چرا اندروید، اندروید نام گذاری شد؟

به گزارش مجله پیامکی، از زمان رونمایی از اندروید تا به امروز حدودا 14 سال می گذرد. این سیستم عامل در حال حاضر بیشترین کاربر را در سراسر دنیا دارد. اما نام اندروید حس و حال جالبی دارد که به طور کامل با ماهیت متن باز خود این سیستم عامل هماهنگ است. اما آیا تا به امروز با خود فکر نموده اید که این نام از کجا آمده است؟

چرا اندروید، اندروید نام گذاری شد؟

اندروید یک نام آشنا در دنیای فناوری است که تقریبا می توان گفت تمام کاربران فعال در زمینه فناوری آن را می شناسند. این سیستم عامل محبوب به عنوان رقیب مستقیم iOS شناخته می گردد اما کاربران بسیار بیشتری از آن دارد چرا که گوشی های زیادی در بازه قیمتی مختلف از آن به عنوان سیستم عامل خود استفاده می نمایند.

سیاست نام گذاری اندروید اما بسیار جالب بوده است. گوگل هر سال برای نام گذاری این سیستم عامل از نام کیک، شیرینی یا بستنی استفاده می نماید و علت آن تعیین نیست. اما آیا برایتان سوال نشده که چطور اندروید، اینطور نام گرفت؟

یک تاریخچه کوتاه از اندروید

این روزها همه ما می دانیم که گوگل شرکت صاحب سیستم عامل اندروید است. اما این شرکت آمریکایی نبود که آن را طراحی کرد! اندروید .Inc در سال 2003 در استان کالیفرنیا تأسیس شد. یعنی دقیقا 5 سال قبل از اینکه اولین گوشی مجهز به این سیستم عامل راهی بازار گردد. اندی روبین، ریچ ماینر، ریک سیرز و کریس وایت، افرادی بودند که این شرکت را پایه گذاری کردند. اساسا این سیستم عامل قرار بود برای دوربین های دیجیتال در نظر گرفته گردد اما اینطور نشد.

ایده استفاده از اندروید به عنوان سیستم عامل دوربین خیلی دوام نداشت. به تدریج پایه گذاران آن متوجه شدند که این سیستم عامل پتانسیل بسیار بالایی دارد و می تواند به راحتی با ویندوز و سیمبین که در آن موقع در گوشی های نوکیا خودنمایی می کرد رقابت کند. در سال 2005 بود که اندی روبین کوشش کرد با شرکت های سامسونگ و HTC قرارداد امضا کند اما این کوشش به جایی نرسید.

در ماه جولای 2005 اما سرنوشت اندروید .Inc عوض شد. گوگل این شرکت نوپا را به ارزش 50 میلیون دلار خریداری کرد و اندی روبین، ریچ ماینر، ریک سیرز و کریس وایت هم به رهبری روبین، به این شرکت پیوستند. گوگل بازاریابی برای این سیستم عامل را از همان ابتدای خرید شرکت شروع کرد و کوشش کرد با شرکت های تولیدنماینده گوشی و شرکت های مخابراتی قرارداد امضا کند. یکی از رجحانن قابلیت های این سیستم عامل اما متن باز بودن آن بود که باعث می شد توسعه دهندگان هرطور که بخواهند با این سیستم عامل تعامل برقرار نمایند. این دقیقا همان قابلیتی است که همچنان هم در اندروید وجود دارد و به عنوان عامل رجحان آن در مقایسه با سیستم عامل رقیب یعنی iOS به شمار میرود.

در سال 2007، یعنی دو سال بعد از اینکه این شرکت به وسیله گوگل خریداری شد، اپل از اولین گوشی آیفون رونمایی کند که به شکل قابل ملاحظه ای صنعت موبایل را تغییر داد. گوگل هم یک سال بعد یعنی در سال 2008 اولین گوشی اندرویدی را تحت عنوان T-Mobile G1 رونمایی و راهی بازار کرد. از آن موقع تا به امروز گوشی های اندرویدی زیادی راهی بازار شدند و اکنون تعداد شرکت های فعال در این زمینه هم از انگشتان دست بیشتر است.

نام اندروید از کجا آمده است؟

حالا که متوجه شدیم گوگل طراح این سیستم عامل نبوده است، بهتر است برویم سراغ اینکه اصلا چرا این سیستم عامل، اینطور نام گذاری شد؟ اندروید سال ها قبل از اینکه روی این سیستم عامل مورد استفاده قرار بگیرد وجود داشت. قبل از آن، این نام بیشتر برای اشاره به ربات های شبیه به انسان استفاده می شد که در بازی Detroit: Become Humans هم می توان چنین چیزی را مشاهده کرد. اولین بار هم در قرن 18 بود که از این نام برای اشاره به ماشین هایی استفاده می شد که بسیار شبیه به انسان ها بودند.

با این حال هیچ یک از این موارد ربطی به اندرویدی که اکنون می شناسیم ندارند. البته به صورت مستقیم. قبل از اینکه شرکت اندروید .Inc تأسیس و به گوگل ملحق گردد، اندی روبین در بازه زمانی بین 1989 تا 1992 در شرکت اپل مشغول به فعالیت بود. او به خاطر علاقه زیادش به ربات ها، به اندروید معروف شده بود. در واقع وب سایت Android.Com تا سال 2008، وب سایت شخصی خود اندی روبین بود.

خیلی جالب است می بینیم اندروید در واقع لقبی بوده که به یکی از کارمندان اپل داده شده بود. شخصی که بعدها تصمیم گرفت سیستم عامل اختصاصی خود را تأسیس نموده و به خاطر قابلیت های شخصی سازی بالا، آن را به بالاترین سطح محبوبیت برساند. اندی روبین دیگر در گوگل کار نمی نماید چرا که به خاطر یک سری تهمت هایی که نمی دانیم واقعی بودند یا خیر اخراج شد اما لقبی که به وی داده بودند همچنان به عنوان نام اندروید به جای مانده است.

منبع: How-to-Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2035

به "چرا اندروید، اندروید نام گذاری شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اندروید، اندروید نام گذاری شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید