کدام فنجان اول پر می گردد؟، هوش خود را محک بزنید
به گزارش مجله پیامکی، به این ساختار خاص توجه کنید. ببینید که اگر در آن آب بریزید، کدام یک ازفنجان ها زودتراز همه، کاملا پر می شوند؟
پریسا عباسی- سازندگان این بازی فکری در TikTok، حالا این آزمایش که راجع به ریختن آب به وسیله لوله در داخل یک سری فنجان است را به اشتراک گذاشته اند. زمانی که به تمام جزئیات نگاه می کنید، راه حلی ساده برای آن خواهید یافت.
تله نرخ تعاملیااینگیجمنت (Engagement bait) راهی است که سازندگان از آن برای کسب عایدی در رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند.
هفته گذشته، این پست در تیک تاک وایرال و بسیار محبوب شد؛ آزمونی که یک سوال ساده به نظر می رسید: وقتی آب را در این ساختار بسیار خاص از فنجان ها و لوله ها می ریزید، اول کدام لیوان کاملا پر می گردد؟
بسیاری از این پست های تله ای، که شامل انواع گرافیک ها، میم ها، پازل ها و غیره هستند، عمدا برای به اشتباه انداختن یا به چالش کشیدن و آزار مخاطبان طراحی شده اند و حقیقت ماجرا پیچیده تر از آن چیزی است که ما می بینیم. ابتدا بیایید به نحوه عملکرد آن در هنگام ریختن آب در این سیستم از ظروف و خطوط لوله فکر کنیم؛ سپس به آنالیز این موضوع می پردازیم که چرا این تله چالشی و خاص تا این حد در رسانه های اجتماعی موثر بوده.
لوله های قرمز، لوله های سبز
در نگاه اول، متوجه نشدم که فنجان ها و لوله ها، انواع مختلفی از اتصالات دارند. ما به راحتی می توانیم تمام فنجان هایی که زیر لوله های مسدود شده قرار گرفته اند را کنار بگذاریم. یعنی فقط فنجان های4، 5 و باقی می مانند. راه ورود آب برای فنجان شماره 7 باز است، اما ته آن سوراخ است. هر چقدر هم که آب را سریع بریزیم تا بر نشتی سوراخ فنجان شماره 7 غلبه کنیم، باز هم فنجان های بالاتر از شماره 7 سریع تر پر می شوند.
بنابراین فقط فنجان های 2،1 و 3 باقی می مانند؛ ولی فنجان 2 نیز همان مشکل فنجان 7 را دارد. یعنی اگر مقدار آب ورودی به قدری زیاد باشد که بر خروجی غلبه نموده و با وجود لوله خروجی که دارد، بتواند فنجان 2 را پر کند، اما باز هم ابتدا فنجان شماره 1 پر می گردد. در غیراین صورت به خاطر سوراخی که در فنجان شماره 7 وجود دارد، آب خارج شده و فنجان شماره 7 هرگز پر نمی گردد و به همین ترتیب فنجان 2 نیز پر نخواهد شد.
بدین ترتیب فقط فنجان های 1 و 3 باقی می مانند. اما فنجان 1 همواره به وسیله فنجان های 2 و 7 آب از دست می دهد، و در شرایط عادی هرگز پر نمی گردد. اگر به فنجان شماره 3 نگاه کنید، می بینید که تنها فنجانی است که محیطی کاملا بسته دارد و هر دو لوله آن که به بیرون منتهی می شوند، بسته هستند.
اگر این فنجان ها به سادگی چیده می شدند و همه لوله ها باز بوده و فنجان 7 سوراخ نبود، چه می شد؟ در این صورت باید جزئیاتی در خصوص طول و قطر دقیق لوله ها تعیین می کردیم تا بفهمیم کدام یک از چهار فنجان پایینی، اول پر می شوند. قطعا یکی از آنها زودتر پر خواهد شد. اما هیچ کدام اینها مهم نیستند، زیرا هدف اصلی از طراحی این بازی فکری، این است که عمدا شما را با جزئیات کوچک سرگرم کند.
تله چیست؟
در سال 2023، اصطلاح الگوریتم برای فرمول های پنهانی که شرکت هایی مانند گوگل و توئیتر به کار می برند ساخته شد. این فرمول ها برای تصمیم در خصوص انتخاب این بود که ما چه محتوایی را حتی از دوستان، اعضای خانواده و افراد مشهوری که فالو می کنیم، می بینیم. اما این الگوریتم ها در عمل حکم جعبه های سیاه را دارند؛ یک اصطلاح صنعتی برای کدها و فرمول های ریاضی که در آن اطلاعات وارد می شوند، و پس از پردازشی که ما از آن بی خبر هستیم، از آن خارج می شوند.
با این حال، چیزی که مردم به طور کلی با آن موافقند این است که این الگوریتم ها به گونه ای راهنمایی می شوند که شما را درگیر نمایند. برای این شرکت ها مهم نیست که شما واقعا چه چیزی را دوست دارید یا از تماشا چه چیزی شادمان می شوید؛ چیزی که برای آنها اهمیت دارد این است که شما چند بار روی پست ها و صفحاتی که دارای تبلیغات نمایشی مختلف هستند، کلیک می کنید. مثلا وقتی توئیتر در دسامبر گذشته آمار بازدیدها را علنا تعیین کرد، به صراحت اظهار داشت که این عدد و آمار چیزی است که برایشان بیشترین اهمیت را دارد.
اینجاست که ایده تله مطرح می گردد. احتمالاً با عبارت تله کلیکClickbait آشنا هستید؛ منظور از این اصطلاح این است که سرفصل ها و عناوین طوری طراحی شده اند که شما را ترغیب به کلیک کردن نمایند. اما این اغلب شامل یک تاکتیک تله و تغییر است که در آن محتوا، درست آن چیزی نیست که در تیتر آمده. یکی از نسخه های نمادین تبلیغات، chum box (نوعی تبلیغات آنلاین) است که در آن بلوک های تبلیغاتی به شکلی نامحسوس در انتهای یک داستان می آیند و مثلا شامل چنین جمله ای:پزشکان از این ترفند عجیب متنفرند و همراه یک تصویراز چیزی مشمئزنماینده هستند.
از آنجایی که عایدی رسانه های اجتماعی براساس بازدید از صفحات و پست هاست - به جای کلیک ها - شرکت هایی مانند ByteDance که مالک TikTok است، به مردم انگیزه مشارکت می دهند. وقتی در زیر پست ها نظرات بیشتری گذاشته گردد و یا اشتراک گذاری های آنها زیاد باشد، راحت تر به شبکه های افراد نامرتبط راه پیدا می نمایند و این مقدار فعالیت، بینندگان را کنجکاو می نماید تا ببینند چه خبر است.
پس از آن نوبت به تله های تحریک نماینده (Rage bait) می رسد. در این پست ها افراد ادعا می نمایند که دیدگاه های نامطلوبی را به اشتراک می گذارند یا عمدا ادعا و اعمال تفرقه انگیز انجام می دهند. در این مواقع باید از خودتان بپرسید که با چه کسی می خواهید بحث کنید؛ معمولا اینها افراد غریبه ای هستند که برای جلب توجه این کارها را انجام می دهند یا دشمنان سیاسی هستند که نمی توانید آنها را متقاعد کنید؛ این گونه و با عدم مشارکت در این بحث ها، می توانید به جنگ با این تله ها بروید.
نکته بسیار مهم
TikTok خیلی بهتر و مستقیم تر از هر پلتفرم دیگری در میان تمام رسانه های اجتماعی محبوب، به سازندگان خود پول پرداخت می نماید و این یعنی سازندگان آن بیشتر ترغیب می شوند تا بیشتر از تله های اینگیجمنت یا تحریک نماینده استفاده نمایند. سازندگانی مانند Ryan Gawlik که به گزارش Insider، فقط غریبه ها را عصبانی می نماید تا بتواند جیب های خود را پر کند. شما هیچ صحبتی با او ندارید. فقط ممکن است بر سر تلویزیون خود فریاد بزنید.
مردم احتیاج به عایدیی برای امرار معاش دارند، اما صادقانه باید بگوییم که این گروه از قصد و با آزار و اذیت مردم پول در می آورند. آیا این چیزی است که مردم بتوانند در سال 2023 در زندگی رومزه خود بگنجانند؟ احتمالا ما ترجیح می دهیم در خصوص یک بازی فکری خوب با دوست یا همکارمان صحبت کنیم تا اینکه بخواهیم بر سر یک غریبه در پست های ارسال شده در تیک تاک فریاد بزنیم.
منبع:popularmechanics
5858
منبع: خبرآنلاین