آیا شهریه مدارس به والدین بازگردانده می گردد؟

به گزارش مجله پیامکی، روزنامه خراسان - رعیت نواز: کرونا وقتی آمد فقط یک ویروس ناشناخته بود که موجب بیماری مرگباری می شد و علاقه زیادی به دنیاگردی داشت و همین علاقه باعث شد رفته رفته تمام دنیا را به خود مشغول کند به طوری که این روز ها همه مردم در کره زمین به نوعی با کرونا دست و پنجه نرم می نمایند. این ویروس در بدو ورودش سبک زندگی مردم را دستخوش تغییر کرد، اما حالا با گذشت دو ماه از شیوع آن در کشورمان، آثار غیرمستقیم این ویروس هم بر زندگی روزمره مردم در حال نمایان شدن است.

آیا شهریه مدارس به والدین بازگردانده می گردد؟

یکی از اولین اقداماتی که از طرف همه دولت ها در برابر شیوع این ویروس و پیشگیری از بیمار شدن سرمایه های انسانی صورت گرفت تعطیلی مهد های کودک، مدارس و دانشگاه ها بود که از همان روز های اول شیوع ویروس در کشورمان هم رخ داد و به نظر می رسد تا سرانجام سال تحصیلی هم ادامه داشته باشد. تعطیلی دوماهه مدارس، سوال های بسیاری درباره بازپرداخت شهریه و هزینه های فوق برنامه اجرا نشده مدارس غیردولتی را برای همه خانواده هایی که فرزندشان را در مدارس هیئت امنایی و غیرانتفاعی ثبت نام نموده بودند که احتمالا شما هم یکی از آن ها باشید، مطرح نمود. امروز سعی کردیم سرنوشت شهریه ای را که والدین برای مهد های کودک و مدارس غیر انتفاعی یا حتی سرویس مدارس پرداخت نموده اند، روشن کنیم.

شهریه ای که برگردانده نمی گردد

شاید سال جاری یکی از خاص ترین سال های تحصیلی باشد که دانش آموزان و خانواده ها تجربه نموده اند. در این سال تحصیلی از ابتدای سال تا به امروز، مدارس تعطیلات زیادی را تجربه نموده اند، از آلودگی هوا و سرما بگیر تا همین بحث کرونا که نزدیک به یک سوم زمان باقی مانده تحصیل را تعطیل نموده است.

بسیاری معتقدند سال جاری، عمده بار تحصیلی دانش آموزان بر دوش خانواده ها و خود محصلان بوده و از آن جایی که خانواده ها فرزندانشان را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام می نمایند تا خدمات تحصیلی ویژه تری دریافت نمایند با این حجم از تعطیلات، خواستار بازگشت بخشی از شهریه پرداختی بودند، اما مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش وپرورش خاطرنشان کرد شهریه ثابت مدارس برگشت داده نمی گردد. سعید صالح در گفت و گویی با تسنیم اظهار کرد: قرار نیست شهریه ای بازگردانده گردد، چون کار آموزش دانش آموزان در مدارس غیردولتی تعطیل نشده است و آموزش ها از سوی معلمان در فضای مجازی ارائه می گردد.

بازگشت شهریه فوق برنامه ها

در کنار شهریه ثابت، بسیاری از مدارس در ابتدای سال برای کلاس های فوق برنامه که بعد از ساعت آموزشی برگزار می گردد مبالغی را از والدین دریافت نموده اند که با توجه به تعطیلی مدارس در بیشتر موارد کلاس های فوق برنامه هم تعطیل شد. در همین زمینه مجتبی زینی وند؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره شهریه فوق برنامه های مدارس غیردولتی به باشگاه خبرنگاران گفته است: اگر مدارس تا سرانجام خرداد همچنان تعطیل بمانند آن گاه کمیته ای ویژه درخصوص نحوه بازگشت شهریه فوق برنامه های غیرآموزشی مثل هزینه اردو ها به خانواده ها (در صورتی که مدرسه ای دریافت نموده باشد) تصمیم گیری می نماید.

تکلیف هزینه سرویس مدارس چه می گردد؟

ماجرای سرویس مدارس که در این چند ماه با تعطیلی مدارس تعطیل بوده هم سوال بسیاری از مدارس و خانواده هاست. همین ماجرا باعث شد تا آموزش و پرورش اعلام کند، با توجه به تعطیلی های اخیر، چگونگی این موضوع در حوزه کارگروه ماده 18که معاون عمرانی استاندار در آن حضور و اختیار دارد، با تفویض اختیار به استان ها معین تکلیف می گردد. در کارگروه ماده 18 نیز نماینده اولیا و شهرداری عضو هستند و با توجه به اقتضائات استانی می توانند تیپ قرارداد با رانندگان سرویس مدارس را اصلاح نمایند و بندی به آن اضافه گردد که پرداخت حقوق در اسفند منوط به ارائه خدمات به شکل رایگان در ماه سرانجامی سال تحصیلی است که براساس سیاست آموزش وپرورش معین می گردد.

نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با تسنیم اظهار کرد: با استناد به قراردادی که برای پیمانکاران سرویس مدارس در سال 93 تنظیم شده، در صورت تعطیلی اضطراری هزینه ای به رانندگان تعلق نمی گیرد. البته هنوز درباره چگونگی و زمان بازگشت هزینه سرویس ها اطلاع رسانی نشده است.

پای حرف مردم

درحالی که مسئولان می گویند شهریه ثابت این مدارس بازگشت داده نخواهد شد، اما با گشتی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به راحتی می توان درد دل های زیادی از والدینی را دید که برای بازگشت شهریه کوشش می نمایند. بسیاری از آن ها معتقدند نباید برای کلاس هایی که کیفیت آموزشی لازم را ندارند هزینه های هنگفت مدارس غیر انتفاعی را پرداخت نمایند و باید بخشی از شهریه ای که آن ها پرداخت نموده اند، برگردانده گردد و در صورتی که مدارس غیر انتفاعی متضرر می شوند دولت باید بر اساس شغل هایی که از کرونا متضرر شده اند به آن ها یارانه پرداخت کند.

این موضوع برای سرویس های مدارس هم مطرح است. به طور مثال مادر دانش آموزی در توئیترش نوشت: چرا خانواده ها باید برای کیفیتی که قرار بود در مدارس غیرانتفاعی در زمینه تدریس وجود داشته باشد و اکنون به طور اجتناب ناپذیری در آموزش مجازی آن کیفیت وجود ندارد همان پول را بدهند؟ یا نباید دولت این وسط به فکر حل مسئله و راضی کردن دو طرف باشد؟

مدارس با هزینه هایی که باقی است

بعد از آن چه گفتیم به سراغ موسس یکی از مدارس غیر انتفاعی مشهد رفتیم تا با او درباره بحث شهریه هایی که حالا دیگر قرار نیست بخشی از آن به خانواده ها برگردد، صحبت کنیم. موسس این مدرسه در همان ابتدا با اشاره به هزینه های مدارس گفت: بسیاری از خانواده ها گمان می نمایند که، چون مدارس تعطیل شده باید به آن ها شهریه برگردانده گردد در حالی که مدارس هزینه های شان همچنان باقی است و باید هزینه های اجاره و حقوق کادر آموزشی را پرداخت نمایند و سعی نموده اند با برگزاری کلاس های آنلاین تدریس را تعطیل ننمایند و به دانش آموزان آموزش دهند.

وقتی از او می پرسیم با سود حاصل از کم شدن هزینه های جاری چه می کنید، می گوید: مگر چقدر از هزینه های ما کم شده، هزینه آب و برق و گاز مدارس بر اساس تعرفه خاص محاسبه می گردد که رقم ناچیزی است و در طول این سه ماه به دو میلیون هم نمی رسد این در حالی است که مدارس معمولا روز در میان در اختیار معلم ها قرار می گیرد تا بتوانند با استفاده از اینترنت و محیط مدرسه به تدریس آنلاین بپردازند.

این موسس مدرسه غیر انتفاعی در سرانجام از چک های برگشتی والدینی که قسط آخرشان را پرداخت ننموده اند هم این گونه گفت: مدارس هم از کرونا ضربه خورده اند همین چک های برگشتی اسفند ماه که معلوم نیست کی نقد شوند هم از معضلات مدارس است، مدارس ما به والدین اطلاع داده اند که نگران نباشند و تا بعد از کرونا لازم نیست چک هایشان را پاس نمایند.

با توجه به آن چه در بالا آمده است به نظر می رسد هر کدام از والدین و مسئولان مدارس نکات قابل تاملی دارند و بدیهی است این دو طرف هم مانند بسیاری از مردم و مشاغل از کرونا دچار زیان و آسیب هایی شده اند به همین دلیل این ضرورت را ایجاد می نماید که مسئولان ارشد تصمیم گیر و اجرایی این نکات را هم در تصمیم های خود لحاظ نمایند.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1032

به "آیا شهریه مدارس به والدین بازگردانده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شهریه مدارس به والدین بازگردانده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید