در باب حکمت زندگی

به گزارش مجله پیامکی، خبرنگاران/کردستان آرتور شوپنهاور یکی از برجسته ترین فیلسوفان اروپا است که فلسفه هایش نفوذِ زیادی در حوزه های اخلاق، هنر، ادبیات معاصر و روانشناسی تازه داشته است. در این مطلب کتاب در باب حکمت زندگی او را معرفی می کنیم.

در باب حکمت زندگی

شوپنهاور را بیشتر با فلسفه تاریکش می شناسیم. او معتقد است در این دنیا همواره شر بر خیر پیروز است و انسان تابحال در طول تاریخ نتوانسته به خوی حیوانی خودچیره گردد. پس هرچه در تاریخ بوده جنگ و فساد و تاریکی بوده است. و به همین روال هم تا بی نهایت ادامه دارد. ولی او در این کتاب از فلسفه ای می گوید که ما را به سمت سعادت سوق می دهد، اما نه آن سعادتی که ما می شناسیم، بلکه سعادت را طور دیگری برای ما بازگو می نماید.

آرتور شوپنهاور در کتاب در باب حکمت زندگی سرنوشت بشر را در سه فصل به نام های آنچه هستیم، آنچه داریم و آنچه می نماییم توضیح می دهد و کم کم به ما می رساند که سعادتی که برای خودمان تعریف نموده ایم اشتباه است.

از دید او کل سعادت در بخش اول، یعنی همانچه هستیم خلاصه می گردد. ذات و منیت ما در فکریتمان رخنه نموده و باقی هرچه هست عوامل بیرونی است که تاثیرشان روی ما به واکنش فکریمان بستگی دارد، چون دنیا را همانطور می بینیم که می خواهیم، پس چه شرایط بیرونی بد باشد چه خوب، ریشه تمام خوشی و ناخوشی یا سعادت و بدبختی ما به فکریتمان برمی گرد، برای همین کسی که از درون به قدر کافی پُر باشد، هیچ انتظاری از بیرون ندارد!

شوپنهاور، معتقد است فطرت و ذات انسان از ابتدا همانگونه بوده که هست. و ما نباید سعی در تغییرِ ماهیتِ خود داشته باشیم. بلکه باید سعی کنیم همانی باشیم که هستیم.

در این کتاب می خوانیم: هرچه که در دنیا است دو وجه دارد، وجه عینی، که واقعیتِ آن است و وجه فکری، که تصور ساخته فکر ماست. سعادت در فکر معنی می گیرد.

در واقع ما با فکرمان می توانیم سعادت را برای خود بیافرینیم، نه با وابستگی به پدیده های بیرون که ممکن است اصلا واقعیت نداشته باشند. خوشبختی در عمق ذات ماست. جایی که کسی به آن دسترسی ندارد و از چیزی تاثیر نمی پذیرد، وقتی سعادت وابسته به عوامل بیرونی باشد، هرلحظه با از دست دادن هرکدام ازاین عوامل فرد می شکند.

گاهی فلسفه اش درباره سعادت تیره تر می گردد، طوری که می گوید سعادت وهم و افسانه ای بیش نیست و تنها رنج است که واقعیت دارد و با برای خوشبختی و داشتنِ یک زندگیِ ایده آل نباید به سمت سعادت برویم، چرا که مثل سرابی است که در طول راستا فقط به رنج ما اضافه می نماید و ما را دست خالی می گذارد. ما باید از رنج که واقعی است در فرار باشیم. آن زمان است که زندگی سعادتمندانه خودش برایمان مهیا می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1756

به "در باب حکمت زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در باب حکمت زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید