توقف رشد قیمت نفت با کرونای جدید

به گزارش مجله پیامکی، قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه که آخرین روز معاملات هفته جاری پیش از تعطیلات کریسمس بود، افزایش یافت اما تحت تأثیر نگرانی ها نسبت به پیامدهای شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، رشد هفتگی که به مدت 7 هفته متوالی داشت، متوقف شد.

توقف رشد قیمت نفت با کرونای جدید

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار نیویورک 11 سنت افزایش یافت و در 48 دلار و 23 سنت در هر بشکه رسید اما برای کل هفته 1.6 درصد کاهش داشت.

بهای نفت برنت در بازار لندن با 9 سنت معادل 0.2 درصد افزایش، در 51 دلار و 29 سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته دو درصد کاهش ثبت کرد.

هفته معاملات جاری به دلیل تعطیلات کریسمس در روز جمعه کوتاه تر شد.

باوجود آمار رسمی ذخایر نفت آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد و از قیمت ها حمایت کرد اما افزایش سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از شور و اشتیاق خریداران در بازار نفت کاسته است.

پیش ازاین نفت با خوش بینی معامله گران به عرضه میلیون ها دوز واکسن های کووید 19 در سراسر جهت و تقویت تقاضا برای نفت، به مدت 7 هفته متوالی رشد قیمت داشت. فرایند افزایشی قیمت نفت هفته جاری در پی انتشار خبر شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس که 70 درصد قدرت شیوع بیشتری دارد، متوقف شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا هشدار داد نوع جدید ویروس کرونا احتمالاً پیش ازاین که شناسایی شود، به آمریکا رسیده است. بااین حال حداقل چهار شرکت داروسازی انتظار دارند واکسن های کووید 19 آن ها در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا مؤثر باشد و آزمایش هایی انجام می دهند که نتایج آن تا چند هفته دیگر اعلام می شود.

کاهش هفتگی قیمت نفت باوجود گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا روی داد که نشان داد ذخایر نفت در هفته منتهی به 18 دسامبر به میزان 562 هزار بشکه کاهش یافته و به 499.5 میلیون بشکه رسیده است. همچنین ذخایر بنزین در همین مدت 1.1 میلیون بشکه کاهش داشت و به 237.8 میلیون بشکه رسید و ذخایر سوخت های تقطیری 2.3 میلیون بشکه کاهش داشت و به 148.9 میلیون بشکه رسید که بسیار بالاتر از حد انتظار بود. هر دو شاخص نفت روز چهارشنبه با بیش از دو درصد افزایش بسته شده بودند.

خبری که روز پنج شنبه از قیمت های نفت پشتیبانی کرد، امضای توافق تجاری پسا بریگزیت میان انگلیس و اتحادیه اروپا بود. انگلیس با امضای توافق تجاری بریگزیت، از خروج پر هرج ومرج از یکی از بزرگ ترین بلوک های تجاری دنیا اجتناب می کند. بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به ایجاد نوسان بیشتر در بازارهای مالی در صورت عدم توافق تجاری پسابریگزیت هشدار داده بودند.

اندرو لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل آسوشیتس دراین باره اظهار کرد: اگرچه توافق بریگزیت از قیمت های نفت پشتیبانی کرد اما کووید 19 عامل تأثیرگذار اصلی بر بازار نفت است. بازار نفت مانند همه منتظر توزیع گسترده تر واکسن ها برای احیای سفرهای هوایی و جاده ای است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1365

به "توقف رشد قیمت نفت با کرونای جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف رشد قیمت نفت با کرونای جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید