یک عهدشکنی دیگر از ترامپ ، خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز

به گزارش مجله پیامکی، دولت ایالات متحده به بهانه عهدشکنی ها و تخلف های روسیه پس از 18 سال از معاهده نظامی-جاسوسی آسمان های باز خارج می شود.

یک عهدشکنی دیگر از ترامپ ، خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز

به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، این معاهده سال 1992 در زمان جورج بوش پدر برای شفاف کردن فعالیت های هواپیماهای جاسوسی و نظامی بین آمریکا و روسیه امضا و از 2002 اجرایی شد. حالا که 34 کشور عضو این توافقنامه هستند، دانلد ترامپ اعلام کرده در واکنش به تخلف های روسیه از آن خارج می شود.

تصمیم ترامپ برای خروج از آسمان های باز روز جمعه به شکل رسمی به اطلاع مقام های کاخ کرملین می رسد و فرآیند اجرایی شدن آن شش ماه طول می کشد. مقام های رسمی آمریکا مدعی اند روسیه مانع فعالیت های نظارتی و جاسوسی جنگنده ها و هواپیماهای واشنگتن نزدیک مرزهای گرجستان و درون بوم کالینینگراد در دریای بالتیک شده است.

ضمن اینکه مسکو به آمریکا اجازه نداده است در جریان جزئیات تمرین های نظامی روسیه قرار بگیرد؛ امری که بر اساس معاهده آسمان های باز طرف آمریکایی می تواند انجام دهد. با اینکه کمتر از یک روز به اعلام رسمی خروج واشنگتن از این توافقنامه مانده اما آمریکایی ها تا لحظه اعلام خبر پنهانکاری پیشه کرده اند.

معاهده آسمان های باز به کشورهای عضو اجازه می دهد روی سرزمین های یکدیگر پروازهای غیرنظامی جاسوسی و اطلاعاتی انجام دهند. این معاهده با هدف افزایش اعتماد میان کشورهای عضو ناتو با بلوک شرق پس از جنگ سرد طراحی شد، گفته می شود آمریکا پیش از اجرایی کردن تصمیم خود با برخی متحدان اصلی خود مشورت کرده است.

این سومین عهدشکنی ترامپ و خروج او از معاهده های بین المللی است. او پیش تر از توافق هسته ای ایران و غرب (برجام) خارج شده بود و سال گذشته هم تصمیم گرفت به حضور آمریکا در پیمان منع موشک های هسته ای میان برد سرانجام دهد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ در روزهای اخیر با طرف روس تماس گرفته تا درباره یک معاهده هسته ای تازه با هم مذاکره کنند. قرار است کنندگان مسکو و واشنگتن در اولین فرصت دیداری حضوری داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 970

به "یک عهدشکنی دیگر از ترامپ ، خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک عهدشکنی دیگر از ترامپ ، خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید