آیا ویروس کرونای انگلیسی کشنده تر است؟

به گزارش مجله پیامکی، همزمان با یک سالگی همه گیری کووید 19 در جهان، محققان انگلیسی یک نوع جهش یافته از ویروس کرونا را در این کشور کشف کردند که قابلیت سرایت بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد. همین موضوع باعث ایجاد موجی از نگرانی در کشور های مختلف شده است. با این حال، تحقیقات تازه علمی نشان می دهد دلیل زیادی برای نگرانی درباره این موضوع وجود ندارد.

آیا ویروس کرونای انگلیسی کشنده تر است؟

بر این اساس، تحقیقات دانشمندان در آمریکا، انگلیس، و دیگر نقاط جهان نشان داده است ویروس کرونای نو باعث ایجاد علائم شدید در بیماران نمی شود. تحقیقات دانشمندان انگلیسی بر روی بیش از یک هزار و 700 بیمار مبتلا به کرونا نشان می دهد هیچ ارتباط معناداری میان ابتلا به نوع جهش یافته ویروس و افزایش نرخ مرگ و میر یا بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد.

در این مطالعات 42 بیمار در بیمارستان بستری شدند که از این میان 26 مورد به کرونای جهش یافته و 16 مورد به کووید 19 معمولی مبتلا شده بودند. همچنین 12 بیمار مبتلا به کرونای معمولی جان خود را از دست دادند که این آمار درباره کرونای جهش یافته تنها 10 مورد بود.

دانشمندان می گویند این موضوع نشان می دهد اندازه کشندگی ویروس جهش یافته نو و ویروس کرونا تفاوتی با یکدیگر ندارند. همچنین هر دو ویروس تقریباً به یک اندازه می توانند باعث علائم شدید بیماری در فرد و بستری شدن آن ها در بیمارستان شود.

با این حال، محققان می گویند ویروس کرونای جهش یافته نو قابلیت سرایت بیشتری دارد و همین موضوع می تواند شمار مبتلایان به کووید 19 در جهان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد در انگلیس نسبت افرادی که به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده اند نسبت به کسانی که به ویروس کرونا معمولی آلوده شده اند، در حال افزایش است.

این نسخه جهش یافته کووید 19 که برای نخستین بار در ماه سپتامبر در انگلیس مشاهده شد، تا به امروز در دست کم 18 کشور مختلف از جمله ژاپن، سوئد، آلمان، فرانسه و کانادا پخش شده است. روز سه شنبه مقامات بهداشتی آمریکا گفتند نخستین مورد از ابتلا به این ویروس در کلرادو مشاهده شد.

آیا واکسن کرونا علیه ویروس جهش یافته کارآمد است؟

با وجود آنکه نسخه نو و جهش یافته ویروس کرونا در جهان در حال توسعه است و این موضوع همه را بسیار نگران کرده است، اما مقامات سازمان بهداشت جهانی گفتند که خوشبختانه هنوز واکسن ها موثر و کارآمد هستند.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای گفت که نوع نو ویروس کرونای انگلیسی نسبت به نسخه های قبلی خود، بیماری زا تر است. ماریا ون کرکووه، مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی در زمینه کرونا گفت: در سویه نو ویروس کرونا، هیچ افزایش قدرت انتقالی مشاهده نشده است.

او ادامه داد: افرادی که به نوع نو ویروس مبتلا شده اند می توانند 1.5 انسان را آلوده کنند. نسبت آلوده کردن افراد از طریق بیماران اکنون برابرا با 1.1 است.

مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی اضافه نمود: دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا اندازه تشابه و تفاوت های ویروس نو را کشف کنند و تاثیر آن بر روی افراد مختلف را شناسایی کنند. پاتریک والاس، مشاور ارشد علمی دولت انگلیس نیز گفت که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا با توجه به نوع نو این ویروس تاثیرگذار نیست.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1872

به "آیا ویروس کرونای انگلیسی کشنده تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویروس کرونای انگلیسی کشنده تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید