میوه خرمالو و یک جهان خاصیت

به گزارش مجله پیامکی، میوه ها نقش به سزا و تاثیر گذاری بر سلامت جسم و روح انسان ها دارند که هر کدام از آنها به علت خواص فراوان که دارند پراهمیت هستند. خرمالو میوه ای است مختص فصل پاییز که شاید در بین همه مردم هوادار پر و پا قرص نداشته باشد اما دارای خواص شگفت انگیز زیادی است.

میوه خرمالو و یک جهان خاصیت

راجع به خرمالو چه می دانید؟ خواص خرمالو

خرمالو میوه عجیبی است که بسیار خوشمزه است و خواص بسیاری دارد. از فواید خرمالو می توان به توانایی آن در بهبود سلامت چشم،کاهش علائم پیری،پیشگیری از انواع سرطان، تقویت گوارش و سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان ها،بهبود عملکرد فکر،کاهش فشارخون و حفظ سلامت پوست اشاره نمود. علاوه بر این، سرعت ترمیم بدن را افزایش می دهد، به کاهش وزن یاری می نماید، از التهاب می کاهد و جریان خون را در بدن افزایش می دهد.

خرمالو چیست؟

خرمالو نامی است که به انواع مختلف میوه های مشابه از خانواده علمی Diospyros نسبت داده اند. با بدست آمدن اطلاعات بیشتر در خصوص فرهنگ های باستانی، دستاورد حوزه مردم شناسی و باستان شناسی، انواع مختلف خرمالو به گونه های ژاپنی،آمریکایی،سیاه،هندی و درخت خرما-آلو دسته بندی شدند. همه گونه ها سرشار از مواد مغذی اند و فواید زیادی برای بدن دارند.تفاوت در میزان فیبر و ترکیبات ارگانیک کم یاب است.

اگرچه منشا بیشتر گونه های معروف این میوه چین است، اما در چند صد سال اخیر در تمام جهان گسترده شده است. به این معنا که برای هزاران سال خرمالو در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین اسامی و القاب مشترکی برای خرمالو وجود دارد ازجمله ژوپیتر آتش، میوه خدایان و شکلات طبیعی.

مواد مغذی خرمالو

خرمالو سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B6، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. بعلاوه ترکیبات ارگانیک مانند کاتچین، گالوکاتچین،بتولینیک اسید و ترکیبات کاروتنوییدی دارد که زیر مجموعه گروه B Complex است.

خواص خرمالو برای سلامتی

اجازه دهید نگاهی دقیق تر به خواص خرمالو بیندازیم.
پیشگیری از سرطان
این میوه کوچک خوشمزه مملو از عوامل ضد سرطان و آنتی اکسیدان هایی است که توانایی بدن برای مبارزه با رادیکال های آزاد را ارتقا می دهد. رادیکالهای آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی اند که موجب جهش سلول های سالم به سلول های سرطانی و متعاقبا آسیب به ارگان های بدن می شوند.

خرمالو حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و A بعلاوه ترکیبات فنولیک مانند کاتچین وگالوکاتچین است که مستقیما با پیشگیری از انواع سرطان ها ارتباط دارند. بنابراین افزودن خرمالو به رژیم غذایی می تواند موجب حفاظت از بدن در برابر انواع سرطان گردد.

تقویت سیستم ایمنی
ویتامین C خرمالو موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد. خرمالو سرشار از آسکوربیک اسید(ویتامین C) است و مصرف یک عدد خرمالو می تواند 80٪ از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. ویتامین C سیستم ایمنی را تحریک می نماید و فراوری گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. گلبول های سفید اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری های قارچی، ویروسی، میکروبی و عوامل خارجی و سمی است.
یاری به هضم
همچون سایر میوه ها، خرمالو منبع غنی فیبر است و مصرف 1وعده از آن نزدیک به 20٪ از احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید. فیبر مدفوع را حجیم می نماید،حرکات موجی برای راندن غذا درون سیستم هاضمه را تحریک می نماید، ترشح اسید معده و مخاط را افزایش می دهد و علایم یبوست و اسهال را رفع می نماید.

بنابرین هضم غذا بصورت بهینه انجام می گردد. در کل، میوه هایی که فیبر بالا دارند مانند خرمالو می توانند تقویت نماینده مهم سیستم گوارشی باشند و از بدن در برابر سرطان کولورکتال و بیماری های مشابه محافظت نمایند. بعلاوه از چربی گیری جلوگیری می نمایند و مانع چاقی می شوند.

پیشگیری از پیشرفت تومور
خواص آنتی اکسیدانی خرمالو از پیشرفت بیماری تومور کم می نماید. خرمالو حاوی بتولینیک اسید است که ثابت شده ضد تومور است. مصرف این میوه موجب مرگ سلول های سرطانی می گردد و بدین ترتیب احتمال ابتلا به تومور را کم می نماید و در افراد که تومور دارند، میزان تومور را کوچک می نماید و از گسترده شدن آن جلوگیری می نماید.
جلوگیری از پیری زودرس
خرمالو غنی از انواع ویتامین علی الخصوص ویتامین A، بتاکاروتن لوتیین لیکوپن و کریپتوزانتین است.این ویتامین ها نقش آنتی اکسیدان را در بدن ایفا می نمایند و از استرس اکسیداتیو می کاهند و از علائم پیری زودرس مانند چروک، لک پوست، آلزایمر، خستگی، ضعیف شدن چشم و ضعف عضلانی پیشگیری می نمایند.
تقویت بینایی
ثابت شده که ترکیبات خرمالو برای سلامت چشم مفید اند. خرمالو حاوی زیازانتین است. این ماده از خانواده B complex است که مستقیما با سلامت چشم ارتباط دارد. بر اساس مطالعات این ترکیب از تخریب ماکولا چشمی، آب مروارید و شب کوری می کاهد.
کنترل فشارخون
پتاسیم املاح دیگر موجود در خرمالو است. خرمالو می تواند همچون منبسط نماینده عمل کند و فشار خون را پایین آورد، بنابراین جریان خون در بخش های مختلف بدن افزایش می یابد. فشارخون پایین از فشار وارده بر سیستم قلبی عروقی کم می نماید و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می نماید.
تنظیم جریان خون
بجز کاهش فشارخون، خرمالو حاوی مس است که در فراوری گلبول های قرمز تازه نقش دارد. بدون دریافت مس امکان فراوری گلبول های قرمز تازه وجود ندارد. افزایش گلبول های قرمز موجب ارتقا یافتن عملکرد فکری، شرایط ماهیچه ای،متابولیسم و سطح انرژی می گردد ؛ ترمیم جراحت و رشد سلول تسریع می یابد.
افزایش فعالیت متابولیکی
خرمالو حاوی ویتامین های B complex از جمله پیریدوکسین، فولیک اسید و تیامین است که فرایند آنزیمی مختلف بدن را بصورت بهینه و کارآمد تضمین می نماید و بدینوسیله متابولیسم کلی را بیشتر می نماید. بعلاوه خرمالو سطح انرژی و شرایط ماهیچه ها را ارتقا می دهد و به هضم یاری می نماید.

چگونه خرمالو بخوریم؟

خرمالو را می توان بصورت تازه، خشک، خام یا پخته مصرف کرد، که طعم تغییر می نماید اما بطور کلی شیرین و پالپی است. اگر کاملا رسیده باشد، گوشت میوه را می توان براحتی با قاشق در آورد. باور غلطی وجود دارد که خرمالو باید تا حالت ریشه ای برسد، اما در اصل باید خرمالو بطور کامل برسد تا نرم و گوشتی گردد.
احتیاط
خرمالو فشار خون را بطور چشمگیری پایین می آورد ، بنابراین اگر سابقه فشارخون پایین دارید از مصرف آن بپرهیزید. بجز آن از خوردن خرمالو لذت ببرید و از خواص آن بهره مند شوید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1819

به "میوه خرمالو و یک جهان خاصیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه خرمالو و یک جهان خاصیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید