.

تقویت رابطه عاطفی مادر و کودک، برآوردن احتیاج های احساسی کودک، تغذیه کامل و غنی برای کودک بدون احتیاج به اضافه نمودنی، کاهش سرطان پستان در مادر و در نوزادان دختر در آینده، افزایش هوش و... فقط گوشه ای از خواص شیر مادر برای نوزادان است.

باتوجه به اینکه خواص بی شمار شیر مادر قابل چشم پوشی نیست، بانکی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز تاسیس شده است که به منظور تامین شیر مورد احتیاج نوزادانی که نارس به دنیا می آیند فعالیت می نمایند.در این بانک، مادران شیر مازاد بر مصرف نوزاد خود را به بانک شیر اهدا می نمایند و پس از پاستوریزه و هموژنیزه شدن به نوزادان نارس اهدا می گردد.

آرش ملکیان رییس بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: شیر مادر خواص و فواید فراوانی دارد، بطوری که قابل وصف نیست و شاید بتوان کتاب های بسیاری راجع به این نعمت الهی نوشت.

او اضافه نمود: وقتی مادر به نوزاد خود شیر می دهد، فقط مساله رشد، تغذیه و رساندن مواد مغذی به نوزاد نیست، بلکه زمانی که نوزاد از شیر مادر میل می نماید، تعدادی فاکتور های زنده مانند آنتی بادی ها به نوزاد منتقل می گردد.

ملکیان گفت:لیزوزین و موادی که در شیر مادر وجود دارد، باعث پروتکشن و حمایت نوزاد از جلوگیری ابتلا به بیماری های متعدد خواهد شد.

به گفته رئیس بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، ضریب هوشی بالاتری دارند و کمتر به بیماری های گوارشی و تنفسی مبتلا می شوند.

ملکیان ادامه داد: همچنین کاهش ابتلا به کرونر قلبی، ایسکمی قلبی در سنین بالاتر، فشارخون و ... از دیگر فواید شیر مادر به شمار می رود.

او توضیح داد: نوزادان نارس مسئله ای بالاتر و اولاتر از نوزادان عادی دارند و آن دستگاه گوارش این نوزادان نارس است که در این شرایط احتمال درگیری، عفونت و نکروز در نتیجه مصرف شیر خشک افزایش می یابد.

آرش ملکیان بیان داشت: دریافت شیر مادر از سوی نوزاد نارس، سبب افزایش طول عمر، بقا و کاهش مرگ و میر خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سطح دنیا بانک شیر به تعداد زیاد فعالیت می نمایند،اضافه نمود: در ایران اولین مرکز بانک شیر کشور استان آذربایجان شرقی و تبریز است و پس از آن بانک شیر بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در استان خوزستان به عنوان دومین موسسه درحال فعالیت است و این ظرفیت وجود دارد که خدمات متعدد و کافی را به نوزادان نارس ارائه دهیم.

آرش ملکیان بیان داشت: تاسیس و راه اندازی بانک شیر در دنیا نقش بسزایی در کاهش مرگ و میر نوزادان دارد و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است، اگرچه از سال 97 که بانک شیر در اهواز افتتاح شد، برآورد دقیقی صورت نگرفته، اما می توان به جرات گفت که نقش موثری در کاهش مرگ و میر نوزادان ایفا نموده است.

او در خاتمه توضیح داد: مادرانی که توانایی شیر دادن به نوزاد خود را دارند و حجم شیر آنها بیش از احتیاج نوزادشان است، در صورت تمایل شیر مازاد را به بانک شیر اهدا نمایند، چراکه اقدامی حسنه به شمار می رود و فواید و اثرات مثبت آن به تمامی نوزادان نارس در سطح استان خواهد رسید.

زارع مسئول بانک شیر خوزستان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: نوزادانی هستند که با وزن کم و نارس به دنیا می آیند و به همین سبب به مراقبت ها و تغذیه ویژه احتیاج دارند و مادران آنها بدلیل زایمان زودهنگام توانایی تامین تغذیه آنها را نیز ندارند.

او اضافه نمود: باتوجه به اینکه بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد، استفاده از شیر مادر است، لذا شیر مادرانی که شیر مازاد بر احتیاج نوزادان خود را به بانک شیر اهدا می نمایند، برای این نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد.

انیسه عتیقه زاده مادر یکی از نوزاد نارس که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بستری است، در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: علی در 27 هفتگی متولد شد و به دلیل نارس بودن و وزن کم در بیمارستان بستری شد.

او اضافه نمود: بدلیل بدنیا آمدن زودهنگام، توانایی شیر دادن به او را ندارم و وقتی متوجه شدم در اهواز بانک شیر وجود دارد که نوزادان نارس می توانند از شیر سایر مادران تغذیه نمایند، خشنود شدم.

عتیقه زاده گفت: بخاطر فواید فراوانی که شیر مادر دارد، با تاسیس بانک شیر دیگر نوزادان نارس مثل علی از شیر مادر و خواص بی شمار آن محروم نمی مانند.

نوزادان، هدیه های معصوم خداوند و راز بقاء بشریت هستند و گاهی که به دلایل مختلف پیش از موعد به دنیا می آیند، بواسطه وزن کم و نارس بودن، خطر مرگ و میر آنها بسیار زیاد است.این هدیه ها از نوشیدن شیر مادر محرومند و چشم انتظار مادرانی هستند که شیر مازاد بر احتیاج خود را به بانک شیر اهدا نمایند تا آنها هم از این نعمت سرشار از فواید محروم نمانند.

با اهدا شیر به بانک شیر خوزستان، نه تنها از مرگ و میر نوزادان جلوگیری می گردد، بلکه یاری بزرگی به بقا نسل و آینده سازان ایران خواهد شد.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 663

به "بانکی که بوی شیر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانکی که بوی شیر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید