هند به سناتور آمریکایی اجازه بازدید از کشمیر را نداد

به گزارش مجله پیامکی، دولت هند درخواست کریس فن هولن نماینده ایالت مریلند در مجلس سنای آمریکا را برای بازدید از کشمیر رد کرد؛ سناتوری که به همراه هیاتی از کنگره به دهلی نو سفر نموده بود.

هند به سناتور آمریکایی اجازه بازدید از کشمیر را نداد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت هند در تازه ترین اقدامات خود در راستای اجرای تصمیم جنجالی لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و اعمال محدودیت های شدید بر این منطقه مسلمان نشین، اجازه بازدید از کشمیر را به یک سناتور آمریکایی نداده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در حالی که سرکوب در کشمیر وارد سومین ماه خود شده، از بازدید کریس فن هولن سناتور آمریکایی از این منطقه ممانعت به عمل آمده است.

طبق این گزارش، هولن سناتور دموکرات ایالت مریلند یکی از حدود 50 عضو کنگره آمریکا است که درباره وضعیت کشمیر ابراز نگرانی نموده اند.

واشنگتن پست درباره وضعیت کشمیر نوشته است: مقام های هندی هزاران نظامی اضافی به کشمیر اعزام نموده اند، اینترنت و خدمات تلفن همراه را مسدود، بیش از سه هزار نفر را بازداشت و تقریبا همه رهبران سیاسی این منطقه را دستگیر نموده اند.

این اقدامات هند بعد از تصمیم مناقشه برانگیز دولت هند برای لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر انجام شده و همچنان ادامه دارد. چهاردهم مردادماه بود که دولت هند لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را اعلام نمود. این ایالت که تحت کنترل هند قرار گرفته است، بخشی از منطقه بزرگتر کشمیر است که میان هند، پاکستان و چین درباره مالکیت آن مناقشه وجود دارد.

بر اساس تصمیم دهلی نو، بند 370 قانون اساسی این کشور که به غیر از مسائل دفاعی، خارجی و اقتصادی، بقیه اختیارات جامو و کشمیر را به مجلس محلی واگذار می کرد، لغوشد. این وضعیت از دهه 1950 میلادی در جامو و کشمیر برقرار بود (جزئیات بیشتر).

فن هولن سناتور دموکرات مردم ایالت مریلند آمریکا در جمع خبرنگاران در دهلی نو اطلاع داد که به او اجازه بازدید از منطقه تحت تسلط هند در کشمیر داده نشد.

کریس فن هولن نماینده ایالت مریلند در سنای آمریکا

او گفت: اگر دولت هند چیزی برای پنهان کردن ندارد، آنها نمی بایستی درباره بازدید افراد از کشمیر و دیدن اوضاع آنجا با چشم خودشان نگران باشند.

سناتور آمریکایی با تاکید بر دموکراتیک خواندن دو کشور آمریکا و هند اضافه نمود: ما صحبت های زیادی درباره ارزش های مشترک مان داریم و به نظر من الان لحظه ای است که انجام شفاف سازی (درباره وضعیت کشمیر) به شدت مهم است.

سناتور ایالت مریلند که عضو چندین کمیته مجلس سنای آمریکا از قبیل کمیته امور بانکداری و بودجه است، ماه گذشته یک طرح درباره وضعیت کشمیر به کمیته تخصیص بودجه سنا پیشنهاد داد که با اتفاق آرا هم به تصویب رسید.

در این طرح ضمن تشویق تعامل بیشتر با دولت هند در موضوعات مورد علاقه طرفین (واشنگتن و دهلی نو) آمده است: ما با نگرانی بحران انسانی جاری در کشمیر را دنبال می کنیم.

این طرح همچنین از دولت هند خواسته است که زندانیان در کشمیر را آزاد و محدودیت های ارتباطی اعمال شده علیه این منطقه را برطرف کند.

قرار است طرح پیشنهادی فن هولن طی چند هفته آینده در صحن علنی سنای آمریکا به رای گذاشته گردد.

واشنگتن پست به وزارت خارجه هند رجوع نموده و از آنها خواسته درباره طرح پیشنهادی فن هولن اظهارنظر کند اما این وزارتخانه از هرگونه اظهارنظری اجتناب نموده است.

این رسانه آمریکایی همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواسته درباره ممانعت دولت هند از بازدید این سناتور آمریکایی از کشمیر اظهارنظر کند اما این وزارتخانه اظهارنظری ننموده است.

فن هولن در دهلی نو درباره رایزنی های دو روزه خودش با مقام های هندی هشدار داد: نگرانی درباره وضعیت کشمیر در حال افزایش است و (صحبت های من در دهلی نو و ممانعت هند از بازدیدم از کشمیر) تنها سبب تشدید این نگرانی شده است.

بنا بر گزارش واشنگتن پست، دولت هند از زمان لغو خودمختاری جامو و کشمیر (پنجم آگوست مصادف با 14 مردادماه) به هیچ یک از خبرنگاران خارجی اجازه گزارش تهیه کردن از کشمیر را نداده و تنها اتباع هندی شاغل در بعضی رسانه های خارجی توانستند به منطقه بروند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 436

به "هند به سناتور آمریکایی اجازه بازدید از کشمیر را نداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند به سناتور آمریکایی اجازه بازدید از کشمیر را نداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید