ابر های ندانستن واردکتابفروشی ها شدند، آموزه های عارف گمنام اروپایی

به گزارش مجله پیامکی، کتاب ابر های ندانستن؛ به همراه کتاب اندرز سربه مُهر اثر کارمن آسویدو بوچر به تازگی با ترجمه صبا ثابتی از طریق انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

ابر های ندانستن واردکتابفروشی ها شدند، آموزه های عارف گمنام اروپایی

به گزارش خبرنگاران، کتاب ابرهای ندانستن؛ به همراه کتاب اندرز سربه مُهر به کوشش کارمن آسویدو بوچر به تازگی با ترجمه صبا ثابتی از طریق انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نسخه اصلی این کتاب در نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی، زمانی که طاعون خیارکی در انگلستان رسیده بود، نوشته شد و نویسنده اش، فردی ناشناس است. قرن چهاردهم علاوه بر طاعون، جنگ ها و حوادث ناگوار زیاد دیگری برای تاریخ اروپا داشت و یکی از قرون رعب آور تاریخ این منطقه از زمین محسوب می شود. البته این قرن پیش درآمدی بر فعالیت های مارتین لوتر و اصلاحات دینی هم بود. اما به هرحال کتاب ابرهای ندانستن و اندرز سربه مهر اثری برای مراقبه و کسب آرامش روحی و عرفانی است.

نویسنده ناشناس این کتاب، به نام معلمی دلسوز و البته گمنام، مخاطبش را به خودنگری و فروتنی فرخوانده و نیایش های مراقبه گرانه ای برایش ترتیب داده است. او از طریق تمرینات روحی عملی که آن ها را ابر ندانستن و ابر فراموشی نامگذاری کرده، به مخاطب کتاب می آموزد بی وقفه عبادت کند و نشان دهد مکالمه با وجود رازآمیز خدا نه تنها ممکن است بلکه آن عمل روح است که بیش از هر کار دیگری خداوند را شاد می کند.

کتاب موردنظر زبان و متنی ساده دارد و بازنویسی کارمن آسویدو بوچر از این کتاب قدیمی، مورد استفاده صبا ثابتی برای بازگردانی به فارسی قرار گرفته است. او در این باره می گوید: نخستین بار در نسخه بحران ایمان مجله کیان به مصاحبه ای همنام این کتاب با محمد مجتهد شبستری برخوردم. کلیت آن مصاحبه و بخشی که از ابرهای ندانستن نقل قول شده بود توجه من را به خود جلب و مرا به جستجوی کتاب مذکور تشویق کرد. بدان واسطه دریافتم آن کتاب نوشته عارفی ناشناس متعلق به قرن چهاردهم میلادی است و تا به امروز چندین بار به زبان امروز بازنویسی و به بسیاری از زبان های زنده دنیا برگردانده شده است. به سبب احساس لزوم ترجمه این اثر و علاقه شخصی به متن و محتوای آن، و نه از آن جهت که خود را در اندازه این مهم می پنداشتم، تصمیم گرفتم کتاب را تهیه و آن را ترجمه کنم. پس از بررسی متوجه شدم در بین بازنویسی های اجرا شده، ترجمه کارمن آسویدو بوچر نخستین ترجمه ای است که در عین وفاداری به معنا و متن اثر اولیه، حفظ صمیمت میان راهبر و شاگرد و گیرایی اثر برای خواننده معاصر را بر حفظ زبان قرون وسطایی آن ارجح دانسته و این رویکرد را در بازنویسی خود در پیش گرفته است.

نسخه اصلی این ترجمه فارسی سال 2009 از طریق انتشارات شامبهالا منتشر شده و عناوینش به ترتیب عبارت اند از: یادداشت مترجم، مقدمه، ابرهای ندانستن، کتاب اندرز سر به مُهر، منابعی برای مطالعه بیشتر.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

می بینید چگونه عمل می کند؟ مراقبه کاملا متفاوت با رویاپردازی روزانه یا توهم یا یک پندار واهی و عجیب است. این ها نه از کششِ کورِ صادقانه و فروتنانه عشق، بلکه از یک فکر خودپسند، کنجکاو و بسیار خیال پرداز برمی آید. عقل خودبزرگ بین، و بیش تحلیل گر، باید هماره و به هر طریقی سرکوب شود. اگر می خواهید عمل مراقبه را در حد کمال به انجام رسانید، آن را زیر پا له کنید.

کسی که چیزی از این کتاب می شنود، چه خود خوانده باشد یا از آن نقل قول شده باشد، ممکن است مقصود مرا به درستی درک نکند. من نمی گویم آن کس که بسی سخت می اندیشد در عمل مراقبه پیروز خواهد شد. من نمی خواهم افراد گرد هم بنشینند و واکاوی کنند، به مغزشان فشار بیاورند، و کنجکاوی آن ها خیالشان را به راه کاملا اشتباه ببرد. این طبیعی نیست. این کار برای فکرْ نابخردانه و برای جسمْ زیابنار است. این افراد سخت فریفته گشته اند، و نجات آن ها مستلزم معجزه است. خداوند باید با لطف و خوبی بی انتهایش مداخله کند و این افراد را یاری رساند تا از این رویکرد فکری اشتباه دست بردارند و از مراقبه گران مجرب نظرخواهی کنند؛ که اگر چنین نکنند، این روح های گمراه مقهور دیوانگی، غلیان های جنون آسا یا دروغ های شیطان می شوند که تا ابد آن ها را به سمت رنجِ عمیقِ گناه و در نهایت از دست دادن جسم و روح سوق می دهد.

این کتاب با 335 صفحه، شمارگان 990 نسخه و قیمت 68 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1742

به "ابر های ندانستن واردکتابفروشی ها شدند، آموزه های عارف گمنام اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابر های ندانستن واردکتابفروشی ها شدند، آموزه های عارف گمنام اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید