وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟

به گزارش مجله پیامکی، معامله گران نفت با فروش گسترده قراردادهای نفت خام، دیزل و سوخت جت به شیوع ویروس کرونای جدید در چین واکنش نشان دادند اما آیا این رفتار وحشت زده منطقی بوده است؟

وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، آنالیز آمار اپیدمی قبلی چین ممکن است به یافتن پاسخ در این باره یاری کند. شیوع اپیدمی سارس یا سندرم حاد تنفسی در سال 2003 تقاضا برای نفت را فلج کرد. آماری که از سوی آژانس بین المللی انرژی (IEA) فراهم شده است، نشان می دهد میزان مصرف سوخت جت به شدت لطمه دید اما تاثیر منفی سارس روی استفاده از سایر فرآورده های نفتی به این شدت نبود.

در حالی که رشد سالانه تقاضا برای سوخت در چین تقریبا صفر شد اما شیوع سارس در سال 2003 روی مصرف سایر فرآورده های نفتی تاثیری نداشت.

چین کوشش می نماید اپیدمی فعلی را مهار کند و توجه بازار نفت دوباره روی سوخت جت متمرکز شده است. این کشور تقریبا در آستانه قرنطینه کامل واقع شده است زیرا دولت سفرهای خارجی و داخلی را محدود نموده است. حاشیه سود فراوری سوخت جت در آسیا به پایین ترین حد در چهار سال گذشته نزول نموده است.

نگاهی به وقایع سال 2003 نشان می دهد که نگرانی های مذکور به حق هستند. مصرف سالانه سوخت جت در چین 28 درصد در سال 2002 رشد کرد اما در سال شیوع سارس تنها یک درصد رشد کرد که به منزله اختلاف حدود 34 هزار بشکه در روز میزان مصرف است. نرخ رشد در سال 2004 به 24 درصد بهبود پیدا کرد.

طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، از آن موقع تقاضای چین برای سوخت جت شش برابر رشد نموده و در سال 2017 به حدود 700 هزار بشکه در روز رسید. به گفته تحلیلگران در شرکت سنفورد سی برن اشتاین، این فرآورده اکنون در 6.5 درصد از کل مصرف چین سهم دارد که بالاتر از 3.9 درصد در سال 2003 است.

طبق یادداشت تحقیقاتی بارکلیز کپیتال، اگر ترافیک هوایی چین در سه ماهه نخست سال 2020 نصف گردد، معادل از دست رفتن 300 هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 است.

این اپیدمی تنها روی بازار سوخت هواپیما تاثیر نداشته است. دو معیار تقاضا برای دیزل شامل نرخ پریمیوم سوخت جت نسبت به نفت خام و معیار عرضه و تقاضا که مورد توجه معامله گران قرار دارند سال جاری که هراس از ویروس کرونا بیم ضعیف شدن بیشتر تقاضا را تشدید نموده است، ریزش نموده اند. پالایشگاههای نفت از پالایش هر بشکه نفت خام و فراوری دیزل تا دوشنبه هفته جاری 9 دلار و 83 سنت سود کردند که پایین ترین میزان در دو سال گذشته بوده است.

آیا ممکن است معامله گران بیش از حد واکنش نشان داده باشند؟ در سال 2003 تقاضا برای دیزل و نفتا که برای فراوری مواد پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند به ترتیب 10 درصد و 12 درصد رشد کرد که مطابق با ترندهای سالانه در آن موقع بود.

نوربرت روکر، مدیر مالی و تحقیقات شرکت جولیوس بائر در یادداشتی نوشت: در حالی که تقاضای چین برای سوخت جت تاثیر مستقیمی خواهد داد، به نظر می رسد بازار نفت روی اختلالات مالی گسترده و طولانی مدتی در مقایسه در اپیدمیهای قبلی حساب نموده است.

شرکت مشاوره انرژی اسپکتس در این باره اعلام کرد حتی اگر نگرانی ها در بازار سوخت جت بیش از حد بوده باشد، تقاضای هواپیمایی پس از افت 5.6 درصدی در سه ماهه نخست، می تواند تا سه ماهه سوم بهبود قوی را تجربه کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحولات مربوط به این اپیدمی در چین به سرعت پیش می رود و معلوم نیست که اپیدمی جدید تاثیر مشابه سارس را خواهد داشت یا اقدامات جدی که مقامات در پیش گرفته اند، آن را کنترل خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 629

به "وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید