روبات زیرک با الهام از مارمولک خانگی فراوری شد

به گزارش مجله پیامکی، مارمولک ها در هنگام سقوط و برخورد با سطوح سخت از روشی خاص برای آسیب ندیدن و حفظ تعادل استفاده می نمایند که الهام بخش فراوری ربات هایی کوچک و زیرک شده است.

روبات زیرک با الهام از مارمولک خانگی فراوری شد

محققان آمریکایی، سنگاپوری و آلمانی با همکاری یکدیگر تصاویر ویدئویی مربوط به سقوط و حفظ تعادل مارمولک ها را بارها مشاهده و آنالیز و تجزیه و تحلیل کردند و در نهایت توانستند دریابند آنها چطور در زمان برخورد به تنه درخت ها تعادل خود را حفظ نموده و از درخت آویزان می نمایند یا چگونه در زمان برخورد به زمین سرشان را بالا نگه می دارند تا آسیب نبینند.

مارمولک آنالیز شده نوعی مارمولک دم پهن آسیایی موسوم به Hemidactylus platyurus است که می تواند روی تنه درختان سر بخورد یا از روی درختی به درخت دیگر بپرد. آنها با سرعت 6 متر در ثانیه حرکت نموده و در هر شرایطی تعادل خود را حفظ می نمایند.

این مارمولک ها تنه خود را با پاهای عقبی چنگ می زنند و سر و شانه و پاهای جلویی خود را بالا نگه می دارند. آنها با فشار دادن دم های بلند خود به درختان از آنها به اسم اهرم و مهار استفاده نموده و از سقوط خود جلوگیری می نمایند.

محققان با درک این سازوکار از آن برای فراوری روبات های منعطف کوچک و زیرک با استفاده از چاپگر سه بعدی الهام گرفتند. این روبات دارای دم و یک موتور داخلی است که با فشار دادن دم به سمت پایین باعث می گردد پاهای جلویی آن در زمان تماس با سطوح مختلف فشار زیادی را تحمل ننمایند.

بدنه این روبات با نوعی نمد پوشانده شده و در 55 درصد موارد می تواند در زمان سقوط بر روی سطوح مختلف تعادل خود را حفظ کند. مقدار این موفقیت با حذف دم به 15 درصد کاهش می یابد. نرخ این موفقیت در مارمولک های طبیعی 87 درصد است و محققان در کوشش هستند به این رقم دست یابند.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1743

به "روبات زیرک با الهام از مارمولک خانگی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات زیرک با الهام از مارمولک خانگی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید