مزایای ورزش برای افراد کم توان ذهنی و جسمی کدامند؟

به گزارش مجله پیامکی، معاون پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تاکید بر اینکه باید محدودیت های ورزش کردن برای افراد کم توانی ذهنی و جسمی کاهش یابد، مزایای ورزش کردن را برای این دسته از افراد تشریح کرد.

مزایای ورزش برای افراد کم توان ذهنی و جسمی کدامند؟

علی کاشی در گفت و گو با خبرنگاران، در مورد افراد با احتیاجهای ویژه (معلولان)، اظهار کرد: این افراد به دلیل داشتن بعضی از کم توانی های ذهنی و یا جسمی در اجرای کارهای روزمره خود دچار مشکلاتی هستند، بنابراین به توجه خاصی احتیاج دارند.

وی اضافه کرد: به صورت میانگین حدود پنج تا شش درصد از جمعیت هر جامعه ای شامل افراد با احتیاجهای ویژه هستند که این تعداد در کشور ایران، حدود سه تا پنج میلیون نفر است.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی درباره میزان فعالیت بدنی این افراد، گفت: طبق نرخ سازمان بهداشت جهانی، در سطح بین الملل حداقل 40 درصد افراد با احتیاجهای ویژه از افراد عادی یک جامعه، کمتر فعالیت می نمایند و این آمار در کشور ما، حتی پایین تر است و بسیاری از آن ها، فعالیت بدنی کافی و مناسبی ندارند.

وی اضافه کرد: برای نامیدن و صدا کردن افراد با احتیاجهای ویژه باید از به کار بردن واژه هایی با بار منفی همچون معلول، عقب مانده و... خودداری کنیم و کلمات مناسب تری مانند افراد با کم توان ذهنی و جسمی و... را جایگزین کنیم، زیرا این افراد علی رغم اینکه در بعضی زمینه ها کم توان هستند، در انجام بعضی دیگر از امور کاملا توانمند بوده و باید کوشش کنیم تا با حضور پررنگ تر این افراد در اجتماع، زمینه شکوفایی، توانمندسازی و پیشرفت آن ها را فراهم ککرده تا از منزوی شدن افراد با احتیاجهای ویژه، جلوگیری به عمل آید.

کاشی ادامه داد: محدودیت هایی که برای حضور افراد با کم توانی ذهنی و جسمی جهت حضور در باشگاه های ورزشی وجود دارد را باید کاهش دهیم و اماکن و فضاهای ورزشی گوناگون طوری ساخته گردد که امکان استفاده از استادیوم ها برای این گروه از جامعه نیز بیشتر گردد.

وی با بیان اینکه امکان دسترسی به سالن ها و باشگاه های اختصاصی برای افراد با احتیاجهای ویژه در تمامی شهرها و محله های کشور وجود ندارد، گفت: باید امکان حضور این افراد را در باشگاه های ورزشی عمومی نیز فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: در کشور ما می توان از الگوی سیستم آموزش فراگیر استفاده کرد که در بعضی کشورهای جهان در حال استفاده و ترویج است؛ در این سیستم، افراد کم توان در مدارس و باشگاه های ورزشی در کنار افراد عادی جامعه، مشغول به تحصیل و یا فراگیری مهارت های ورزشی می شوند، بنابراین از منزوی شدن و گوشه گیری آن ها، جلوگیری به عمل می آید و برای این کار باید معلمان و مربیانی اختصاصی در نظر گرفت، همچنین باید فضای مدارس و اماکن ورزشی برای این مقوله، آماده گردد.

مزایای ورزش برای افراد کم توان

معاون پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه برای افراد کم توان این امکان وجود ندارد که با خوردن دارو و یا طی کردن یک دوره درمان، سلامتی کامل خودشان را به دست بیاورند، اظهار کرد: آن ها می توانند با یاری ورزش و انجام فعالیت های ورزشی، توانمندی های خود را شکوفا و بارور نمایند، همچنین ورزش کردن باعث بهبود سلامت جسمانی افراد کم توان می گردد که به عنوان مثال برای سلامتی افراد سندرم داون، فواید زیادی از جمله کاهش شلی عضلانی، افزایش قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و آمادگی قلبی عروقی، توسعه رشد مهارت های حرکتی و مواردی از این دست را به همراه دارد.

کاشی ادامه داد: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی آمادگی دارد تا به عنوان مشاور علمی وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی در توسعه آموزش فراگیر در ورزش، سیاستگذاری و ارائه خدمت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1329

به "مزایای ورزش برای افراد کم توان ذهنی و جسمی کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای ورزش برای افراد کم توان ذهنی و جسمی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید