کمبود ویتامین دی موجب توقف رشد و چاقی می شود

به گزارش مجله پیامکی، محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی در آمریکا دریافتند کمبود ویتامین دی در مراحل اولیه رشد بچه ها می تواند منجر به برهم خوردن تعادل متابولیک بین رشد و تجمع چربی در بدن شود.

کمبود ویتامین دی موجب توقف رشد و چاقی می شود

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، در این تحقیقات سه گروه از ماهی های زبرای جوان به مدت چهار ماه با سه رژیم مختلف شامل رژیم فاقد ویتامین دی، رژیم غنی از این ویتامین و رژیم کنترل، تغذیه شدند. پس از این دوره، محققان میزان تراکم استخوان، تری گلیسیرید، چربی، کلسترول و ویتامین دی را در بدن ماهی ها اندازه گیری کردند.

همچنین مسیرهای متابولیک کلیدی مرتبط با تولید، ذخیره سازی و انتقال چربی در بدن ماهی های زبرا را مورد مطالعه قرار دادند.

در نتیجه این تحقیقات معین شد گروهی که رژیم فاقد ویتامین دی داشتند، به طور متوسط 50 درصد کوچک تر سایر گروه ها هستند و مقادیر بسیار بیشتری چربی در بدن ذخیره کرده اند.

در بدن این ماهی ها تعداد سلول های چربی بیش از ماهی های دو گروه دیگر بود. همچنین میزان تری گلیسرید و کلسترول نیز در بدن این ماهی ها بالاتر از گروه های دیگر بود.

با تغییر رژیم این ماهی ها به یک رژیم غنی از ویتامین دی، رشد آن ها ادامه یافت و بخشی از چربی انباشته در بدن آنها مورد استفاده قرار گرفت اما هرگز این ماهی ها به اندازه سایر گروه ها رشد نکردند و ذخایر چربی خود را از دست ندادند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین دی از طریق ایجاد اختلال در تعادل عادی رشد و تجمع چربی در بدن موجب آسیب دیدن سلامت متابولیک می شود.

مطالعات مختلفی در سراسر جهان نقش ویتامین دی در عملکرد اندام های مختلف بدن را تایید کرده اند. به دلیل این که نور خورشید مهم ترین منبع این ویتامین است، ممکن در پاییز و زمستان به میزان کافی در بدن جذب نشود.

مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین دی هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1193

به "کمبود ویتامین دی موجب توقف رشد و چاقی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود ویتامین دی موجب توقف رشد و چاقی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید