2 میلیون هکتار وسعت کانون های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران

به گزارش مجله پیامکی، تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد که وسعت کانون های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران 2 میلیون هکتار و وسعت کل این کانون ها در کشورمان 35 میلیون هکتار است.

2 میلیون هکتار وسعت کانون های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران

مسعود تجریشی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار گردید، ضمن رونمایی از پوستر روز جهانی محیط زیست و هفته محیط زیست اظهار کرد: در کشور کارگروه اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیست با دستور رییس جمهوری تشکیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول این کارگروه موظف شده است که پروژه هایی را به دولت پیشنهاد دهد. از این رو از کارگروه های تخصصی در حوزه محیط زیست ازجمله کارگروه آلودگی هوا، کارگروه پسماند، کارگروه سازگاری با کم آبی و... درخواست کردیم که برنامه های خود را برای بهبود شرایط دراختیار ما قرار دهند. به دنبال این سندی در در زمینه اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیستی تدوین شد.

تجریشی با اشاره به اینکه مسائل حوزه محیط زیست چالشی و به هم پیوسته هستند، توضیح داد: ما باید برای مسائل زیست محیطی چاره داشته باشیم و این گونه نباشد که تا ابد بگوییم به عنوان مثال چون آب نداریم تالاب ها خشک شده است و با گرد و غبار در کشور روبرو هستیم. حدود 30 میلیون تن پسماند خطرناک و صنعتی در کشور داریم و فراوری نماینده، مسئول مدیریت این پسماند و ما نیز ناظر بر آن هستیم. اکنون سامانه ای برای پسماندها در کشور راه اندازی شده است و در این سامانه مبدا و مقصد پسماند، فراوری نماینده و دریافت نماینده آن تعیین است. از سویی دیگر در این راستا شش مرکز دفع مهندسی پسماند را در کشور فعال نموده ایم.

وی با بیان اینکه درخصوص پایش صنایع، بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز سامانه پایش طراحی شده است، اظهار کرد: اکنون حدود 100 هزار صنعت، واحد خدماتی، بیمارستان و... در این سامانه ثبت شده اند و هویت دارند. امیدواریم با توجه به این زیرساخت در آینده بتوانیم پایش آنلاین را در دستور کار قرار دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره یاری به صنایع برای برطرف آلایندگی شرح داد: طی سال گذشته حدود 900 میلیارد تومان از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست اختصاص داده شد که از این بودجه برای برطرف آلایندگی صنایع استفاده می گردد همچنین برنامه برطرف آلودگی هوای 9 کلانشهر کشور نیز تدوین شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته طولانی شدن فرایند آنالیز ارزیابی های زیست محیطی و عدم پاسخ به استعلامات سبب می شد که دستگاه های اجرایی پروژه ها را بدون نظر سازمان محیط زیست اجرایی نمایند، توضیح داد: ما سعی کردیم که فرایند آنالیز پروژه های ارزیابی و پاسخگویی به استعلامات را کوتاه تر کنیم. از این رو طی سال گذشته میانگین پاسخگویی به حدود چهار ماه رسید.

تجریشی با اشاره به مشکل گرد و غبار در کشور گفت: وسعت کانون های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران حدود 2 میلیون هکتار است. علاوه بر این وسعت کل کانون های گرد و غبار در کشورمان نیز به 35 میلیون هکتار رسیده است. طی سه سال اخیر دولت در مجموع 450 میلیون یورو بودجه برای برطرف مشکل گرد و غبار به ستاد ملی مدیریت گرد و غبار اختصاص داد. برنامه عملیاتی برای مدیریت کانون های گرد و غبار با اولویت نقاط بحرانی تدوین شده است. باتوجه به شرایط اقتصادی ما به دنبال این هستیم که برای چنین پروژه هایی به بودجه دولتی وابسته نباشیم. از این رو طرحی را تدوین نموده ایم که به تصویب کارگروه اقتصاد مقاومتی نیز رسیده است. بر این اساس برای مدیریت کانون های گرد و غبار از طرح های دانش بنیان و با مشارکت مردم استفاده می کنیم.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست اضافه کرد: در این راستا در یک پهنه 500 هکتاری در بخش های کویری کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی، کشت گیاهان دارویی اجرایی شده است. منابع اقتصادی این پروژه نیز با یاری خیران و یاری 200 میلیون تومانی مجری طرح گیاهان دارویی تامین شد.

تجریشی با بیان اینکه 40 درصد کانون های بحرانی گرد و خاک، تالاب های خشک شده هستند، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که با همکاری وزارت نیرو احتیاج آبی تالاب هایی که منشا گرد و غبار هستند را تعیین کنیم و وزارت نیرو متعهد به تامین احتیاج آبی گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه یکی اولویت های ما تالاب صالحیه در نزدیکی تهران است، گفت: قرار شده است که با همکاری صندوق ملی محیط زیست شرایط این تالاب را بهبود ببخشیم.

350 میلیون هکتار، وسعت کانون های خارجی گرد و غبار

تجریشی توضیح داد: از سویی دیگر وسعت کانون های خارجی گرد و غبار نیز 350 میلیون هکتار است. ما به دنبال آن هستیم که با همکاری وزارت امور خارجه همراه با کشورهای منطقه ائتلافی برای مدیریت این کانون ها تشکیل دهیم. درحال حاضر تفاهم نامه های چندجانبه ای در این زمینه با بعضی کشورهای منطقه داریم اما قصد داریم یک برنامه منطقه ای برای مدیریت کانون های گرد و غبار داشته باشیم.

حذف بودجه محیط زیست از عوارض آلایندگی در سال 1400

تجریشی در پاسخ به سوال پانا درباره حذف سهم محیط زست از عوارض آلایندگی با اشاره به اینکه تا به امروز با استفاده از بودجه ای که در اختیار صندوق محیط زیست از بخش عوارض آلایندگی قرار گرفته است اقدامات خوبی برای برطرف آلایندگی صنایع صورت گرفته است، توضیح داد: بودجه این صندوق از عوارض آلایندگی برای سال 1400 حذف شده است و تمامی عوارض آلایندگی طی سال جاری به شهرداری ها تخصیص می یابد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1641

به "2 میلیون هکتار وسعت کانون های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 میلیون هکتار وسعت کانون های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید