هفت سین فلسفه زندگی است، ژرف کاوی و رازیابی تک تک سین ها

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران، کتاب نوروز و فلسفه هفت سین با پژوهش و نگارش دکتر محمدعلی دادخواه از سوی نشر کلاس به چاپ بیست وچهارم رسید.

هفت سین فلسفه زندگی است، ژرف کاوی و رازیابی تک تک سین ها

به گفته بعضی این کتاب پاسخ به هزاران سال پرسشی بوده است که نسل های گوناگون داشته اند و برپایه واقعیت های عینی و علمی با برداشت های نیاکان ما در تمدن ایران هماهنگ و همسو است. کتاب بیان کننده این است که هفت سین یک فلسفه زندگی بوده در درازای تاریخ ایران هرگاه از آن غفلت شده، بازتاب خوبی دریافت نشده است.

نویسنده کتاب در دو بخش جداگانه کتاب اول و کتاب دوم کوشیده است فلسفه نوروز و هفت سین را رمزگشایی کند. کتاب خواننده را به ژرف کاوی و رازیابی تک تک سین ها فرامی خواند که هر یک از این نمادهای بزم و رزم ایرانی بر این انگیزه بر خوان نوروزی راه می یابند و انتها به بازگویی فلسفه زندگی می پردازد. از چاوش نوروزی و سروش چهارشنبه سوری تا وادی سین و سفره هفت سین و در سبزه زار سیزده همه و همه در این کتاب شرح داده شده است.

از آنجا که تا به امروز داستان هایی درباره هفت شین در سفره های نوروزی شنیده شده، بخشی از کتاب نگرشی به همسانی هفت سین و هفت شین دارد.

در فصل ها و بخش های گوناگون کتاب ابیات و چکامه هایی از سرایندگان نامدار ایران؛ مولوی، حافظ و سعدی آمده است که به فراخور متن ها مطرح شده اند؛ خواندن نثر و گاهی چندبیتی چکامه گیرایی نوشته ها را بیش تر می نماید و این گونه مخاطب از خواندن متن های طولانی خسته نمی گردد.

در یک نگاه کلی هفت سین در سفره خوان نوروزی هر کدام نمادی را دربردارد: سنجد، گام نخست سفره هفت سین به نشانه ورود به سرزمین خرد و ندای خردگرایی و دعوت به اندیشه است. گام دوم، سیب، راهیابی به شهر سلامتی و نماد صحت، سلامت شخص و جامعه است، سومین قدم، سبزه رسیدن به ساحل ایثار و مفهوم آن صلای از خودگذشتگی و ایثار است. پایه چهارم سمنو، دست یابی به خانه توانایی و نیایش قدرت و مبارزه با ضعف است. گام پنجم، سیر، نماد و نشانه مناعت طبع که شایسته است انسان همیشه با قناعت بر دنیا بنگرد. شاخه ششم، سرکه، نماد پذیرش ناملایمات و پذیرش واقعیت های حیات است و گام هفتم، سماق، نماد و نشانه صبر، بردباری و شرط دست یابی به پیروزی و نشستن بر اریکه کامیابی، مبارزه و مقاومت است.

به گفته نویسنده کتاب، اگر تنها به سین پنجم سفره هفت سین، یعنی سیر، که نماد سیرچشمی و پاک دستی است توجه کنیم، درمی یابیم که جامعه ما تا چه مقدار به آموزه های این سفره پندآموز احتیاج دارد.

دادخواه با یادآوری اینکه خوشبختانه نسل نو و کسانی که جویای ژرفای تمدن ایران هستند به این آموزه ها توجه دارند گفت: بایسته است که سازمان ها و افرادی که در پیوند با فرهنگ هستند توجه بیش تری به این موضوع داشته باشند. خوشبختانه به تازگی کانون وکلای دادگستری، کهن ترین نهاد مدنی ایران، مصوبه ای راگذرانده است که باید همه ساله در 15 اسفند سفره هفت سین در صحنِ سرای کانون وکلا گسترده و برپا گردد و امید می رود شهرداری های سراسر کشور به این موضوع توجه بیش تری داشته باشند و هرگاه سفره نوروزی را می گسترانند به معرفی نمادها و پندآموزی سفره هفت سین نیز بپردازند.

از این کتاب تا به امروز 50 هزار نسخه چاپ و با استقبال دوستداران و پژوهندگان روبه رو شده است. در چاپ بیست وچهارم کتاب با شمارگان یک هزار بخشی درباره خواص داروگیاهی های نمادهای هفت سین افزوده شده است.

کتاب نوروز و فلسفه هفت سین(چاپ 24)، در 490 صفحه، به بهای 200 هزارتومان از سوی نشر کلاس به چاپ رسیده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 فروردین 1402 بروزرسانی: 3 فروردین 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2189

به "هفت سین فلسفه زندگی است، ژرف کاوی و رازیابی تک تک سین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت سین فلسفه زندگی است، ژرف کاوی و رازیابی تک تک سین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید