کتاب، سرچشمه و مصدر دانایی

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران از خراسان شمالی، روز جهانی کتاب و حق مولف، یک رویداد سالانه پیش بینی شده به وسیله یونسکو است که در 23ام آوریل هر سال به منظور ترویج خواندن و احترام به حق مولف برگزار می شود. در بریتانیا این روز در اولین دوشنبه ماه مارس برگزار می شود. روز جهانی کتاب و حق مولف اولین بار در سال 1995 معرفی گردید و سال جاری این روز در تقویم کشو ما مصادف با سوم اردیبهشت ماه است.

کتاب، سرچشمه و مصدر دانایی

کتاب، سرچشمه و مصدر دانایی است

دکتر حسن روشان نویسنده و پژوهشگر بجنوردی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت:

کتاب یکی از عناصری است که همواره باید در زندگی ما باشد و تمام روزها و زندگی ما باید با کتاب همراه باشد؛ چون کتاب سرچشمه و مصدر دانایی است.

دکتر حسن روشان نامگذاری یک روز به نام کتاب در تقویم را بسیار خوب توصیف کرد و اضافه نمود: اینکه به صورت هدفمند یک روز در تقویم به نام کتاب نامگذاری می شود، نگاهها و حساسیت ها را بیشتر جلب می نماید و اصحاب فرهنگ، قلم، ادب و هنر با هدفمندی بیشتری به مقوله کتاب توجه می نمایند و این کار بسیار ارزشمندی است.

وی با ابراز رضایت از توسعه و ترویج خوب فرهنگ کتاب خوانی در استان خراسان شمالی بیان داشت: خوشبختانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی استان با حمایت از انجمن ها و نشست های کتابخوانی و برگزاری پویش های کتابخوانی و شب های فرهنگی و ... توانسته است تعامل خوبی را بین جامعه فرهنگی و بعلاوه توسعه فرهنگ کتابخوانی برقرار نماید.

این فعال در حوزه ادبیات فارسی، توجه به اهل قلم و قدرشناسی از ایشان، معرفی کتاب های نویسندگان، مسابقات کتابخوانی، دیوارنوشته های سطح شهر که به معرفی کتاب های بومی و محلی می پردازد، ارتباط با مدارس و دانشگاه ها، برگزاری نمایشگاه های کتاب با تخفیف را از راه هایی دانست که متولیان فرهنگی می توانند در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب انجام دهند.

کرونا نقطه مثبتی را در حوزه کتاب ایجاد کرد

دکتر حسن روشان با اشاره به ویروس کرونا، آن را نقطه مثبتی در حوزه کتاب دانست و توضیح داد: با ورود ویروس کرونا به کشور نشست ها و محافل کتابخوانی تعطیل نشد و با استفاده از فضای مجازی برنامه های فرهنگی و کتابخوانی با قوت بیشتری انجام شد و بسیاری از کتاب ها در قالب فایل پی دی اف و صوتی در فضاهای مجازی منتشر شد؛ ولی نکته قابل تامل این است که باید این فایل ها را در فضا های مجازی هدفمند و طبقه بندی شده بارگزاری نماییم.

ورق زدن کتاب، نوعی آشتی با کتاب

وی نهادینه کردن فرهنگ کتاب را از خانواده دانست و گفت: باید کتاب در سبد اقتصاد خانواده باشد و اینکه خانواده ها به صورت هدفمند و در ساعت خاصی به مطالعه کتاب بپردازند و یا میز مطالعه ای در منازل تعبیه شود و کتاب را هم بر روی میز قرار دهیم و بچه ها حتی به اسم بازی کتاب ها را ورق بزنند و این خود نوعی آشتی کردن با کتاب است؛ و وقتی که بچه ها کتاب را ورق می زنند، ارتباط عاطفی با کتاب برقرار می نمایند.

عدم آشنایی اولیا با شرایط سنی مطالعه بچه ها

دکتر حسن روشان اضافه نمود: ما باید جامعه بچه ها را بشناسیم و کتاب هایی را برای بچه ها و فرزندانمان تهیه بکنیم که متناسب با شرایط و گروه سنی آنها باشد و یکی از دلایلی که بچه ها با کتاب ارتباط برقرا نمی نمایند، عدم اشنایی اولیا با گروه های مطالعه فرزندان در گروه های مختلف الف، ب، ج و ... است؛ و وقتی که کتابی با رده سنی همخوانی نداشته باشد، مخاطب نمی تواند ارتباط برقرار کند و این موجب کتاب زدگی مخاطب می شود.

وی با اشاره به ترجمه کتاب های خارجی هم گفت: امروزه کتاب های بسیاری ترجمه می شود که با فرهنگ ما سنخیتی نداشته و ممکن است در کنار آموختن نقاط مثبت از این فرهنگ بیگانه یک سری سنت های اخلاقی و فرهنگی غلط وارد فکر و زبان فرندان ما شود که سنخیتی با فرهنگ ما نداشته باشد؛ و این کار باید به وسیله متولیان کتاب در کشور به صورت جدی مدیریت شود.

دکتر حسن روشان نویسنده کتاب های جنگل، جدال قیچی اعداد بود و مه، گزاره های ناگزیر، موسیقی شعر شاملویی، حدیث ماه و نخلستان، زخم زیتون- میقات ماه، سمفونی قطره ها، منظومه کرمانجی چیکسای و لیلانه ها است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1666

به "کتاب، سرچشمه و مصدر دانایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب، سرچشمه و مصدر دانایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید