پیروز حناچی: نامه به سران سه قوه باید به وسیله شهردار نوشته می شد

به گزارش مجله پیامکی، روز گذشته علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران گفت شرایط آلودگی هوای تهران بحرانی تر شده است و از نامه ای اطلاع داد که همه اعضای شورای شهر مرکز خطاب به سران سه قوه امضا نموده اند. پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در واکنش به این موضوع با بیان اینکه این نامه باید به وسیله زاکانی، شهردار تهران نوشته می شد تاکید نمود که مسائل شهری و موضوعات کارشناسی از جنس سیاسی نیست که با تغییر مدیریت متوقف شوند.

پیروز حناچی: نامه به سران سه قوه باید به وسیله شهردار نوشته می شد

به گزارش هم میهن، بنا به اظهارات داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی هوا خسارتی بالغ بر 30 میلیارد دلار در سال 1400 به کشور تحمیل نموده که این فقط برآورد خسارت بهداشتی آن است، نه خسارت مالی.، اما طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس، خسارت آلودگی هوا بر ایرانی ها سالانه هفت میلیارد دلار است. فارغ از این آمار و ارقام، تشدید و بحرانی شدن هوای تهران و سایر کلان شهر ها قابل تعمق است. حال شورای شهر تهران در مورد آلودگی هوا نامه ای به سران سه قوه نوشته اند.

نامه شورای شهر به سران سه قوه

اعضای شورای شهر تهران در این نامه با اشاره به اینکه شهروندان تهران در امسال فقط دو روز هوای پاک برای تنفس تجربه نموده اند، گفتند: تعداد روز های ناسالم و خطرناک به مرز 130 روز رسیده است و هر روز نیز به تعداد آن افزوده می گردد. در این شرایط است که با استناد به گزارش نهاد های مسئول، بیش از 26 هزار نفر در سال در کشور به دلایل مرتبط با آلودگی هوا دچار فوت زودرس می شوند.

در این نامه با اشاره به تجارب کشور های پیروز جهان در غلبه بر این شرایط به راه حل های تجربه شده و پیروز جهان در این زمینه شامل توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل پاک و خصوصا مترو، جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با برقی، اسقاط و از رده خارج کردن خودرو های فرسوده و ارتقای کیفیت سوخت اشاره شده است. نمایندگان مجلس شهری مرکز راه حل های خود را در این نامه ارائه داده اند که می توان به الزام اسقاط واقعی خودرو های فرسوده، توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل عمومی، یاری به تسهیل شرایط به کارگیری وسائل نقلیه برقی، برخورد قاطع با خاطیان و اعمال سیاست های تنبیهی در قبال دستگاه هایی که با ترک فعل یا قصور و تقصیر در پیاده سازی قانون و اجرای وظایف محوله و اهتمام جدی به مدیریت کاهش تقاضای سفر به وسیله توسعه خدمات هوشمند و غیرحضوری و تحقق دولت الکترونیک اشاره نمود.

نامه به سران سه قوه باید به وسیله شهردار نوشته می شد

پیروز حناچی، شهردار سابق تهران با اشاره به اینکه بر اساس قانون هوای پاک حدود 18 دستگاه می بایست با یکدیگر همکاری نمایند تا آلاینده های تهران کاهش یابد، به هم میهن گفت: بر اساس این قانون، دستگاه محوری، سازمان محیط زیست است که در کنار دستگاه هایی همانند وزارتخانه های نفت، صنایع و... مکلف هستند در مورد کاهش آلودگی تهران اقداماتی را انجام دهند. در دوران مدیریتم در شهرداری تهران، راحت ترین و سهل الوصول ترین کار یعنی توسعه مسیر پیاده و دوچرخه عملیاتی شد. اتفاقی که در جهان اتفاق افتاده است و شهر های بزرگ در اجرای آن با یکدیگر رقابت می نمایند.

او ادامه داد: ما از فرصت تکنولوژی یعنی اینترنت اشیا به خوبی استفاده کردیم و با نصب اپلیکیشن و با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی طرح بی دود را اجرایی کردیم. سرمایه گذاری در این بخش در جهان نیز مالی است و باید برای اجرایی شدن آن یاری کرد. به همین علت کوشش کردیم با یاری به مجری، این طرح عملیاتی گردد و تداوم داشته باشد. در زمان شروع این طرح در تهران 50 کیلومتر مسیر دوچرخه وجود داشت که در مدت 33 ماه به 250 کیلومترافزایش یافت و قرار بود تا انتها 1400 این مسافت به 550 کیلومتر برسد.

شهردار سابق تهران با اشاره به اینکه نامه ارسالی شورای شهر تهران به سران سه قوه را دیده ام، تاکیدکرد: البته این نامه باید به وسیله شهردار به عنوان عامل اجرای مصوبات شورای شهر، به دولت نوشته و ارسال می شد. موضوع آلودگی هوا، موضوع حاکمیتی است و کنترل آلاینده های تهران ابعاد خود را نشان می دهد و بی توجهی به آن تهران را غیر قابل زیست می نماید. با همین رویکرد بود که محور اصلی برنامه ما، زیست پذیری تهران بود و هر اقدامی که قرار بود انجام گردد، اگر برخلاف این رویکرد بود، مانع از آن می شدیم. این رویکرد در تمامی ابعاد شهری در دستور کار بود؛ برای نمونه در حوزه شهرسازی رویکردی که تعقیب می کردیم این بود که نباید افزایش تعداد واحد های مسکونی بدون برنامه و ضابطه انجام گردد.

او ادامه داد: این رویکرد در بخش های دیگر هم پیگیری شد که مصداق آن موتور و ماشین برقی بود. البته مشکل ما در اجرایی شدن آن باطری ساخت داخل کشور بود که کیفیت لازم را نداشت و تکنولوژی باطری برقی به سرعت در حال تغییر بود. با این وجود تبدیل موتور های بنزینی به باطری ای را شروع کردیم و حتی در یکی از سه شنبه های بدون خودرو از موتور بنزینی که تبدیل به موتور برقی شده بود استفاده کردم که هدف از این کار تشویق و تبلیغ مردم به این امر بود.

حناچی در ادامه به آثار تحریم ها در توسعه مترو پرداخت و گفت: در شرایط تحریم به این جمع بندی رسیدیم که در کوتاه مدت واگن های خارجی به دست مان نمی رسد، زیرا نه ارز آن موجود است، و نه امکان انتقال آن وجود دارد. شاید در میان مدت این کار شدنی بود، اما در کوتاه مدت امکان پذیر نبود. به همین دلیل با جهاددانشگاهی قراردادی برای فراوری یک رام قطار ملی با همکاری معاونت فناوری ریاست امضا کردیم که خروجی آن فراوری کامل قطار شهری بود. این تفاهم نامه برای تامین 110 واگن بود که متاسفانه در مدیریت نو شهری پیگیری نشد.

حناچی با نقد رویکرد سیاسی شهرداری تهران، تاکید نمود: به نظر می رسد مدیریت کنونی مباحث را با یکدیگر خلط مبحث نموده اند، زیرا موضوع های کارشناسی از جنس مسائل سیاسی نیست که با تغییر تیم مدیریتی ماهیت موضوعات کارشناسی نیز تغییر یابد. معتقدم نباید مسائل کارشناسی را کنار بگذاریم، چون تیم قبلی این موضوع را تعقیب می کرد. دوستان راضی هستند موتور دوچرخه بنزینی در خطوط دوچرخه حرکت کند، اما مسیر دوچرخه را تعقیب ننمایند درحالی که در جهان شهر های معتبر برای توسعه مسیر پیاده و دوچرخه با همدیگر رقابت می نمایند.

او معتقد است برای کنترل آلودگی هوا، سلامت شهروندان، کاهش مصرف سوخت فسیلی و... ضروری است. بعلاوه مسیر دوچرخه و پیاده توسعه یابد: این اظهار من یا شورای شهری که از من به عنوان شهردار حمایت نموده اند، نیست بلکه بحث کارشناسی و عقلانی است و باید این مسیر تعقیب گردد و لجبازی در این مسیر فقط خسارت به مردم وارد می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2154

به "پیروز حناچی: نامه به سران سه قوه باید به وسیله شهردار نوشته می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروز حناچی: نامه به سران سه قوه باید به وسیله شهردار نوشته می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید