آیا می دانستید سوختگی درجه بندی دارد؟

به گزارش مجله پیامکی، درجه سوختگی خود را تشخیص دهید تا بهتر آن را درمان کنید.

آیا می دانستید سوختگی درجه بندی دارد؟

سوختگی ها از آسیب ها و صدمات بسیار رایج هستند اما واقعاً دردناک، سوزنده و عذاب آورند. سوختگی های سطحی و خفیف بدون مراقبت و درمان پزشکی درمان می شوند اما سوختگی های شدید احتیاج به مراقبت خاص برای پیشگیری از عفونت و کاهش شدت زخم ها و آثار آن دارد. قبل از درمان سوختگی، اطلاع از نوع سوختگی یا درجه آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

تشخیص سوختگی درجه اول

سوختگی درجه اول بیشتر شایع است و اتفاق می افتد. این نوع سوختگی های سبک معمولاً ناشی از تماس خفیف با اشیاء داغ و خورشید است. آسیب بیشتر سطحی است یا لایه بیرونی پوست را دچار سوختگی می نماید. در این سوختگی، پوست قرمز و کمی متورم می گردد و ممکن است اندکی درد داشته باشد یا حتی نداشته باشد. سوختگی درجه یک خود را در خانه درمان کنید زیرا معمولاً احتیاجی برای کارشناسی پزشکی و توجه خاص ندارد. بیرونی ترین لایه پوست می تواند با مراقبت و گذشت زمان خودش را درمان کند.

سوختگی درجه اول به عنوان سوختگی سطحی یا خفیف طبقه بندی می گردد و به همان شیوه نیز درمان می گردد. گاهی اوقات هم ممکن است سوختگی درجه یک شما وسیع باشد. مثل وقتی که تمام بدن دچار آفتاب سوختگی می گردد. اما این هم احتیاج به مراقبت پزشکی ندارد.

تشخیص سوختگی درجه دوم

  • در این سوختگی، پوست شما ممکن است متورم گردد و تاول بزند. حتی شاید درد شدیدتری داشته باشد. سوختگی های درجه دو از تماس مختصر با چیزهای خیلی خیلی داغ مثل آب جوش، تماس مدام با چیزهای خیلی داغ و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد می گردد. با سوختگی درجه دو مثل سوختگی درجه یک رفتار کنید؛ مگر اینکه روی دست، پا، ران یا صورت باشد. اگر تاول زدید، آن را تخلیه نکنید. اگر تاول تخلیه شد، آن را تمیز نگه دارید و با آب آبکشی کنید و پنبه ای که آغشته به پماد آنتی باکتریال شده است روی آن بمالید. شما می توانید پماد روی پوست را با بانداژ یا گاز استریل پانسمان کنید. این پانسمان باید هر روز عوض گردد.
  • در این سوختگی، دو لایه از پوست تحت الشعاع قرار می گیرد و می سوزد. اگر سوختگی درجه دوم شما وسیع تر از 7 الی 8 سانتی متر است و در دست ها، پاها، مفاصل یا نواحی تناسلی است یا بیش از سه هفته طول کشید و بهبود نیافت، ضروری است برای یاری گرفتن با پزشک صحبت کنید.

تشخیص سوختگی درجه سوم

سوختگی درجه سوم جدی ترین و شدید ترین نوع سوختگی است و احتیاج به درمان فوری دارد. این نوع سوختگی زمانی اتفاق می افتد که آن قدر بدن در مواجهه با یک چیز داغ باشد که هر سه لایه پوست بسوزد. در این حالت، گاهی عضله، چربی و استخوان هم آسیب می بیند. سوختگی درجه سه شبیه چرم است و ظاهر سیاه یا سفید دارد. درد این درجه از سوختگی به اندازه آسیب اعصاب لایه پوست (دریافت نماینده های درد) بستگی دارد. این سوختگی می تواند ظاهری خیس داشته باشد زیرا سلول ها از هم گسسته می شوند و پروتئین نشت می نماید. همواره این نوع سوختگی به عنوان سوختگی اصلی طبقه بندی می گردد و هر چه زودتر احتیاج به درمان به وسیله پزشک دارد.

تشخیص سوختگی در دمای پایین یا سوختگی سرد

در این سوختگی ها، پوست در مدت زمان طولانی در معرض چیزهایی قرار می گیرد که دمای پایینی دارند و سرد هستند؛ مثل برف یا یخ. این ناحیه رنگ قرمز روشن، سفید یا سیاه دارد و حس سوختگی شدیدی دارد که انگار پوست دوباره در حال گرم شدن است. سوختگی دمای پایین هنوز جزو سوختگی ها به شما می رود زیرا به لایه های بافت پوست آسیب می رساند.

با سوختگی دمای پایین در بیشتر موارد مثل سوختگی های اصلی یا درجه 3 رفتار کنید و در پی یاری پزشکی برای درمان باشید. پس از اینکه دچار این نوع سوختگی شدید، پوست را در آبی که دمای آن 37 درجه سانتی گراد است دوباره گرم کنید.

تشخیص سوختگی شیمیایی

سوختگی شیمیایی نوع دیگری از سوختگی است و زمانی رخ می دهد که پوست در تماس با مواد شیمیایی مضر قرار می گیرد و لایه های پوست آسیب می بیند. این نوع سوختگی احتمالاً به شکل دَلَمه های قرمز، بثورات، تاول و زخم باز روی پوست شکل می گیرد. همواره اولین مرحله این است که تشخیص دهید سوختگی ناشی از چیست و وقتی اطمینان حاصل کردید و دلیلش را فهمیدید، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. مراقبت در این نوع سوختگی باید همراه با خنثی کردن سم یا ماده شیمیایی و جلوگیری از سرایت آن به جاهای دیگر بدن باشد.

سوختگی شیمیایی را تا می توانید با اندازه زیادی آب آبرسانی کنید اما اگر در معرض آهک خشک یا فلزات عنصری مانند سدیم، منیزیم، فسفر، لیتیوم یا غیره قرار گرفتید، از آب ریختن روی سوختگی بپرهیزید زیرا این فلزات با آب واکنش نشان می دهند و سوختگی را بدتر می نمایند و منجر به آسیب های بیشتری می شوند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2080

به "آیا می دانستید سوختگی درجه بندی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید سوختگی درجه بندی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید