7 روش نه چندان جالب سازندگان گوشی موبایل برای افزایش سود

به گزارش مجله پیامکی، این روزها بازار گوشی های موبایل به حدی رقابتی شده که حتی گوشی های میان رده و ارزان هم جذابیت زیادی پیدا نموده اند. به همین دلیل کاربران با پرداخت قیمت های مناسب، می توانند به گوشی های خیلی خوبی مانند وان پلاس نورد 2، پوکو F3 و گلکسی A52 دسترسی داشته باشند. اما در این میان، شرکت ها برای کاهش قیمت گوشی ها باید ویژگی هایی را فدا نمایند. اگرچه این موضوع تا حدی قابل درک است، اما بعضی اقدامات ناامیدنماینده هستند و به خصوص وقتی که برای پرچم داران هم چنین کارهایی انجام می گردد، صدای کاربران زیادی درمی آید. در ادامه به 7 راه حل شرکت ها برای کاهش هزینه های ساخت و افزایش سود حاصل از فروش آن ها می پردازیم.

7 روش نه چندان جالب سازندگان گوشی موبایل برای افزایش سود

1. حذف دوربین تله فوتو

یکی از رایج ترین روش ها برای کاهش هزینه های فراوری و افزایش سود حاصل از فروش پرچم داران ارزان و گوشی های میان رده، حذف دوربین تله فوتو است. در حقیقت این روزها فقط شمار اندکی از پرچم داران ارزان همراه با دوربین تله فوتو راهی بازار می شوند.

این در حالی است که تا چند سال قبل اینگونه نبود. به عنوان مثال سری شیائومی می 9T، وان پلاس 7T و ریلمی X2 پرو همگی بین 400 تا 600 دلار قیمت داشتند و با دوربین تله فوتو به دست کاربران رسیدند. اما حالا شرکت هایی مانند وان پلاس، شیائومی، گوگل، اپل و دیگران برای پرچم داران ارزان قیمت خود معمولا چنین دوربینی را کنار می گذارند. در عوض، بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند که به استفاده از دوربین اولترا واید، ماکرو یا ترکیب این دو ادامه دهند.

روی هم رفته دوربین های تله فوتو برای کاربران زیادی اهمیت قابل توجهی دارند. البته در این میان باید به بهره گیری گوشی های تازه از اینترنت 5G هم اشاره کنیم که هزینه های بعضی قطعات را افزایش داده و حالا که دیگر قیمت قطعات مربوط به این تکنولوژی کاهش زیادی داشته اند، شرکت ها می توانند بار دیگر به بهره گیری از دوربین های تله فوتو روی بیاورند. در همین زمینه می توانیم به سامسونگ اشاره کنیم که برای گلکسی S20 و S21 فن ادیشن از چنین دوربینی استفاده نموده است.

2. استفاده از بدنه پلاستیکی

از دیگر روش های مورد استفاده برای کاهش هزینه های ساخت، می توانیم به بهره گیری از مواد ارزان تر برای بدنه گوشی های موبایل اشاره کنیم. سامسونگ یکی از شرکت هایی است که حتی برای تعدادی از پرچم داران خود چنین رویکردی اتخاذ نموده است. به عنوان مثال می توانیم گلکسی نوت 20 را نام ببریم که با قیمت 1000 دلار راهی بازار شد ولی از بدنه پلاستیکی بهره می برد. از آن موقع، بدنه پلاستیکی برای گوشی هایی مانند گلکسی S21، S20 فن ادیشن و S21 فن ادیشن مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه بعضی کاربران استفاده از بدنه پلاستیکی را به بدنه شیشه ای ترجیح می دهند، اما بعضی دیگر می گویند که چنین بدنه هایی یادآور گوشی های ارزان قیمت هستند. با وجود اینکه عملی کردن این تصمیم برای گوشی های ارزان منطقی محسوب می گردد، اما مطمئنا کاربری که می خواهد یک پرچم دار هزار دلاری بخرد انتظار ندارد که گوشی موردنظر با بدنه پلاستیکی به دست او برسد.

3. کنار گذاشتن گواهی IP

یکی دیگر از روش های نه چندان خوشایند شرکت ها برای کاهش هزینه ها، عدم دریافت گواهی IP است. این گواهی به زبان ساده مقدار مقاومت گوشی موردنظر در برابر نفوذ آب و گرد و غبار را نشان می دهد. وان پلاس از جمله شرکت هایی است که در این زمینه ید طولایی دارد. به عنوان مثال این شرکت برای سری وان پلاس 7 بیان کرد که این گوشی ها ضدآب هستند ولی برای اینکه هزینه ها را کاهش بدهد، گواهی IP را برای آن ها دریافت ننموده است.

اما با عرضه وان پلاس 8 و 9 اوضاع پیچیده تر شد. مدل هایی که از طرف اپراتور مخابراتی T-Mobile راهی بازار آمریکا شدند، از این گواهی بهره می بردند ولی دیگر مدل های مربوط به بازارهای مختلف، از این گواهی بهره مند نشدند. با این حال، مدل جهانی وان پلاس 9 پرو از گواهی IP68 بهره می برد.

4. عدم توجه به آپدیت های نرم افزاری

آپدیت های نرم افزاری برای گوشی های موبایل اهمیت زیادی دارند زیرا ویژگی های تازهی ارائه می دهند، باگ ها را رفع می نمایند و حفره های امنیتی را اصلاح می نمایند. اما متاسفانه، بعضی شرکت ها برای کاهش هزینه ها در این زمینه خساست به خرج می دهند. شرکت هایی مانند موتورولا و نوکیا برای بعضی از گوشی های خود فقط یک نسخه تازه اندروید را منتشر می نمایند. بعلاوه شیائومی و ویوو هم ماه ها قبل بیان کردند که برای بعضی از گوشی ها 3 نسخه تازه اندروید را ارائه خواهند داد ولی در فهرست آن ها نام چندین پرچم دار تازه دیده نمی گردد.

روی هم رفته انتشار آپدیت برای گوشی های موبایل فرایند زمان بری محسوب می گردد و هزینه های زیادی دارد. اما در همین رابطه باید به سامسونگ اشاره کنیم که متعهد شده برای بسیاری از گوشی های خود 3 نسخه تازه اندروید را منتشر کند. در نتیجه شمار مشتریان وفادار به برند سامسونگ افزایش پیدا می نماید و این افراد برای خرید گوشی بعدی، باز هم از بین محصولات سامسونگ دست به انتخاب می زنند.

5. ارائه شارژر با سرعت پایین تر

از دیگر تاکتیک های مورد علاقه شرکت ها برای کاهش هزینه ها، می توانیم به ارائه شارژرهایی اشاره کنیم که سرعت آن ها پایین تر از حد توان گوشی است. به عنوان مثال، گوشی گلکسی S20 فن ادیشن از سرعت شارژ 25 وات پشتیبانی می نماید ولی با شارژر 15 واتی عرضه شده است. بعضی بر این باور هستند که این شرکت ها برای پایین آوردن هزینه ها چنین کاری را انجام می دهند ولی بعضی دیگر می گویند که با این کار، شماری از کاربران شارژر 25 واتی خریداری می نمایند و در نتیجه سامسونگ عایدی بیشتری کسب می نماید.

از سوی دیگر، بعضی گوشی ها با شارژر سریع تر از توان گوشی موردنظر راهی بازار می شوند. به عنوان مثال در سال 2020 شیائومی می 10 با شارژر 65 واتی عرضه شد و این در حالی بود که گوشی موردنظر از سرعت شارژ 50 وات پشتیبانی می نماید. به همین دلیل کاربران این گوشی می توانند از این شارژر برای کارهایی مانند شارژ لپ تاپ و دیگر گجت ها استفاده نمایند.

6. حذف شارژر

اپل اولین شرکتی بود که حذف شارژر از جعبه گوشی ها را شروع کرد و همانطور که انتظار داشتیم، بعضی از شرکت ها هم این ایده را عملی نموده اند. اپل و سامسونگ یاری به شرایط محیط زیست را به عنوان هدف اصلی این کار عنوان نموده اند. اپل در سال 2021 گزارشی منتشر کرد که در آن آمده با حذف شارژر، مقدار جعبه آیفون کاهش پیدا می نماید و به همین دلیل برای حمل و نقل آن ها وسایل کمتری مورد استفاده قرار می دهد. در نتیجه، آلودگی های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل این گجت ها هم پایین می آید. در این میان، تمام کاربران می دانند که حفظ محیط زیست تنها علت اپل برای انجام این کار نیست و اپل با فروش شارژرها، سود هنگفتی را راهی خزانه خود می نماید.

از سوی دیگر، شیائومی نشان داد که در این زمینه امکان بهره گیری از رویکرد بهتری وجود دارد. به طور معین باید به گوشی می 11 اشاره کنیم که شیائومی بیان کرد کاربران چینی می توانند این گوشی را همراه با شارژر یا بدون شارژر دریافت نمایند و بین این دو مدل هم از نظر قیمت هیچ تفاوتی وجود ندارد. بنابراین امیدواریم اگر شرکت ها واقعا نگران محیط زیست هستند، چنین رویکردی را در نظر بگیرند یا اینکه حداقل قیمت شارژرها را پایین بیاورند.

7. پایین بودن رفرش ریت نمایشگر

طی چند سال گذشته، نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا به پدیده ای همه گیر تبدیل شده اند و حتی در گوشی های ارزان قیمت هم چنین نمایشگرهایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما متاسفانه بعضی شرکت ها به منظور کاهش هزینه ها، از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت 60 هرتز استفاده می نمایند. زمانی که گوشی موردنظر قیمت پایینی دارد یا مثلا از باتری کوچکی بهره می برد، استفاده از نمایشگر 60 هرتزی اقدامی منطقی محسوب می گردد.

اما مثلا گوشی های گران قیمتی مانند ال جی V60 و آیفون 12 پرو مکس هم با چنین نمایشگرهایی عرضه شده اند. این شرکت ها صرفا برای افزایش سود حاصل از فروش گوشی های موردنظر دست به انجام این کار زده اند و غیر از این موضوع نمی توانیم به علت معین دیگری اشاره کنیم. خوشبختانه این فرایند در سال 2021 کنار گذاشته شده و امیدواریم شرکت ها دیگر دست به انجام چنین کاری نزنند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1976

به "7 روش نه چندان جالب سازندگان گوشی موبایل برای افزایش سود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش نه چندان جالب سازندگان گوشی موبایل برای افزایش سود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید