گیاهان هم جیغ و فریاد می زنند اما شما نمی شنوید!

به گزارش مجله پیامکی، گجت نیوز نوشت: محققان با آزمایش روی گوجه فرنگی و تنباکو، دریافتند که گیاهان هم در مواجهه با استرس، جیغ و داد می زنند. فکر می کنید صدای فریاد گیاهان شبیه به چیست؟

گیاهان هم جیغ و فریاد می زنند اما شما نمی شنوید!

ظاهرا هنگامی که گیاهان از آب محروم یا با قیچی بریده می شوند، صدایی تولید می کنند که به علت فرکانس بالا، برای انسان قابل شنیدن نیست. دانشمندان در یک کار تحقیقاتی، این صدای اولتراسونیک را ضبط کردند و فرکانس آن را تا محدوده شنوایی انسان تقلیل دادند. صدای فریاد گیاهان شبیه به ترکاندن پلاستیک حباب دار یا شاید هم تپ دنس است.

تحقیقات قبلی، نشان داده بود که در گیاهان تحت تنش خشکی، حباب زایی (cavitation) اتفاق می افتد؛ یعنی شکل گیری و ترکیدن حباب درون بافت های آوندی که با اتصال دستگاه های ضبط صوت به آن ها، قابل شناسایی است. اما مشخص نبود که آیا این صداها از کمی دورتر هم قابل شنیدن هستند؟

پس اعضای تیم برای رسیدن به پاسخ این پرسش، میکروفون هایی را در نزدیکی گیاهان گوجه فرنگی و تنباکو کارگذاری کردند. هر یک از این دو گونه گیاهی، به دو دسته سالم و تحت استرس تقسیم و درون جعبه های عایق صدا، به گلخانه منتقل شدند. البته آن ها صدای گلدان های بدون گیاه را هم ضبط کردند تا مطمئن شوند که صدایی از خاک درون آن ها تولید نمی شود.

بر اساس نتایج، به طور میانگین در هر ساعت، یک بار صدای ترکیدن حباب از گیاهان سالم بیرون می آید؛ ولی این مقدار در گیاهان تحت استرس خشکی یا بریدگی، به 11 تا 35 بار می رسد. در این میان، گوجه فرنگی های تشنه به عنوان پرسروصداترین نمونه ها شناسایی شدند و حتی تعداد جیغ کشیدن آن ها، به بیش از 40 بار در ساعت هم رسید.

محققان این صداهای ضبط شده را به خورد یک الگوریتم یادگیری ماشینی دادند و از یک سیستم هوش مصنوعی برای شناسایی الگوی داده ها استفاده کردند. نتیجه جالبی به دست آمد: موفقیت این الگوریتم در تشخیص درست اینکه هر صدا از چه گیاهی و تحت چه استرسی تولید شده، حدود 70 درصد بود.

آن ها حتی توانستند صدای ناله گوجه فرنگی هایی را ضبط کنند که به ویروس موزاییکی تنباکو آلوده شده بودند. این یعنی شاید در آینده، بتوانیم از دستگاه های ضبط صدا و فناوری هوش مصنوعی، برای تحت نظر گرفتن گیاهان زراعی و باغبانی استفاده کنیم تا علایم خشکی یا بیماری در آن ها، زودتر از موعد شناسایی شود.

همچنین نتایج این آزمایش، درک ما از فرمانرو یا سلسله گیاهان را تغییر می دهد؛ موجودات زنده ای که تا به امروز، ساکت و بی صدا پنداشته می شدند.

ناگفته نماند که محققان برای ضبط صداها، میکروفون ها را در فاصله 4 سانتی متری از گیاهان قرار دادند؛ اما آن ها احتمال می دهند که این صداهای اولتراسونیک حتی از فاصله 3 تا 5 متری، از طریق برخی از پستانداران و حشرات قابل شنیدن باشد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2193

به "گیاهان هم جیغ و فریاد می زنند اما شما نمی شنوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان هم جیغ و فریاد می زنند اما شما نمی شنوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید