گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد

به گزارش مجله پیامکی، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراین را منتشر کرد. این گزارش 285 صفحه ای جزییات این سقوط را به طور کامل شرح داده است.

گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد

در بخشی از این گزارش آمده است: پرواز شماره 752 شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که در روز 18 دی ماه 98 فرودگاه امام خمینی را به مقصد کیف ترک کرد و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه و در حال اوج گیری دچار سانحه شد برمبنای مقررات جمهوری اسلامی ایران و ضمیمه 13 کنوانسیون شیکاگو گروه بررسی تشکیل شد و گروه نسبت به جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها نتیجه گیری و تهیه توصیه های ایمنی برای پیشگیری از رقیق رخداد مشابه اقدام کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: هواپیما در اثر اشتباه کاربر سامانه دفاع هوایی مستقر در اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شد؛ عملکرد پرواز نقشی در ایجاد خطا برای سامانه نداشته است، انفجار موشک در نزدیکی هواپیما عامل سقوط آن بوده است و همه 176 سرنشین این هواپیما در این سانحه جان خود را از دست دادند.

این گزارش ادامه می دهد: بوئینگ 737 دارای صلاحیت پروازی که توسط خدمه پروازی دارای صلاحیت شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال هدایت می شد در زمان سانحه تحت کنترل ترافیک مراقبت پرواز ایران قرار داشت و هماهنگی برای بخش نظامی برای صدور مجوز پرواز صورت پذیرفته بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مطابق تحلیل های اجرا شده توسط گروه بررسی سانحه توصیه های ایمنی برای ارتقاء فرآیند جمع آوری و انتشار اطلاعات ارزیابی ریسک و اجرای موثر تدابیر پیشگیرانه در هنگامی که امکان فعالیت دارد فعالیت های بالقوه خطرناک نظامی، هوانوردی غیر نظامی را در معرض مخاطره قرار دهد ارائه شده تا از سوانح مشابه پیشگیری شود.

در بخش دیگری از این گزارش؛ صوت مکالمه های خلبان پرواز و برج مراقبت نیز منتشر شده است.

متن کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید.

یک فروند هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز 752 با 167 مسافر و 9 خدمه پرواز که در ساعت 6 و 12 دقیقه روز چهارشنبه 18 دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی یف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6 و 18 دقیقه در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

چند روز بعد از این حادثه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که این هواپیمای با شلیک اشتباهی موشک سقوط کرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در روز نهم اسفندماه گفته بود که طبق کنوانسیون شیکاگو و انکس 13 ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) ما به کشورهایی که در حادثه بوئینگ اوکراینی دخیل بودند، گزارش بررسی حادثه را اعلام کردیم، این کشورها 60 روز فرصت داشتند در این باره به ما پاسخ بدهند که نهم اسفندماه این مهلت تمام شد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1506

به "گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید