وضعیت بیماری کشنده مالاریا در ایران

به گزارش مجله پیامکی، در مصاحبه با دکتر احمد رییسی، رییس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان شد که بیماری کشنده مالاریا یکی مهم ترین علل مرگ و میر در برخی از کشورهای در حال توسعه است که هرساله قربانیان زیادی را در سراسر جهان می گیرد. به همین خاطر روز 25 آوریل مصادف با 5 اردیبهشت به عنوان روز جهانی مالاریا شناخته می گردد.

وضعیت بیماری کشنده مالاریا در ایران

به گزارش ایسنا، دکتر احمد رییسی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر وجود بیماری مالاریا در 99 کشور دنیا گزارش می گردد و حدود 3 میلیارد و 300 میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین تخمین سازمان دنیای بهداشت در سال 2015، تعداد مبتلایان به مالاریا در دنیا حدود 214 میلیون نفر بوده است، خاطر نشان کرد: بیماری مالاریا تاکنون باعث مرگ 438 هزار نفر در دنیا شده که 306 هزار نفر از آنها بچه ها کمتر از پنج سال بوده اند.

رییس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت، منبع اولیه ورود مالاریا به ایران را همسایه های شرقی کشور بویژه پاکستان عنوان نمود و گفت: موارد ثانوی بیماری مالاریا به وسیله نیش پشه به دیگران منتقل می گردد و هنوز هم در استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواردی از آن مشاهده می گردد.

رییسی از بچه ها و زنان باردار به عنوان گروه های در معرض خطر بیماری مالاریا یاد کرد و اضافه نمود: در مناطق پر خطر، استفاده از پشه بندهای آغشته به حشره کش ساخته شده از جنس مرغوب و پایدار، باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری می گردد.

تشخیص و درمان رایگان مالاریا در مراکز بهداشتی و درمانی

به گفته رئیسی، تشخیص و درمان بیماری مالاریا همانند سایر بیماری های واگیر، در تمام واحدهای بهداشتی درمانی شهری و روستایی به طور رایگان انجام می گردد. در سال های اخیر، انتقال محلی مالاریا در 11 شهرستان کشور گزارش شده که اکثر این شهرستان ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

رییس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت با اشاره به تصویب برنامه حذف مالاریا در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال 89، گفت: با اجرای برنامه های پیشگیرانه، ایران به عنوان یکی از کشورهای پیروز و پیشرو در دنیا در زمینه حذف مالاریا مطرح است.

سال گذشته هیچ موردی از مرگ به دلیل مالاریا گزارش نشد

رییسی یادآور شد: بر اساس آخرین گزارش های دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تعداد موارد بومی مالاریا در پنج سال گذشته از حدود 8000 مورد به کمتر از 100 مورد در انتها سال 95 کاهش یافته و در سال گذشته هیچ موردی از مرگ مردم ایران بر اثر بیماری مالاریا ثبت و گزارش نشده است.

رییسی گفت: پس از گزش پشه آنوفل ماده و خونخواری از فرد بیمار، انگل مالاریا وارد بدن پشه می گردد و پس از تکثیر، به دنبال گزش فرد سالم، تعدادی انگل مالاریا(اسپروزوئیت) همراه با بزاق، وارد جریان خون فرد می گردد. پس از ورود انگل مالاریا به بدن انسان، مرحله نسجی اولیه در کبد و چرخه شیزوگونی خونی شروع می گردد و به حدی می رسد که تب و لرز و سایر نشانه های بالینی، ایجاد می گردد.

وی در مورد نشانه های بیماری مالاریا گفت: این بیماری در ابتدا با نشانه های مقدماتی نظیر خستگی، احساس درد در عضلات، سر درد، تهوع و استفراغ، تب و لرزهای خفیف و درد در ناحیه کمر ظاهر می گردد و علائم اولیه آن ممکن است با بعضی بیماری های ویروسی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته گردد.

روش های مبارزه با مالاریا

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رییس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت به تشریح روش های مبارزه با لارو (مرحله نابالغ) پشه ناقل مالاریا پرداخت و گفت: روش بهسازی محیط، مبارزه مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از جمله روش های مبارزه با این بیماری است.

به عنوان نمونه مبارزه مکانیکی شامل پر کردن گودال ها و آبگیرها، زه کشی و خشکاندن منابع آبی غیرقابل استفاده است.رییسی در انتها از روش مبارزه شیمیایی با مالاریا به عنوان آسان ترین و موثرترین روش مبارزه با این بیماری یاد کرد و گفت: خاصیت حشره کشی مواد شیمیایی به عوامل متعددی از جمله نوع فرمولاسیون، نوع ناقل، وضعیت آب و هوایی منطقه و ... بستگی دارد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 333

به "وضعیت بیماری کشنده مالاریا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت بیماری کشنده مالاریا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید