10 نکته درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

به گزارش مجله پیامکی، نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن هم زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان ادالت کولد است.قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل افرین و کلرفینرامین.

10 نکته درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

10 نکته درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن هم زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان ادالت کولد است.

قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل افرین و کلرفینرامین.

درباره استامینوفن پیش از این شرح داده شد که ضدتب و کاهنده درد است. فنیل افرین هم نوعی ترکیب ضد احتقان بینی است و کلرفینرامین هم ضد حساسیت است.

از قرص ادالت کولد در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می گردد.

اندازه مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در بچه ها هم یک قرص هر چهار ساعت استفاده می گردد. دقت کنید که در بزرگسالان روزانه 12 قرص در روز بیشتر داده نگردد و در بچه ها هم حداکثر 6 قرص تجویز گردد.

اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن آنالیز کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین ها موجب کاهش تب می گردد. بعلاوه کلرفنیرامین با تاثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس به وسیله رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را به وسیله مهار کردن هیستامین کاهش می دهد و فنیل افرین هم سبب انقباض سریع و طولانی مدت شریانچه ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می گردد.

همان طور که گفته شد، قرص سرماخوردگی بزرگسالان از سه جزء تشکیل شده بنابراین عوارض دارویی این سه دارو می تواند از عوارض مهم این دارو باشد. این عوارض می تواند دستگاه های عصبی مرکزی، گوارشی، پوست و خون را درگیر کند بنابراین تحریک پذیری، گیجی و خواب آلودگی از مهم ترین عوارض مصرف این دارو به تعداد می رود.

مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان با داروهای فنی توئین، ریفامپین و کاربامازپین تداخل دارویی دارد بنابراین در صورت مصرف هر کدام از این داروها به پزشکتان اطلاع دهید تا اندازه کمتری قرص تجویز کند.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان به علت دارا بودن کلرفنیرامین می تواند سبب خواب آلودگی گردد بنابراین توصیه می گردد از رانندگی و فعالیت هایی که احتیاج به دقت زیاد دارد تا چند ساعت پس از مصرف دارو، خودداری کنید.

بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی به ویژه بیماری های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده اند باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده نمایند زیرا این قرص دارای منقبض نماینده های عروقی است و با تنگ کردن عروق موجب تشدید بیماری های قلبی می گردد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1759

به "10 نکته درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید