دانشمندان وارثان انبیا هستند

به گزارش مجله پیامکی، ستاری با تاکید بر اهمیت ایجاد گذار به یک جامعه خلاق گفت که دانشمندان وارثان انبیا هستند و در این جهت ما کمک کننده خواهند بود.

دانشمندان وارثان انبیا هستند

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی خبرنگاران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه جایزه مصطفی 2021 در تالار وحدت اظهار کرد: اکنون به واسطه چالش های مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی با آن ها رو به روست اهمیت وحدت و همدلی و در مقابل عوارض تفرقه را به خوبی مشاهده می کنیم.

او اضافه کرد: دانشمندان و فرهیختگان گرامی جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار گرفته است که چه کنندگی را برای ارائه تصویر و پیام اسلام به جهان اسلام معرفی کند؟ ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام بشناسیم.

ستاری شرح داد: دوران طلایی اسلام همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشور های اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت های بزرگ علمی و فرهنگی همچون حضرات ابونصرفارابی، مولانا جلال الدین، عمرخیام، ابن سینا، ابن میثم و ... بسکمک دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور اظهار کرد: این شخصیت های نام آور در عالی ترین مراتب علم و فرهنگ در زمانه خود قرار داشته اند و از طرفی دیگر شخصیت های فرامرزی بوده اند که اکنون آثار هریک از آن ها در شمار گنجینه های فرهنگی چند کشور اسلامی به شمار میرود.

ستاری ادامه داد: شکوفایی جامعه اسلامی مقارن با حضور چنین شخصیت هایی و در زمان و مکانی روی داده که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است. به تعبیر پیامبر بزرگ اسلام، دانشمندان وارثان انبیا هستند و بهترین کننده برای رساندن پیام انبیا به فکر های جست و جو گرند.

او گفت: مبتنی بر این بینش جامعه اسلامی در زمان حاضر می تواند بنا بر اشتراک در دین، کتاب و رسول و گنجینه ای از میراث علمی و فرهنگی زمینه ابتکارات نو را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان جهان فراهم کند. در این رابطه علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود می تواند به عنوان چهارچوبی برای همکاری های نو محبت آمیز بین کشور های اسلامی عمل کند.

ستاری ادامه داد: این جانب بر اساس تجربه جمهوری جامعه اسلامی ایران برای گذار به یک جامعه خلاق به این باور دست یافته ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش های بزرگ جهانی را داراست.

او گفت: این در حالی است که کشور های اسلامی به واسطه زمینه های مشترک فرهنگی از فرصت های بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند؛ لذا در چنین شرایط کنونی که کشور های اسلامی با چالش های بزرگ اجتماعی رو به رو هستند این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

ستاری خطاب به دانشمندان و فرهیختگان گفت: اینجانب و همکارانم در برگزاری جایزه مصطفی معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مولفه فرصت ساز برای تقویت رشته های مدارا در جامعه اسلامی است.

اقدام جدی جایزه مصطفی در شناساندن دانشمندان مسلمان

در ادامه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اضافه کرد: جوایزی مانند نوبل که اقدام به انتخاب افراد برجسته در حوزه های مختلف می کند همچنین جایزه مصطفی (ص) که هر دو سال یک بار برگزار می شود؛ در واقع الگو های علمی هستند، بنابراین جهان اسلام می تواند جایزه ای برای خودش داشته باشد.

او درباره فرایند انتخاب دانشمندان برتر جهان اسلام در این دوره از جایزه مصطفی (ص)، اضافه کرد: دراین دوره از جایزه، دانشمندان برتر در دو بخش انتخاب شدند، یک دسته از دانشمندان معرفی شده، دانشمندان مقیم کشور های اسلامی هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: این دسته از دانشمندان برگزیده تحصیلات خود را در کشور های دیگر به انتها رساندند و در کشور های اسلامی به فعالیت خود ادامه داده اند.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری شرح داد: بخش دیگر برگزیدگان، افرادی هستند که می توانند دانشمندان اسلامی را در پیشبرد علم کمک کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است.

ستاری با تاکید بر اینکه نمونه این دانشمندان را می توان در همه ادوار جایزه مصطفی (ص) مشاهده کرد، یادآوری کرد: کشف دانشمندانی که در اعطای جوایز دیگر جهانی دیده نمی شود، می تواند یکی از اهداف جایزه مصطفی (ص) باشد و فکر می کنم که اعطای این جایزه حرکت و اقدام جدی در حوزه علم و فناوری در کشور های اسلامی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1820

به "دانشمندان وارثان انبیا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان وارثان انبیا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید