خبرنگاران اصلاح ساختار بودجه فرایندی مستمر و همیشگی است

به گزارش مجله پیامکی، تهران- خبرنگاران- نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اصلاح ساختار بودجه را فرایندی مستمر و همیشگی ذکر کرد و گفت: پیشنهادهای ارائه شده در زمینه اصلاح ساختار بودجه باید با در نظر دریافت زیرساخت های مورد احتیاج این پیشنهادها مطرح گردد.

خبرنگاران اصلاح ساختار بودجه فرایندی مستمر و همیشگی است

محمد خدابخشی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران و درباره اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه اظهارداشت: پیش ازاین طرح احکام کلی بودجه سال 1400 بعد از اعلام وصول توسط هیات رئیسه مجلس برای آنالیز جزئیات به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارجاع شد.

وی اضافه نمود: در کمیسیون دو بند عدالت تقسیم بودجه ای میان استان ها و وظایف شورای پول و اعتبار برای تقسیم تسهیلات بین استان ها به طرح اضافه نموده شد اما همه این مسائل به معنای اصلاح کامل ساختار بودجه نیست.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره اینکه آیا اصلاح ساختار بودجه برای سال 1400 محقق خواهد شد یا خیر؟ اضافه نمود: اصلاح ساختار بودجه کار یک شب و دو شب و حتی یک سال نیست بلکه باید به صورت همیشگی و مستمر این موضوع پیگیری گردد. ممکن است مجلس پیشنهادهایی در بودجه داشته باشد ولی این موارد به دلیل نبود زیرساخت های لازم در 6 ماه، یک سال و حتی بیشتر از آن به درآمد نرسد و زمان بیشتری بطلبد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: بعضی از پیشنهادها حساسیت های اجتماعی به همراه می آورد و بدون تحلیل درست و دقیق نمی توان آن را وارد بودجه کرد. به عبارتی در فرایند اجرای اصلاح ساختار بودجه نباید احکامی قید گردد که تبعات منفی برای مردم داشته باشند بلکه باید با یک کار مستمر کارشناسی شده این موضوع را پیشبرد.

اولویت اصلاح ساختار بودجه قطع وابستگی به نفت و گاز است

وی یادآورشد: در اصلاح ساختار بودجه مهمترین کاری که باید انجام گردد، قطع وابستگی بودجه به نفت و گاز است و باید منابع پایدار و جایگزین نفت و گاز در بودجه پیش بینی و درآمد حاصل از این بخش به جای مصرف در بودجه عمومی کشور در توسعه زیرساخت های کشور استفاده گردد.

جلوگیری از فرار مالیاتی در اصلاح ساختار بودجه لحاظ می گردد

عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس جلوگیری از فرار مالیاتی را از مهمترین موارد در اصلاح ساختار بودجه ذکر کرد و یادآور شد: کسب مالیات های مغفول مانده، شناسایی و کشف پایه های جدید مالیاتی، جلوگیری از موازی کاری، کاهش مصرف بودجه عمومی کشور از جمله اقداماتی است که باید با نگاه برنامه ای برای اصلاح ساختار بودجه انجام گردد. زیرا بودجه تابعی از برنامه است و باید در این راه نظام برنامه ریزی نظام مطلوبی باشد.

نماینده مردم الیگودرز همچنین درباره مولد سازی دارایی های دولت در ساختار بودجه گفت: مولدسازی صرفا به معنای فروش و انتشار اوراق نیست بلکه منظور از مولد سازی این است که برای یک دارایی معین یک طرح بهره برداری قرار داده گردد؛ در واقع باید بخشی از دارایی با هدف تقویت بخش دیگر به فروش برسد که این مساله در دارایی های منقول و سهام و … منعکس می گردد.

خدابخشی ادامه داد: در واقع برای مولدسازی اموال غیرمنقول باید به بهره برداری تمرکز کرد نه اینکه از دارایی ها فروخته شده برای پرداخت حقوق و دستمزد استفاده گردد و باید در ازای فروش املاک و مستغلات دولت، باید طرح های زیربنایی و زیرساختی ایجاد کرد.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در مولدسازی را بسیار مهم بیان کرد و گفت: به رغم اینکه دولت بر خصوصی سازی تاکید دارد ولی هنوز به این موضوع به درستی پرداخته نشده و از مواردی است که باید در اصلاح ساختار بودجه لحاظ گردد.

خدابخشی درباره اخذ مالیات از بخش های فراوریی هم گفت: در اصلاح ساختار بودجه اگر دریافت مالیات از بخش فراوری کاهش نیابد قطعا افزایش هم نخواهد داشت و این نگاهی است که همکاران در کمیسیون برنامه و بودجه دارند.

وی اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از اجزای مالیات بر درآمد است که امروزه در بسیاری از کشورها اعمال می گردد و این مالیات بر بازدهی حاصل از سرمایه گذاری در تملک دارایی های سرمایه ای وضع شده و باید در اصلاح ساختار بودجه هم لحاظ گردد.

شفاف سازی حلقه مفقود شده بودجه است

وی شفاف سازی را از موارد مهم و مفقود مانده در بودجه بیان کرد و گفت: الزام دولت به تعریف شناسه پرداخت و پرداخت آن به ذینفع نهایی مهمترین موضوع در اصلاح ساختار بودجه است که موجب شفافیت بالای بودجه می گردد.

نایب رییس کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: با این اقدام پول به ذینفع نهایی پرداخت می گردد و وارد دستگاه ها و بعد استانداری ها و شهرستان ها و ... نمی گردد. یعنی باید معین گردد پولی که دولت پرداخت می نماید به چه فرد و نهادی و برای چه مواردی پرداخت شده که به افزایش شفافیت یاری می نماید.

عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با تاکید بر اینکه برای آنالیز بودجه کشور کمیته تلفیق شکل می گیرد، بیان کرد: باید توسط این کمیته کوشش گردد منابع درآمدی در بودجه به صورت واقعی پیش بینی گردد. یعنی اگر مقدار فروش نفت و میعانات گازی برای بودجه در نظر گرفته گردد با توجه به نوساناتی که در این بخش وجود دارد پیش بینی درستی داشته باشد

وی توضیح داد: هر برآوردی از منابع در بودجه در نظر گرفته می گردد مانند برآورد از منابع مالیاتی یا فروش اوراق مالیاتی و دیگرآمدها، باید واقع بینانه بوده و بودجه ریزی براساس عملکرد انجام گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1216

به "خبرنگاران اصلاح ساختار بودجه فرایندی مستمر و همیشگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اصلاح ساختار بودجه فرایندی مستمر و همیشگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید