چین به مذاکرات هند و پاکستان برای حل بحران کشمیر امید دارد

به گزارش مجله پیامکی، سفیر چین در سازمان ملل متحد نسبت به تشدید بیشتر تنش میان هند و پاکستان در خصوص منطقه مورد مناقشه کشمیر هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری نشست شورای امنیت به درخواست پکن باعث تشویق هر دو کشور برای پیگیری یک راهکار به وسیله گفت وگو گردد.

چین به مذاکرات هند و پاکستان برای حل بحران کشمیر امید دارد

با تور چین ارزان قیمت سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل که کشورش از پاکستان پشتیبانی می نماید، پس از جلسه غیرعلنی به خبرنگاران گفت چین نگران شرایط میدانی موجود در کشمیر است.

ژانگ گفت: یقین دارم که این جلسه به هر دو طرف برای درک خطر تشدید بیشتر اوضاع و تشویق آن ها برای نزدیک شدن به یکدیگر و گفت وگو و جستجوی راه چاره به وسیله گفت وگو یاری خواهد نمود.

تشدید تنش ها به دنبال تصمیم دولت تحت رهبری هندوهای ناسیونالیست در هند برای سرانجام دادن به شرایط نیمه خودمختاری کشمیر عمدتا مسلمان نشین در پنجم اوت، رخ داد. این حرکت با سرکوب خشونت بار همراه شد؛ دهلی نو ده ها هزار نیروی پشتیبانی به این منطقه به شدت نظامی شده اعزام کرد، ممنوعیت آمد و شد گسترده برقرار شد، هزاران تن راهی بازداشتگاه شدند و تقریبا تمامی راه های ارتباطی قطع شد.

از آن موقع مقام ها چندین محدودیت را برداشته اند؛ موانع جاده ای پاکسازی شدند و تلفن ثابت و خدمات تلفن همراه برقرار شده، اما هنوز سرویس اینترنت در کشمیر احیا نشده است. این اقدام هند جرقه اعتراضاتی را زد و آدینه گذشته دادگاه عالی این کشور به دولت دستور داد که در طی یک هفته تمام محدودیت ها را آنالیز کند و تاکید نمود این اقدامات به منزله سوءاستفاده از قدرت است.

دیپلمات هایی در شورای امنیت که به دلیل غیرعلنی بودن نشست چهارشنبه نخواستند نامشان فاش گردد، گفتند چین خواهان آنالیز مأموریت نظارتی سازمان ملل در کشمیر است. اما تعداد زیادی از کشورها در این شورای 15 عضوی خواهان تنش زدایی شدند و گفتند که این اختلاف دوجانبه است و باید توسط هند و پاکستان حل گردد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان شامگاه چهارشنبه پس از ملاقات با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که بعضی اقدامات هند پس از 5 اوت باعث افزایش تنش ها شده و صلح و امنیت بین المللی را در جنوب آسیا تهدید می نماید. او هشدار داد که اوضاع بسیار شکننده است و ممکن است از کنترل خارج گردد.

به گفته او، این هند است که از مذاکرات امتناع می نماید نه پاکستان. قریشی گفت: پاکستان هرگز از تعامل دوجانبه دور نشده است، اما متأسفانه هندی ها آماده مشارکت نیستند. این واقعیت که شورای امنیت در مدت پنج ماه برای دومین بار در خصوص کشمیر بحث نموده است، به وضوح نشان می دهد که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل متحد این موضوع را به رسمیت می شناسد که این مساله در دستور کار آن ها واقع شده است و تصوری که هند کوشش می نماید شکل دهد، مبنی بر اینکه این یک موضوع داخلی است درست نیست.

قریشی گفت دبیرکل سازمان ملل نگران است و می داند که این مسئله را نمی توان نادیده گرفت. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه ای کوتاه پس از این نشست گفت که گوترش بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در جنوب آسیا به وسیله گفت وگوی سیاسی، راه چاره های دیپلماتیک و احترام به حقوق بشر مجدداً تأکید کرد.

وزیر خارجه پاکستان گفت، اگر اعضای شورای امنیت می گویند که کشمیر باید به طور دوجانبه مورد بحث و آنالیز قرار بگیرد، مسئله همین طور ملتهب تر می گردد و بعد ممکن است به شرایطی تبدیل گردد که غیرقابل دفاع باشد و خواهی نخواهی آن ها مجبور شوند قدمی بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 600

به "چین به مذاکرات هند و پاکستان برای حل بحران کشمیر امید دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین به مذاکرات هند و پاکستان برای حل بحران کشمیر امید دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید