اختصاص مشوق های صنعت برق برای ارتقای توان نیروگاه های حرارتی

به گزارش مجله پیامکی، خبرگزاری خبرنگاران- معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: برای حداکثر بهره برداری از فرصت ارتقای توان و افزایش ظرفیت عملی نیروگاه های حرارتی، سه مشوق با تایید هیئت تنظیم مقررات بازار برق، در نظر گرفته شده است.

اختصاص مشوق های صنعت برق برای ارتقای توان نیروگاه های حرارتی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو (پاون)، آقای همایون حایری در همایش فرصت های سرمایه گذاری افزایش ظرفیت عملی در حوزه فراوری نیروی برق حرارتی با اشاره به آخرین شرایط نیروگاه های فراوری برق، اضافه نمود: ظرفیت نصب شده مجموع نیروگاه های ایران به 86 هزار و 215 مگاوات رسیده که از این اندازه 69 هزار و 622 مگاوات آن سهم نیروگاه های حرارتی است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا نیمه آذرماه 95 درصد برق کشور به وسیله نیروگاه های حرارتی فراوری شده است، گفت: در این بازه زمانی سهم این واحد ها در تامین برق مورد احتیاج مشترکان 257 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پیک سال آینده در 286 واحد نیروگاهی کشور طرح های ارتقای توان فراوری به ظرفیت یک هزار و 113 مگاوات اجرایی می گردد، گفت: این طرح ها شامل نصب سیستم خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی به روش مدیا و تراکم مرطوب، ارتقای توربین های گازی به روش های MAP2b، CT60 و نظایر آن ها، ارتقای واحد های گازی به روش Maptune+EMS، افزایش توان واحد های گازی به روش +IGV و افزایش فراوری در واحد های بخار سیکل ترکیبی به روش HRSG additional firing خواهد بود.

حایری با اشاره به مشوق های پیش بینی شده برای اجرای این طرح ها، اضافه نمود: به همه واحد های نیروگاهی که نسبت به ارتقای پایدار ظرفیت فراوری با استفاده از روش هایی مانند ارتقا و بهینه سازی پره های توربین، خنک کاری هوای ورودی و... اقدام نمایند به تناسب افزایش ظرفیت مطمئن نیروگاهی، گواهی ظرفیت اعطا خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تا پیک سال آینده در 286 واحد نیروگاهی کشور طرح های ارتقای توان فراوری به ظرفیت یک هزار و 113 مگاوات اجرایی می گردد، تاکید نمود: بعلاوه در واحد هایی که توربین های گازی آن به روش های MAP2b، CT60 و نظایر آن ها ارتقا یابد، علاوه بر تخصیص گواهی ظرفیت مطمئنه به اندازه افزایش ظرفیت ناشی از ارتقا، امکان فروش برق به صنایع با نرخ های مشابه از زمان اتمام پروژه تا انتهای سال 1401 فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: برای واحد های نیروگاهی که تا ابتدای خردادماه 1401 نسبت به افزایش جزئی توان فراوریی به وسیله روش های نظیر ارتقای واحد های گازی به روش Maptune+EMS، افزایش توان واحد های گازی به روش +IGV، افزایش فراوری در واحد های بخار سیکل ترکیبی موجود به روش HRSG additional firing و... اقدام نموده و تایید مربوطه را اخذ نمایند، ضریب تشویقی بهای آمادگی در سه ماهه خرداد، تیر و مرداد سال آینده پس از تایید هیئت تنظیم بازار برق ایران اعمال خواهد شد.

حائری با اشاره به کوشش صنعت برق حرارتی برای کاهش ناترازی فراوری و مصرف برق شبکه در پیک سال آینده به وسیله اجرای طرح های افزایش ظرفیت نیروگاه های سطح کشور، تاکید نمود: بر اساس برنامه ریزی اجرا شده مقرر شده تا پیک تابستان سال آینده علاوه بر ارتقای توان واحد های موجود حدود چهار هزار مگاوات نیروگاه تازه حرارتی نیز وارد مدار گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1916

به "اختصاص مشوق های صنعت برق برای ارتقای توان نیروگاه های حرارتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص مشوق های صنعت برق برای ارتقای توان نیروگاه های حرارتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید