قطع خودسرانه انسولین باعث فوت بیمار دیابتی می گردد

به گزارش مجله پیامکی، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بچه ها گفت: قطع انسولین در دیابت نوع یک یا در دیابت بچه ها که گاهی به طمع کنترل قند با داروهای خوراکی ضد دیابت یا فراورده های گیاهی انجام می گردد، می تواند به کمای دیابتی منجر گردد و گاهی اوقات مرگبار بوده است.

قطع خودسرانه انسولین باعث فوت بیمار دیابتی می گردد

به گزارش خبرنگاران، فهیمه سهیلی پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بچه ها و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تبادل نظر با فارس در پاسخ به این پرسش که دیابت نوع یک و دو در بچه ها چه تفاوتی دارد و ابتلای به آن چه مخاطراتی برای بچه ها به دنبال دارد؟، گفت: بیماری دیابت در روزگار ما تبدیل به یک بیماری شایع شده و همه ما، کم و بیش در اطراف خودمان یک بیمار دیابتی را می شناسیم البته نکته بسیار مهم در این خصوص آن است که دو نوع اصلی از بیماری دیابت داریم و نباید آنها را با یکدیگر اشتباه بگیریم.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بچه ها اضافه نمود: بچه ها دیابتی، عموما مبتلا به دیابت نوع یک می شوند. در این شکل از بیماری دیابت، بدن انسان توان فراوری انسولین را از دست می دهد؛ بنابراین دریافت انسولین برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 لازم است و درمان آنها بر اساس تزریق مقدار مناسب از انسولین برنامه ریزی می گردد.

سهیلی پور متذکر شد: برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داستان به شکل دیگری است. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2، انسولین می سازد اما اولا مقدار آن کافی نیست و دوم اینکه سلول ها امکان استفاده از آن را ندارند.

وی بیان داشت: به همین دلیل، درمان های متنوعی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو درنظر گرفته می گردد. بیشتر مبتلایان به دیابت نوع 2، قرص مصرف می نمایند تا بدن را به فراوری انسولین و یا استفاده بهتر از انسولین موجود وادار سازند.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بچه ها توضیح داد: در مرحله بعد در صورتی که این کوشش ها موثر نگردد و بیماری پیشرفت کند، ممکن است چاره ای جز تزریق انسولین نباشد بنابراین باید مراقب باشیم و بدون نظر پزشک، درمان های هریک از انواع دیابت را برای دیگران توصیه نکنیم.

سهیلی پور یادآور شد: قطع انسولین در دیابت نوع یک یا دیابت بچه ها که گاهی به توصیه افراد ناآگاه و به طمع کنترل قند با داروهای خوراکی ضد دیابت یا فراورده های گیاهی انجام می گردد، می تواند به کمای دیابتی منجر گردد که گاهی اوقات مرگبار بوده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1285

به "قطع خودسرانه انسولین باعث فوت بیمار دیابتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع خودسرانه انسولین باعث فوت بیمار دیابتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید