فرانسه درباره معامله زیردریایی ها: آمریکا باید توضیح دهد

به گزارش مجله پیامکی، وزیر خارجه فرانسه گفت، آمریکا باید توضیحات و شفاف سازی های لازم را پس از بهم خوردن معامله زیردریایی ها، به طرف پاریسی ارائه کند.

فرانسه درباره معامله زیردریایی ها: آمریکا باید توضیح دهد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت، ایالات متحده همچنین باید منافع متحدان اروپایی خود را در نظر بگیرد و هنگامی که جو بایدن و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در روزهای آینده دیدار دارند، این شفاف سازی و شرحات از جانب واشنگتن ارائه شود.

روابط بین فرانسه از یک سو و ایالات متحده و استرالیا از سوی دیگر پس از آنکه استرالیا قرارداد چندین میلیارد دلاری خرید زیردریایی های فرانسوی را لغو و آنها را با زیردریایی های هسته ای آمریکا جایگزین کرد، وارد یک بحران آشکار شده است.

پاریس این موضوع را خیانت و خنجر از پشت توصیف کرده است.

این در حالیست که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اخیرا گفت، کشورش قرارداد زیردریایی ها با فرانسه را کنار می گذارد و به جای آن شراکت امنیتی را با آمریکا و انگلیس آغاز خواهد کرد، که شراکتی تاریخی است.

وی شرح داد: استرالیا در چارچوب این شراکت به زیردریایی هایی که با سوخت هسته ای کار می کند، دست خواهد یافت.

16 سپتامبر سال جاری میلادی استرالیا به همراه آمریکا و انگلیس شراکت امنیتی آکوس را اعلام کردند. بر اساس این توافقنامه، استرالیا هشت زیردریایی هسته ای می گیرد و نیروهای خود را به موشک های کروز ساخت آمریکا مجهز می کند؛ اقدامی که باعث شد تا کانبرا قرارداد دفاعی خود با فرانسه - که بزرگترین قرارداد در تاریخ این کشور محسوب می شود را لغو کند.

در پی این اقدام، فرانسه سفرایش را از آمریکا و استرالیا فراخواند. این گام بعد از آن برداشته شد که جو بایدن هفته گذشته از توافق جدیدی شامل استرالیا، انگلیس و کشورش برای تولید ناوگان زیردریایی استرالیا شامل دست کم هشت زیردریایی با سوخت هسته ای خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1768

به "فرانسه درباره معامله زیردریایی ها: آمریکا باید توضیح دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه درباره معامله زیردریایی ها: آمریکا باید توضیح دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید