VAR از یک هشتم در جام ملت های آسیا

به گزارش مجله پیامکی، فناوری ویدیویی داوری فوتبال از مرحله یک هشتم رقابت ها وارد جام ملت های آسیا می گردد. پیرلوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا که در حال حاضر جهت آموزش داوران برای استفاده از این فناوری در مرحله یک هشتم در امارات حضور دارد درباره اینکه چرا VAR از ابتدای بازی ها استفاده نشد، گفت: علیرغم انتقاداتی که اجرا شده اما کنفدراسیون فوتبال آسیا دو انتخاب داشت؛ یا از این سیستم استفاده نکند یا آن را از مراحلی وارد مسابقات کند. به نظر من این تصمیم درستی بود که از VAR استفاده گردد چرا که شرایط تطبیق این فن آوری ویدئویی با امکانات موجود همگام است و با یاری افراد خبره و باتجربه می تواند اجرایی گردد. به نظر من این یک فرصت برای فوتبال آسیا و تیم های این قاره است.

VAR از یک هشتم در جام ملت های آسیا

کولینا در ادامه گفت: مسئله ای که داشتیم کمبود وقت بود و نتوانستیم امکانات و آموزش های لازم را تهیه و انجام بدهیم.

اسطوره داوری فوتبال ایتالیا و دنیا با اشاره به اینکه AFC قصد داشت از داوران اروپایی و افریقایی استفاده کند گفت: بله ای اف سی می خواست داورانی از قاره های دیگر را بیاورد اما چرا باید از قاره های دیگر این کار را بکنیم. هدف آموزش داوران آسیایی است و از نظر منطقی درست نیست که داور از اروپا و افریقا بیاورند و در شان مسابقات جام ملت های آسیا نیست.

رئیس کمیته داوران فیفا از ای اف سی و کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا تشکر نموده و گفت: این همگام سازی که بعد از جام دنیای 2018 روسیه توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته داوران صورت گرفته اتفاقی بزرگ است و می تواند موجب پیشرفت داوران آسیایی برای همواره گردد. من این موضوع را از نزدیک می بینم و در جریان کوشش جدی که می گردد هستم. ما باید هرآنچه که مورد احتیاج ارتقای سطح داوری است را فراهم کنیم و VAR یکی از این موارد است.

او با اشاره به چالش هایی که فن آوری ویدئویی دارد، گفت: VAR بهترین وسیله برای بهتر شدن سطح داوری ها است اما مثل همواره در برابر تغییر مقاومت صورت می گیرد و هیچکس تغییر ناگهانی را قبول نمی نماید. این موضوع در زندگی عادی هم جریان دارد. ما می دانستیم در برابر VAR مقاومت می گردد اما مطمئن هستیم به مرور زمان لزوم آن بهتر نشان داده خواهد شد.

داور مطرح فوتبال دنیا در ادامه در این باره که آیا اجرای این سیستم در همه دنیا موفقیت آمیز بوده گفت: من ابرکامپیوتر نیستم که VAR را در همه نقاط دنیا پیگیری کنم اما به طور کلی از جریانات باخبر هستم. فیفا به فدراسیون های یاری 5 میلیون دلاری برای اجرای این سیستم می نماید و به نظرم این یاری برای اجرای آن کافی است. اما آنچه می خواهم روی آن تاکید کنم این است که این سیستم به تنهایی برای بهبود داوری ها کافی نیست و نمی تواند تمام خطاها را از بین ببرد. این غیر ممکن است ضمن این که در برخی مراحل این فن آوری چندان بی ضرر هم نیست. به همین خاطر ما احتیاج داریم که بیش از هرچیزی روی پیشرفت داوران متمرکز شویم چرا که پایه و اساس داور است.

کولینا درباره جام ملت ها و شرایط تیم میزبان هم گفت: من به برگزار نمایندگان اماراتی جام ملت های آسیا تبریک می گویم که مسابقات را در سطح بسیار خوبی برگزار نموده اند. به نظر من آنچه اماراتی ها تا الان انجام دادند قابل تقدیر است و همه باید به آن افتخار نمایند.

اسطوره داوری فوتبال دنیا در انتها و در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است یک داور آسیایی فینال جام دنیای را سوت بزند گفت:چهار سال روبروی ما است و ما پیگیر پیشرفت داوران در آسیا و سراسر دنیا هستیم. این موضوع(حضور در فینال جام دنیای) بستگی به کوشش و پیشرفت دارد. ما برای چنین موضوعی عملکرد تمام داوران سراسر دنیا را در نظر می گیریم چرا که قضاوت در فینال جام دنیای به ملیت یا قاره یک داور ارتباطی ندارد.

2

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 6 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 114

به "VAR از یک هشتم در جام ملت های آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "VAR از یک هشتم در جام ملت های آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید