طرز تهیه چیز کیک یخچالی با طعم نسکافه

به گزارش مجله پیامکی، چیز کیک یکی از دسر های پرطرفدار است و به علت ظاهر زیبایی که دارد سفره شما را بسیار چشم نواز می نماید و برای مهمانی ها و مجالس بسیار مناسب است.

طرز تهیه چیز کیک یخچالی با طعم نسکافه

چیز کیک یا کیک پنیر یکی از محبوب ترین دسر های دنیاست و در واقع یک نوع شیرینی است که از دو لایه تشکیل شده است که لایه اصلی آن متشکل از انواع پنیر مثل پنیر خامه ای، پنیر ماسکارپونه و خامه می باشد که معمولاً با پودر قند یا پودر شکر شیرین می گردد.

لایه زیرین چیز کیک از بیسکویت پودر شده یا انواع کیک ها علی الخصوص کیک اسفنجی تهیه می گردد بعلاوه روی چیز کیک بنا به ذائقه افراد می تواند با انواع سس شکلات، سس میوه، ژله یا میوه تزئین گردد.

چیز کیک بر اساس روش آماده سازی آن به دو دسته پخته شده و پخته نشده (یخچالی) تقسیم می گردد طرز تهیه چیز کیک یخچالی بسیار ساده تر از انواع چیز کیک های پختنی است و احتیاجی به فر ندارد بنابراین خیلی ساده و راحت حاضر می گردد پس اگر فر ندارید هم می توانید این دسر خوشگل و خوشمزه را تهیه کنید.

از آن جایی که چیز کیک یکی از دسر های پرطرفدار است و به علت ظاهر زیبایی که دارد سفره شما را بسیار چشم نواز می نماید بنابراین برای مهمانی ها و مجالس مناسب است به همین علت تصمیم گرفتیم در این بخش طرز تهیه چیز کیک نسکافه ای را با همه نکات آن برای شما بیان می کنیم پس در ادامه با ما همراه باشد تا با تهیه این دسر خوشمزه آشنا شوید.

بیسکویت پتی بور 2 بسته

کره 40 گرم

شیر 3 تا 4 قاشق غذاخوری

خامه صبحانه 200 گرم

شکلات تخته ای 200 گرم

پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه ای 150 گرم

پودر قند 1 قاشق سوپ خوری

خامه فرم گرفته 150 گرم

پودر نسکافه 1 قاشق غذاخوری

آب جوش 1 قاشق سوپ خوری

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

پودر ژلاتین 1 قاشق مربا خوری سر پر

آب سرد 4 قاشق غذاخوری

همان طور که می دانید پنیر های خامه ای انواع مختلفی دارند پنیر ماسکارپونه یکی از آن ها است که از خامه خالص تهیه می گردد و نسبت به سایر پنیر های خامه ای خوشمزه تر است البته در صورتی که در تهیه آن از خامه محلی استفاده گردد بسیار خوشمزه تر هم می گردد بنابراین در بین انواع پنیر خامه ای که در بازار موجود است این پنیر برترین گزینه برای تهیه انواع دسر مثل چیز کیک است.

ماسکارپونه نسبت به پنیر های دیگر قیمت بالایی دارد؛ بنابراین در شرایط مالی فعلی احتمالاً برای خیلی ها گزینه مناسبی نیست لذا می توانید پنیر های خامه ای دیگر را که به نسبت قیمت مناسب تری دارند جایگزین کنید، اما به این نکته توجه داشته باشید پنیری را انتخاب کنید که درصد شوری آن خیلی کم باشد، چون اگر پنیر شور باشد ترکیب شوری و شیرینی طعم خیلی بدی می گردد.

معمولاً یکی از سخت ترین کار های مربوط به قنادی از نظر هنرجو های مبتدی فرم دادن خامه قنادی است، اما ضروری است بدانید که فرم دادن خامه اصلاً کار سختی نیست و فقط احتیاج به تجربه و کسب مهارت و دقت دارد.

بعضاً گفته می گردد که برای فرم دادن خامه آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه با همزن برقی هم بزنید، اما همان طور که قبلاً هم گفته شد در قنادی خیلی نباید روی زمان بندی ها تمرکز کنید و مهم تر از زمان بندی این است که شما ابزاری که در اختیار دارید را بشناسید.

به عنوان مثال ممکن است که همزن شما یک همزن قوی یا میانه باشد مسلما نتیجه ای که در 15 دقیقه با این دو همزن حاصل می گردد فرق دارد ممکن است که با همزن میانه در 15 دقیقه خامه آماده گردد، اما همان نتیجه با یک همزن قوی در 8 دقیقه به دست بیاید.

حالا اگر شما قدرت همزنتان را ندانید و با همزن قوی 15 دقیقه خامه را هم بزنید نهایتاً چیزی که به دست می آید خامه فرم گرفته نیست و اصطلاحاً خامه تبدیل به کره می گردد بنابراین به زمان بندی ها توجه کنید، اما معیار اصلی باید آشنایی و شناخت ابزار کارتان باشد در این قسمت طریقه صحیح فرم دادن خامه قنادی را بیان می کنیم.

همواره وقتی خامه را از لوازم قنادی ها تهیه می کنید بسته به احتیاجتان آن را در بسته های نیم کیلویی یا یک کیلویی یا کمتر بسته بندی کنید تا وقتی که خواستید از آن بهره ببرید فقط بسته مورد احتیاج را از فریزر خارج کنید برای آغاز کار باید خامه یخ زده را از فریزر خارج کنید در دمای محیط قرار دهید تا یخ زدایی گردد و حالت بستنی پیدا کند.

بعد خامه را در کاسه بریزید و همزن را روی دور میانه قرار دهید وقتی یک دست شد روی دور تند قرار دهید خامه وقتی زده شده نیست براق است، اما وقتی آغاز به آماده شدن می نماید کم کم رنگ آن مات می گردد وسط کار یک بار همزن را خاموش کنید و با لیسک آرام به صورت دورانی هم بزنید و خامه را زیر و رو کنید تا خامه های زیر ظرف هم زده گردد.

علاوه بر مات شدن خامه یکی دیگر از نشانه های خامه فرم گرفته این است که رد پره های همزن روی آن می افتد و وقتی سر همزن را از داخل ظرف خامه بیرون می آورید باید خامه داخل آن گیر نموده باشد بعلاوه خامه وقتی آماده گردد اگر ظرف را بر عکس کنید نمی ریزد.

وقتی خامه آماده شد آن را زیاد هم نزنید خامه را هر بار به میزان احتیاجتان فرم دهید، چون بعد از یک بار فرم دهی دیگر نمی توانید برای تزیین کیک یا دسر از آن بهره ببرید.

ظرفی که می خواهید در آن خامه را فرم دهید بهتر است شیشه ای یا فلزی یا چینی باشد اگر ظرفتان پلاستیکی باشد چربی خامه رو جذب می نماید و خوب فرم نمی گیرد.

یکی از راه هایی که یاری می نماید خامه بهتر فرم بگیرد این است که پره های همزن و ظرفی که می خواهید خامه را فرم بدهید کاملاً سرد و عاری از چربی بوده و کاملاً تمیز باشد توجه داشته باشید اگر ظرف خامه گرم باشد خامه فرم نمی گیرد.

در تهیه دسر ها ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه موقع از ورق ژلاتین و چه موقع از پودر ژلاتین باید بهره ببرید برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای تهیه همه دسر ها هم می توانید از ورق ژلاتین بهره ببرید هم پودر ژلاتین، اما نکاتی در مورد آماده سازی آن ها وجود دارد که در ادامه خدمتتون عرض می کنیم.

مهم ترین تفاوت بین ورق و پودر ژلاتین این است که دسر هایی که با ورق ژلاتین تهیه می شوند به نسبت لطیف تر هستند بنابراین بهتر است از ورق ژلاتین بهره ببرید.

هر ورق ژلاتین معادل 3 گرم است هر قاشق چای خوری استاندارد شیرینی پزی پودر ژلاتین هم 3 گرم است برای هر یک گرم پودر یا ورق ژلاتین 5 برابر آب احتیاج دارید یعنی برای 12 گرم پودر یا ورق ژلاتین 60 گرم آب ضروری است.

روش استفاده از پودر ژلاتین بدین صورت است که باید در کاسه پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کنید دقت کنید که پودر ژلاتین را کم کم با آب سرد ترکیب کنید، زیرا اگر همه پودر ژلاتین را در آب سرد بریزید پودر ژلاتین گلوله خواهد شد لایه آخر پودر ژلاتین را که ریختید 5 تا 10 دقیقه ظرف را کنار بگذارید بعد از اینکه ژلاتین اسفنجی شد برای اینکه شفاف گردد آن را روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب کتری یا سماور) قرار دهید اجازه دهید ژلاتین رقیق و یکدست گردد.

اگر خواستید از ورق ژلاتین بهره ببرید ابتدا توی یک کاسه آب سرد بریزید بعد ورق ها را توی آب خیس کنید بعد با توجه به وزن ورق ها آب سرد کنار بگذارید بعد از اینکه ورق ها کمی نرم شد آن ها را داخل آبی که از قبل کنار گذاشته اید قرار دهید سپس روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا نرم و شفاف گردد.

اگر در دستور شیر یا مایعی داشتید که باید روی حرارت قرار بگیرد ورق ژلاتین را وقتی که نرم شد به شیر یا مایعی که روی حرارت گذاشتید و داغ شده است اضافه کنید و اجازه بدهید شفاف گردد.

وقتی ژلاتین آماده شد و خواستید آن را به بقیه مواد اضافه کنید اگر داغ اضافه کنید دسر شما دون دون می گردد اگر خیلی هم سرد شده باشد ژلاتین می بندد و با بقیه مواد ترکیب نمی گردد برای جلوگیری از این مسائل وقتی ژلاتین کمی از حرارت افتاد اصطلاحاً مواد را هم دما کنید یعنی کم کم چند قاشق از مایع دسر را به ژلاتین اضافه کنید وقتی که هم دما شدند سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید.

همان طور که می دانید عامل اصلی بسته شدن کرم یا ژله ژلاتین است، اما نکته مهم این است که ژلاتین را باید به میزان اضافه کنید به طوری که اگر بیشتر از حد ضروری استفاده گردد موجب سفت شدن کرم می گردد و در صورتی که کمتر از حد ضروری استفاده گردد موجب شل شدن و بسته نشدن کرم می گردد پس به میزانی که در دستور گفته شده دقت کنید.

1- بیسکویت را داخل میکسر یا غذاساز بریزید تا کاملاً پودر گردد بعد از اینکه بیسکویت ها کاملاً پودر شدند کره آب شده + شیر را به آن اضافه کنید مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید تا کره به خرد بیسکویت ها برود بیسکویت ها باید حالت چسبنده پیدا نمایند بنابراین نباید خمیر شوند یا به میزان ای خشک باشند که چسبندگی نداشته باشند بعد از اضافه کردن کره + شیر اگر احساس کردید چسبندگی لازم را ندارند می توانید مجدد کره یا شیر را اضافه کنید برای آب کردن کره هیچ وقت آن را روی حرارت مستقیم قرار ندهید کره را روی سماور یا کتری قرار دهید تا آب گردد.

2- کف قالب کمربندی 20 سانتی کیسه فریزر قرار دهید بیسکویت ها را داخل قالب بریزید خوب فشرده کنید تا کاملاً صاف و یکدست گردد برای پرس کردن بیسکویت می توانید از یک چیز سنگین مثل گوشت کوب یا لیوان یاری بگیرید بعد به مدت 45 دقیقه داخل یخچال قرار دهید اگر قالب کمربندی ندارید می توانید کف قالب مورد نظر را با سلفون بپوشانید حتماً سلفون را به میزان ای انتخاب کنید که از قالب بیرون بیاید تا بعداً بتوانید مثل دستگیره از آن برای بیرون آوردن چیز کیک از قالب بهره ببرید.

3- شکلات تخته ای را رنده کنید بعد 100 گرم از خامه صبحانه را داخل شیر جوش بریزید تا گرم گردد حواستان باشد خامه نباید بجوشد بعد از اینکه خامه گرم شد 100 گرم از شکلات رنده شده را به آن اضافه کنید وقتی شکلات آب شد از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک گردد.

4- پنیر خامه ای را از یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد سپس پنیر + پودر قند را با همزن برقی هم بزنید بعد وانیل + نسکافه را اضافه کنید اگر نسکافه ای که استفاده می کنید حالت پودری داشت احتیاجی نیست آن را با آب جوش مخلوط کنید، اما اگر دانه های نسکافه درشت بود آن را با 1 تا 2 قاشق آب جوش مخلوط کنید بعد به مواد اضافه کنید و با همزن خوب مخلوط کنید سپس خامه فرم گرفته را به مواد اضافه کنید.

5- در مرحله بعد مخلوط خامه + شکلات را که از دما افتاده است را به مواد اضافه کنید مجدد با همزن هم بزنید پودر ژلاتین + آب سرد را روی سماور قرار دهید تا شفاف گردد سپس ژلاتین را کنار بگذارید تا کمی خنک گردد بعد به مخلوط خامه + پنیر اضافه کنید سپس مواد را روی بیسکویت بریزید و به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

6- بعد از اینکه مواد خودش را گرفت از یخچال خارج کنید مجدد 100 گرم خامه صبحانه را گرم کنید بعد شکلات رنده شده را به آن اضافه کنید وقتی شکلات آب شد مواد را کنار بگذارید تا از دما بیفتد سپس این مواد را روی چیز کیک بریزید و چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خوب خودش را بگیرد.

7- برای خارج کردن چیز کیک از قالب ابتدا با کارد نوک تیز دور تا دور چیز کیک را آزاد کنید بعد کمربند قالب را باز کنید اگر از قالب کمربندی استفاده نکردید باز هم با کارد دور تا دور چیز کیک را آزاد کنید بعد به آرامی سلفون را از قالب بیرون بکشید چیز کیک را روی میز کار قرار دهید با یاری یک کفگیر به ظرف سرو منتقل کنید. برای برش زدن چیز کیک آن را 15 دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا لایه بیسکویتی کمی نرم گردد و موقع برش خوردن نشکند.

منبع: فرادید
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2062

به "طرز تهیه چیز کیک یخچالی با طعم نسکافه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چیز کیک یخچالی با طعم نسکافه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید