اومیکرون از کدام استان وارد ایران می گردد؛ بوشهر، گیلان یا هرمزگان؟

به گزارش مجله پیامکی، با انتشار نقشه رسمی شیوع اومیکرون در دنیا و شناسایی چند مبتلا در امارات و عربستان یعنی در حاشیه خلیج فارس و همسایگی ایران، نگرانی ها از ورود این سویه به کشور بیشتر شده است. سویه دلتای آفریقای جنوبی و هندی که چند برابر کرونا های قبلی قدرت سرایت داشت، نخستین بار در مرز استان بوشهر و هرمزگان و سویه دلتای انگلیسی در خوزستان شناسایی شد.

اومیکرون از کدام استان وارد ایران می گردد؛ بوشهر، گیلان یا هرمزگان؟

به گزارش همشهری، رئیس علوم پزشکی بوشهر نگرانی از ورود اومیکرون به کشور را تأیید می نماید و می گوید: تجربه های قبلی نشان داده است به علت رفت وآمد زیاد با کشور های حاشیه خلیج فارس و مراوده های مرزی قطعا این سویه تازه به بوشهر و کشور خواهد رسید.

سعید کشمیری به نکته مهمی اشاره می نماید و شرح می دهد: نقشه شیوع اومیکرون در دنیا نشان می دهد کشور هایی آن را شناسایی نموده اند که آزمایشگاه های قدرتمندی دارند یعنی اگر این سویه در ایران شناسایی نشده لزوما به معنی نبود آن در کشور نیست، بلکه شاید نتیجه در دسترس نبودن تکنولوژی شناسایی باشد.

او با بیان اینکه هر تست اومیکرون حدود 20میلیون تومان هزینه دارد، می افزاید: نخستین بار کرونای آفریقای جنوبی و هندی در مرز بوشهر و هرمزگان شناسایی شد، زیرا یکی از کارشناسان آزمایشگاه بندرعباس توانست به کیت شناسایی این گونه دسترسی پیدا کند.

پس این احتمال وجود دارد که سویه آفریقای جنوبی و هندی پیش از بوشهر و هرمزگان هم در کشور وجود داشته است؛ همان اتفاقی که در نخستین روز های شناسایی کرونای چینی در کشور رخ داد.

رئیس علوم پزشکی بوشهر در ادامه با بیان اینکه اندازه رعایت پروتکل ها در بوشهر مانند میانه کشوری زیر 50درصد است، می گوید: این موضوع آسیب پذیری را نسبت به اومیکرون افزایش داده، زیرا این گونه قدرت سرایت بالایی دارد.

در اروپا اعلام کردند تا 2ماه دیگر بیشتر مبتلایان از این گونه خواهند بود و احتمالا در ایران هم چنین اتفاقی می افتد.

کشمیری شرح می دهد: مرز های ورودی این استان در وهله اول با تست سریع و در موارد مشکوک با پی. سی. آر کنترل می گردد، اما واکسیناسیون بالای 80درصدی جمعیت برترین راه مقابله با شیوع اومیکرون خواهد بود.

او ادامه می دهد: جمعیت بالای 12سال بوشهر بیش از 80 درصد دوز اول و بیش از 70درصد دوز دوم را تزریق نموده اند و پیش بینی می کنیم تا خاتمه آذر ایمن سازی جمعیت با 2دوز کرونا به بالای 80درصد برسد، ولی یادمان باشد افرادی که نخستین گروه واکسیناسیون بودند زمان تزریق نوبت سوم شان رسیده است.

کشمیری با بیان اینکه از یک ماه پیش تا به امروز همه شهرستان های بوشهر آبی هستند، می گوید: معمولا کمتر از 10درصد نمونه ها مثبت هستند و این رقم یک نشانه خوب از نچرخیدن بیماری است.

او البته تأکید می نماید: هم اکنون و درصورت شناسایی اومیکرون در کشور، برترین راه تعطیلی مدارس است.

مراقبت از مرز های گیلان

یکی از استان هایی که در معرض شیوع تازهترین نسخه کرونا قرار گرفته است و در روز های گذشته نگرانی از این موضوع را اعلام نموده، گیلان است؛ استانی که به علت داشتن مرز های سه گانه بیش از بسیاری از استان های کشور در معرض سویه اومیکرون قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره به همشهری می گوید: راه ورود اومیکرون به کشور ها مرز های زمینی، دریایی و هوایی است که گیلان هر 3نوع این مرز ها را داراست.

آبتین حیدرزاده درباره برنامه های استان برای اعمال محدودیت در مرز های گیلان هم شرح می دهد: همه موارد ورود مورد مراقبت سندرمیک و تست پی. سی. آر قرار می گیرند که با این اقدامات خوشبختانه تا امروز هیچ موردی از اومیکرون نداشته ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حالی از مراقبت های لازم در مرز ها خبر می دهد که این استان مرزی رتبه نخست واکسیناسیون کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته حیدرزاده، تکثیر گونه جهش یافته کرونا در کشور هایی که پوشش واکسیناسیون آن ها کم است دیده شده و به همین علت به نظر می رسد یکی از برترین راه های جلوگیری از ابتلا به سویه اومیکرون، تزریق واکسن کروناست.

او با اشاره به رتبه نخست گیلان در پوشش واکسیناسیون کشور ادامه می دهد: اگر چه در کشور رتبه نخست واکسیناسیون را داریم، اما هنوز تعدادی از گیلانی ها نسبت به تزریق واکسن اقدام ننموده اند.

هم اکنون 200هزار نفر در گیلان دوز دوم را دریافت ننموده اند که توصیه می گردد هم این افراد و هم کسانی که تا به امروز تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته اند در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند. بعلاوه سالمندان بالای 60سال هم که 4ماه از تزریق دوز دوم آن ها گذشته، دوز سوم را تزریق نمایند.

اعمال محدودیت تردد در هرمزگان

هرمزگان در همسایگی بوشهر هم از هفته گذشته درباره ورود سویه اومیکرون و شیوع آن اظهار نگرانی نموده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه این استان با توجه به تردد های بندری هرمزگان در معرض شیوع اومیکرون قرار گرفته است از اعمال محدودیت تردد برای خدمه کشتی های خارجی خبر داده بود.

حسین فرشیدی راه مقابله با کرونای تازه را تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام و تأکید نموده بود که یکی از برنامه های مقابله ای استان هرمزگان با اومیکرون محدودیت در تردد خدمه کشتی های خارجی است تا امکان سرایت ویروس کمتر گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتخاذ تدابیر و تمهیدات تازه برای مقابله با سویه تازه کرونا در بنادر استان خبر می دهد و می گوید: همه دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای شناور های مسافری و تجاری به شرکت های بندری و کشتیرانی ابلاغ شده است و به صورت مستمر بر اجرای آن ها نظارت می گردد.

علیرضا محمدی کرجی ران با اشاره به قرنطینه پرسنل شناور های تجاری با مبدا کشور های با ریسک بالا شرح می دهد: هماهنگی های لازم بین این اداره کل با نهاد های نظارتی بهداشتی استان برای تست های کرونا، قرنطینه شناور ها و رعایت مفاد پروتکل ها ایجاد شده است.

وی درباره شناور هایی با مبدا بنادر جنوب آفریقا هم شرح می دهد: تمامی شناور های تجاری با مبدا کشور های با ریسک بالا براساس پروتکل ها در لنگرگاه قرنطینه و تا اطمینان از سلامت تمامی کارکنان و تأیید مراجع قانونی مرتبط از پهلودهی شناور ها در بنادر استان جلوگیری می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1927

به "اومیکرون از کدام استان وارد ایران می گردد؛ بوشهر، گیلان یا هرمزگان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اومیکرون از کدام استان وارد ایران می گردد؛ بوشهر، گیلان یا هرمزگان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید