پیر ترین پروژه عمرانی کشور چه زمانی به مقصد می رسد؟ ، کاهش 60 کیلومتری مسافت، با افتتاح فاز یک آزادراه تهران-شمال

به گزارش مجله پیامکی، چشمان منتظر مردم و حتی مقامات کشوری برای افتتاح پیرترین پروژه راهی در کشور (آزاد راه تهران-شمال) این سوال را مطرح می نماید که بالاخره دلیل این همه تعلل در افتتاح این پروژه چیست؟

پیر ترین پروژه عمرانی کشور چه زمانی به مقصد می رسد؟ ، کاهش 60 کیلومتری مسافت، با افتتاح فاز یک آزادراه تهران-شمال

به گزارش خبرنگار سال 53 طرحی با نام آزاد راه تهران - شمال به میان آمد که فقط در حد حرف و نقش چند مهندس باقی ماند و آن چنان جدی و با قابلیت اجرایی نبود .

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی فاز عملیاتی شدن این پروژه جامه تحقق بر تن کرد و کلنگ ساخت آن بر زمین خورد. ابتدای کار این طرح برای شروع به کار به مزایده گذاشته شد و پس از سرانجام مزایده وزارت راه شهرسازی که در آن موقع با نام وزارت راه و ترابری معروف بود، برنده این مناقصه شد.

البته در این بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری نیز یکی دیگر از برندگان رسمی این مناقصه بود که به همکاری وزارت راه و ترابری ملزم شد.

راستا آزادراه تهران - شمال در چهار فاز از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در راستا دره کَن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان آرام آرام از منطقه کوهستانی توچال عبور می نماید و سپس با تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 850 متر این رشته کوه را قطع می نماید.

حال منطقه یا فاز اول این آزاد راه به مرحله بهره برداری نزدیک می گردد و مسئولان یکی پس از دیگری برای بازدید از فاز یک آزادراه به این مکان می آیند. طول فاز یک آزادراه تهران-شمال حدود 32 کیلومتر است که با راه اندازی آن تقریبا معادل 60 کیلومتر از راستا تهران شمال کاسته می گردد و از آن طرف هم در بُعد زمانی مسافران کاهش 20 تا 30 دقیقه ای را تجربه خواهند کرد.

تخصیص منابع اقتصادی آزاد راه تهران-شمال بدون مشکل عملیاتی شد / نوبخت: نگفتم پروژه دهه فجر افتتاح می گردد!

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درگفت وگو با خبرنگار، با اشاره به سنگینی قابل توجه حجم این پروژه گفت: طی بازدیدی که حدود یک ماه و نیم پیش از پروژه آزاد راه تهران-شمال داشتم با مشاهده کامل ابعاد این طرح اعلام شد که در صورت ادامه روند فعلی تکمیل پروژه، شاهد بهره برداری فاز یک آزاد راه تا سرانجام سال خواهیم بود.

او اضافه نمود: آزاد راه تهران-شمال تنها یک راستا عادی نیست و به اضافه مهندسی فنی راه و ساختمان احتیاجمند طراحی و معماری خاصی بود که از جانب مهندسان زبده داخلی پایه ریزی و اجرایی شد. یکی از مهم ترین تاکیدات مجموعه ساخت پروژه، ایمن سازی و زیباسازی فضای این پروژه بوده و هست؛ البته در این بین مسئولان قول هایی که برای افتتاح این پروژه داده اند را نیز فراموش ننموده اند.

این مقام مسئول بیان نمود: وجود بلایای طبیعی و اتفاقات ناگهانی در ساخت این پروژه را نباید از یاد برد. ممکن است حین آماده سازی قسمتی از پل یا زیر ساخت ریزش نموده و ادامه راستا تکمیل با توقف روبرو گردد که این امر یک موضوع طبیعی در صنعت ساخت و ساز است. قطعا اینگونه موارد برای افتتاح هم تاخیری ایجاد میکند.

نوبخت با اشاره همکاری بنیاد مستضعفان برای تکمیل هر چه سریع تر این طرح گفت: فاز یک آزاد را تهران-شمال تا سرانجام سال جاری به بهره برداری می رسد که با راه اندازی این فاز، حدود 60 کیلومتر راستا مسافران تهران به شمال سبک تر می گردد. این راستا تنها فاز یک این طرح بوده و هنوز قطعات بعدی در دست تکمیل است که با تکمیل آن ها حدود یک و نیم ساعت از زمان سفر به شمال کاسته خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا تخصیص بودجه عملیاتی شده اما تامین اعتبار تاحدودی با مشکل روبرو است؟ توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مورد احتیاج طرح های عمرانی را جزو اولویت های خود قرار داده است؛ منابع مورد احتیاج این طرح نیز تخصیص داده شده و پیمان کار به محض در خواست منابع باید با انجام کارهای اداری مورد احتیاج اعتبار خود را دریافت کند.

او همچنین در ادامه با اشاره به حاشیه ایجاد شده درخصوص اینکه قرار است این طرح در هفته دولت یا دهه فجر افتتاح گردد نیز گفت: من هیچ گاه برای افتتاح این پروژه زمان یا هفته خاصی را نام نبردم ولی قول بهره برداری آن تا سرانجام سال را دادم. در پروژه های عمرانی نظیر این طرح حوادث های سازه ای و تخریب ها طبیعی است و ممکن از زمان بهره برداری را جابه جا کند.

کوشش برای افتتاح فاز یک پروژه آزادراه تهران-شمال تا دهه فجر

4 مرداد 98 فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به همراه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور به بازدید از این پروژه رفته اند که رئیس بنیاد مستضعفان در این بازدید در پاسخ به سوال خبرنگار، مبنی بر زمان دقیق افتتاح این طرح گفت: پیشرفت 95 درصدی فاز اول این پروژه مشهود است و کوشش می کنیم تا افتتاح رسمی فاز اول این آزاد راه دهه فجر سال جاری صورت پذیرد، اما اگر دولت تا سرانجام تابستان 300 میلیارد تومان اعتبار مصوب را تخصیص دهد، این آزاد راه به صورت موقت و آزمایشی بازگشایی خواهد شد.

قطعه یک آزادراه تهران-شمال دهه فجر افتتاح می گردد/ 80 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارداو ادامه داد: از سال 75 تا سال 94 ساخت این آزاد راه بر عهده چینی ها بوده که متاسفانه در طی این سال ها هیچ پیشرفت فیزیکی در این آزادراه صورت نگرفته بود و در نهایت چینی ها بعد از گذشت مدتی فاینانس را رها کردند. بعد از چینی ها پیمانکاران و مشاوران ایرانی وارد عمل شده و با قیمت بسیار پایین تر پروژه را ادامه دادند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه تنها 5 درصد از ساخت قطعه 1 باقی مانده است، گفت: روسازی و زیرسازی قطعه 1 این آزادراه به اتمام رسیده و تنها نصب تجهیزات و تهویه ها و هواکش ها در تونل ها باقی مانده که در صورت تخصیص اعتبار 300 میلیارد تومانی و ابلاغ آن ساخت این آزادراه به اتمام می رسد.

او گفت: افتتاح رسمی این آزادراه با حضور مقامات در دهه فجر خواهد بود، اما به شرط آن که دولت همت نموده و تعهد های اقتصادی را در قالب پول به ما تخصیص دهد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ارزش فعلی قطعه 1 آزادراه تهران شمال 98 هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم بنیاد مستضعفان است که بر اساس نرخ روز سهم بنیاد مستضعفان کمی بیشتر شده و به 50 هزار میلیارد تومان می رسد.

نکته قابل توجه اینجاست که پیش تر از این محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود که قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال 1398 به مرحله بهره برداری می رسد.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در خصوص قطعه یک این آزادراه گفت که پروژه مذکور با پیشرفت فیزیکی 94 درصدی همراه بوده و فقط بخش کمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.

در لایحه بودجه سال 1398، بودجه این طرح که به شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اختصاص می یابد یعنی سال جاری رقمی معادل 3 میلیارد و 471 میلیون تومان برآورد شده است؛ این در حالی است که در سال گذشته رقمی معادل 14 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شد. هرچند در سال 1397 رقمی معادل 5 میلیارد و 900 میلیون تومان برای این پروژه مصوب شد اما رقم ابلاغی برای این پروژه معادل 4 میلیارد و 425 میلیون تومان است.

سردرگمی اتمام این پروژه تا حدودی هم گریبان مدیران و مسئولان دولتی را گرفته است و همچنین مردمی که ساعات طولانی را در ترافیک جاده ای تهران-شمال گرفتار می شوند. حال باید دید زمان تکمیل و تحویل این پروژه عظیم به کشور و مردم چقدر ادامه دار خواهد بود و این طرح که به عنوان پیرترین پروژه عمرانی نام برده می گردد، کِی به اتمام می رسد!

گزارش از نرگس معززی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 236

به "پیر ترین پروژه عمرانی کشور چه زمانی به مقصد می رسد؟ ، کاهش 60 کیلومتری مسافت، با افتتاح فاز یک آزادراه تهران-شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیر ترین پروژه عمرانی کشور چه زمانی به مقصد می رسد؟ ، کاهش 60 کیلومتری مسافت، با افتتاح فاز یک آزادراه تهران-شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید