رستوران های مک دونالد چه بر سر ابرقدرت بلوک شرق آوردند؟

به گزارش مجله پیامکی، به مناسبت سالروز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ویدئویی از روایت نفوذ فرهنگی آمریکا در شوروی منتشر شده است.

رستوران های مک دونالد چه بر سر ابرقدرت بلوک شرق آوردند؟

به گزارش خبرنگار، تقریباً چیزی حدود یک قرن پیش انقلابی عظیم در سراسر روسیه تزاری به وقوع پیوست. بلشویک ها به عنوان اکثریت حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بالاخره توانستند قدرت سیاسی را در این کشور به دست گیرند و طومار حیات 300 ساله تزار ها (امپراتوری رو به زوال پس از جنگ خونین با ژاپن) را در هم بپیچند. در سال های پایانی جنگ دنیای مردم بسیاری از کشور های اروپایی نیز توسط روسیه به اجبار نظام سیاسی کمونیستی را پذیرفتند.

ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی که در طی جنگ دنیای دوم با یکدیگر هم پیمان بودند، پس از جنگ، راهشان از یکدیگر جدا شد. دو ابر قدرت شرق و غرب علاوه بر جنگ های واقعی در کره، ویتنام و افغانستان با یکدیگر جنگ سرد تبلیغاتی، جاسوسی و تهدیدات نظامی داشتند که در نهایت آمریکا توانست در اواخر سال 1991 اتحاد جماهیر شوروی را از مسیر اصلی آن خارج نموده و به ورطه نابودی بکشاند.

فروپاشی شوروی، فرهنگ ملی کشورهای تازه استقلال یافته را زیر ضربات فرهنگ غربی قرار داد و فساد اخلاقی در این کشورها به نحو قابل ملاحظه ای گسترش یافت. از سویی دیگر، فروپاشی شوروی دنیا را تکان داد و توازن قوا در دنیا تغییر کرد. سرمایه فراملی نیز با بهره گیری از آشفتگی بازار، اقتصاد کشورهای تازه استقلال یافته در قلمرو شوروی سابق را نابود کرد و بازار این کشورها را به انحصار خود درآورد.

به تازگی و مصادف با سالروز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ویدئویی از داستان نفوذ فرهنگی آمریکا در شوروی منتشر شده که در ادامه می توانید آن را مشاهده می کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 104

به "رستوران های مک دونالد چه بر سر ابرقدرت بلوک شرق آوردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستوران های مک دونالد چه بر سر ابرقدرت بلوک شرق آوردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید