هنوز محسن رضایی این فیلم را ندیده است، عبور بار شیشه از تونل مرگ

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران، صبح امروز دوشنبه 17 خردادماه نشست خبری فیلم سینمایی ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان با حضور این کارگردان، حبیب الله والی نژاد تهیه کننده، محمدرضا شجاعی مدیر هنری، هادی حجازی فر بازیگر و علی سرتیپی پخش کننده این فیلم در موسسه اوج برگزار گردید.

هنوز محسن رضایی این فیلم را ندیده است، عبور بار شیشه از تونل مرگ

در ابتدای این نشست محمدحسین مهدویان در پاسخ به این پرسش که اظهارنظرهای خانواده احمد متوسلیان نسبت به نمایش این فیلم چگونه بوده است و چرا خانواده وی در مراسم تقدیر حضور نداشتند، گفت: بعد از آماده شدن فیلم آن را به خانواده احمد متوسلیان نشان دادیم تا اگر ابهاماتی در این زمینه وجود دارد آن را رفع کنیم. خانواده وی به برخی موارد اشاره نموده بودند که خواستار رفع کردن آن بودند که درباره این صحنه ها با آنها صحبت و تمام کوشش خود را کردیم تا نسخه ای از فیلم به نمایش درآید که مورد تایید احمد متوسلیان قرار گیرد.

وی ادامه داد: به درخواست خانواده احمد متوسلیان بخشی از صحنه های فیلم کوتاه شده است که البته این تغییر تا جایی اجرا شده که به فیلم صدمه نزند. در برخی موارد نیز آنها علاقه مند به تغییر صحنه هایی بودند که حذف آنها می توانست به فیلم صدمه بزند و ما سعی کردیم تعامل لازم را با آنها داشته باشیم. خوشبختانه آنها در این زمینه با ما به خوبی کنار آمدند.

مهدویان: سه گانه جنگی می سازم

این کارگردان سینما با اشاره به ساخت فیلم های دیگر در خصوص قهرمانان جنگ ایران شرح داد: معلوم نیست که بخواهم به همین شکل در خصوص افراد مختلفی از جنگ فیلم بسازم البته در رابطه با موضوعات مختلفی فکر کردم و سوژه های بسیاری در ذهن دارم. به این مساله فکر می کنم که بتوانم یک سه گانه جنگی بسازم اما معلوم نیست که فیلم سوم فیلم بعدی ام باشد.

علاقه به ساخت فیلم درباره محمد بروجردی

مهدویان تاکید نمود: شخصا دوست دارم در خصوص محمد بروجردی فیلم بسازم و پژوهش هایی نیز در این زمینه انجام داده ام و مطمئنم که این فیلم بسیار متفاوت تر از ایستاده در غبار خواهد بود.

در ادامه حبیب الله والی نژاد با اشاره به تغییر اکران ایستاده در غبار شرح داد: ما به دنبال شرایط مناسب برای اکران این فیلم بودیم و در نهایت اکران رمضان را مناسب نمایش آن دانستیم.

مهدویان در ادامه درباره نمایش ایستاده در غبار در گروه سینمایی هنر و تجربه و اکران گسترده عمومی به صورت همزمان شرح داد: در ابتدا برخی از دوستان مخالف اکران ایستاده در غبار در گروه هنر و تجربه بودند اما من خودم جزو کسانی بودم که از این پیشنهاد استقبال کردم چراکه از ابتدا به دنبال یک اکران طولانی با تعداد سالن های کم بودیم، زمانی که اکران هنر و تجربه مطرح شد شرایطی پیش آمد که ما هم اکران گسترده داشتیم و هم اکران طولانی هنر و تجربه و این به نفع فیلم بود.

اکران در گروه هنر و تجربه ارزش افزوده است

وی ادامه داد: از نظر من اکران این فیلم درگروه هنر و تجربه یک ارزش افزوده به شمار می رود و می تواند تماشاگران بالقوه این گروه را به سینما جذب کند. با توجه به اینکه این فیلم یک اثر دفاع مقدسی است بسیاری از نهادها دوست دارند تا این فیلم را ببینند اما هنوز درخواست بلیت از ما نکردند.

مهدویان با اشاره به شروع پیش فروش بلیت فیلم گفت: از اواخر هفته گذشته پیش فروش بلیت ها در تعدادی از سالن ها شروع شده است. آنچه که ما می دانیم پیش فروش ها به گونه ای اجرا شده است که باعث شده تا با ما تماس بگیرند و از ما بپرسند که آیا خودمان بلیت تهیه نموده ایم یا خیر و این سوال نشان می دهد که در بحث پیش فروش اتفاقات خوبی اتفاق افتاده است. به هر حال من دوست دارم این فیلم در سینماها عرضه گردد و ببینم استقبال تماشاگر عادی از این اثر سینمایی چگونه است.

وی با اشاره به انتخاب هادی حجازی فر شرح داد: در ابتدا به دنبال انتخاب بازیگری بودم که از نظر چهره شباهت بیشتری به احمد متوسلیان داشته باشد اما هر بار دوستان من پیشنهاد هادی حجازی فر را به من می دادند تا اینکه یک روز با هادی قرار ملاقات گذاشتم و متوجه شدم که این بازیگر به لحاظ استایل، راه رفتن و حسی که به مخاطب می دهد مناسب نقش احمد متوسلیان است. به هر حال چهره این بازیگر نیازمند گریم سنگینی بود که من او را به شهرام خلج سپردم و طی این پروسه خلج همه چیز را برای نزدیک شدن چهره هادی به احمد متوسلیان آماده کرد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که زمانی که خبر زنده بودن احمد متوسلیان را شنید چه احساسی داشت بیان نمود: وقتی این خبر را شنیدم بیش از هر چیز برای من حس عجیبی را به همراه داشت. شرایط به گونه ای بود که برخی از افراد به من زنگ می زدند و می گفتند که آیا این کمپین حمایت از آزادی احمد متوسلیان جزو برنامه های اکران این فیلم است یا خیر که من جواب منفی می دادم. مساله این است که خبر زنده ماندن احمد متوسلیان بعد از سال ها درست در زمانی منتشر شد که همزمان با اکران این فیلم سینمایی است و این برای من بسیار شگفت انگیز بود.

وی ادامه داد: در برخی از اظهاراتم در رسانه ها اعلام کردم که دوست دارم حاج احمد به ایران بازگردد و این فیلم را ببیند اما در واقعیت این مساله برای من یک تصور دور است و بیشتر شبیه یک فانتزی است تا واقعیت. به هر حال من نیز مانند دیگران مخاطب اخبار و اظهاراتی هستم که در خصوص زنده ماندن احمد متوسلیان منتشر می گردد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید نمود: اگر سینما را انسان فرض کنیم می توانیم آن را به دو بخش مرد و زن تقسیم کنیم اما در این میان موجوداتی هم هستند که نه زن هستند و نه مرد اما آنها هم انسان هستند. فیلم من نیز یک موجود ترنس است که نه مستند است و نه داستانی ولی بی شک سینما است با روشی متفاوت برای روایت. ما در این فیلم به عنوان یک اثر سینمایی از لحاظ صحنه پردازی، اجرای سکانس ها و طراحی هیچ چیز کم نگذاشته ایم.

والی نژاد در پاسخ به این پرسش که نهادهای مختلف تا چه اندازه در ساخت این اثر همکاری نموده اند، گفت: همه کسانی که نام احمد متوسلیان را می شنیدند ناخودآگاه این فیلم را برای خود می دانستند و همه کوشش خود را برای ساخت مناسب این اثر سینمایی انجام دادند. در خصوص نمایش این فیلم به محسن رضایی نیز باید بگویم ما در ساخت فیلم های دیگر با هم تعاملات بسیاری داشتیم اما برای ایستاده در غبار هنوز شرایطی فراهم نشده است که او این فیلم را ببیند، البته پنجشنبه این هفته 20 خرداد ماه این فیلم برای وی و تعدادی از دوستان دیگر نمایش داده می گردد.

وی ادامه داد: به هر حال ساخت فیلم دفاع مقدسی معمولا با حساسیت هایی همراه است و بسیاری از نهادهای مرتبط نگران هستند که آیا فیلمسازان تصویر مناسب و درستی از موضوع انتخاب شده می سازند یا نه. خوشبختانه نهادهای مربوط ما را در ساخت این فیلم باور کردند و تعامل خوبی در این زمینه انجام دادند. سازمان اوج به عنوان سرمایه گذار اصلی ایستاده در غبار نیز از ابتدا در کنار ما حضور داشت و ما را همراهی کرد. به هر حال روایت خاطرات جنگ نیازمند نقشه راه است و خوشبختانه ایستاده در غبار توانست خروجی خوبی در این زمینه داشته باشد.

این تهیه نماینده بیان نمود: ما همچنان در سازمان اوج به دنبال پذیرش طرح های مختلفی با موضوع احمد متوسلیان در سینما هستیم.

مهدویان در ادامه بیان نمود: کارگردانی درباره موضوع جنگ بسیار سخت است در واقع یک پوست کلفت می خواهد تا بتوان این کار را انجام دهیم در طول ساخت یک فیلم جنگی مجبور هستی با افرادی تعامل داشته باشی که گاهی ترجیح می دهی با آنها صحبت نکنی اما ناچار به انجام این کار هستی. من سال هاست که با حبیب الله والی نژاد کار می کنم و یکی از دلایلی که سبب شده است تا بتوانم این فیلم را برای خودم بدانم حضور حبیب الله والی نژاد و احمد بنان و همراهی آنها با من بوده است. در واقع این دو نفر فیلمنامه ایستاده در غبار را مانند بار شیشه از تونل مرگ رد کردند تا این بار درست به پرده سینما برسد.

این کارگردان تاکید نمود: فیلمنامه ای مانند ایستاده در غبار یک فیلمنامه بسیار سخت بود و گاهی به دلیل تغییراتی که می خواستند در فیلمنامه بدهند، من دچار ناامیدی می شدم اما همواره این دوستان یک راهی پیدا می کردند تا بتوانند فیلمنامه را نجات دهند. البته این را باید بگویم که از نظر من کار سخت ما تازه بعد از سرانجام ساخت فیلم شروع شده است، چرا که حضور این فیلم در جشنواره فجر، مسائل اکران و پخش از هر نظر سخت تر از فراوری است.

هنوز بار شیشه در دستانمان است

مهدویان بیان نمود: کوشش من برای فراوری این فیلم تنها جذب مخاطب بود و به هیچ جایزه ای فکر نمی کردم. من می خواستم فیلمنامه به گونه ای و بدون تغییر به تصویر کشیده گردد که مخاطب احساس صداقت کند. البته هنوز این بار شیشه در دستان ما قرار گرفته است و همچنان در وسط تونل مرگ هستیم.

حبیب والی نژاد هم در سخنانی بیان نمود: ما ایمان داشتیم که مهدویان یک فیلمنامه درست نوشته است و همه کسانی که در این فیلم حضور داشتند نیز به این مساله باور داشتند و این باور به ارگان های مختلف نیز منتقل شد.

در ادامه این نشست علی سرتیپی مدیر عامل پخش فیلمیران گفت: من فیلم را یک ماه قبل از جشنواره فیلم فجر دیدم و از همان لحظه مطمئن بودم که با یک فیلم متفاوت روبرو هستم. فیلمی که می تواند اتفاقی متفاوت را برای سینما ایران در سال 95 رقم بزند. در ابتدا قرار بود این فیلم در اردیبهشت ماه نمایش داده گردد که به دلیل مشکلاتی این اتفاق رخ نداد اما با همراهی دوستان، شرایط برای اکران فیلم در عید فطر فراهم شد. در کنار آن، توانستیم از زمان داده شده به فیلم های سینمایی که در ماه رمضان اکران می شوند نیز استفاده کنیم و آن را در همین ماه نمایش دهیم.

وی تاکید نمود: اکران ایستاده در غبار به صورت گسترده همراه با تعداد زیادی سالن سینما و سانس در نظر گرفته شده است چراکه مطمئن هستیم مخاطب آن به دیدن این فیلم می نشیند. اواخر هفته گذشته پنجشنبه 13 خردادماه پیش فروش فیلم شروع شده است که با استقبال بسیار خوبی همراه بود.

این تهیه نماینده سینما در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اکران فیلم در ژانرهای مختلف در ماه رمضان شرح داد: تجربه اکران نوروزی نشان داد که نمایش فیلم ها در ژانرهای مختلف به صورت گسترده می تواند تاثیر مثبتی در جذب مخاطب داشته باشد و بی شک این اتفاق نیز در اکران رمضان رخ خواهد داد.

ایستاده در غبار اثر جناحی نیست

سرتیپی با اشاره به اینکه ایستاده در غبار یک اثر جناحی نیست و همه این فیلم را دوست دارند، تاکید نمود: این فیلم از روی صداقت ساخته شده است و بی شک شرایط برای اکران آن را در خارج از کشور فراهم می کنیم تا جنبه دیگری از سینمای ایران را به مخاطب نشان دهیم. به همین دلیل برنامه ریزی هایی برای نمایش این فیلم در کانادا، آمریکا و آلمان اجرا شده است.

مهدویان با اشاره به حمایت از ایستاده در غبار توسط دیگر سینماگران شرح داد: خوشبختانه دوستان ما در سینما این فیلم را بسیار دوست داشتند و از آن حمایت کردند. بی شک اگر فیلم مورد توجه آنها قرار نمی گرفت، از آن حمایت نمی کردند. به هر حال فیلم هایی مانند ایستاده در غبار و ابد و یک روز، فیلم هایی هستند که اهالی سینما آن را دوست داشتند و از آن حمایت کردند و این حمایت شاید به این دلیل است که منتظر دیدن فیلم خوب از ما نبودند و به این فکر کردند که ما کارگردان های جوانی هستیم که نیازمند حمایت در سینما هستیم.

وی ادامه داد: از میان سینماگران، هنرمندانی چون رضا عطاران، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، مهرداد صدیقیان، نیکی کریمی، پیمان معادی و حبیب رضایی از این فیلم حمایت کردند. به هر حال رسانه های اجتماعی بسیار قوی، تاثیرگذار و کم هزینه در زمینه تبلیغات هستند و این دوستان ما را در این راه حمایت کردند.

هادی حجازی فر بازیگر نقش احمد متوسلیان نیز در این نشست گفت: تا امروز پیشنهاد 2 تا 3 کار به من شده که خیلی جدی نبوده است. به عنوان مثال بازی در یکی از کارها بسیار سخت بود چرا که باید در کویر حضور پیدا می کردم. البته در ابتدا به من گفتند که ایستاده در غبار قرار است در تهران فیلمبرداری گردد اما در نهایت ما به 5 شهر سفر کردیم. به هر حال تئاتر جایی است که من در آن یاد می گیرم و عزت نفس پیدا می کنم. دعوت به بازی در ایستاده در غبار برای من رویایی بود که در آن ارزش افزوده داشتم. در نهایت باید بگویم بازیگری، دغدغه من است نه شغلم.

مهدویان با اشاره به همکاری با حجازی فر، تاکید نمود: این هنرمند بعد از ساخت فیلم، ما را رها نکرد و در همه مراحل به خصوص اکران های خصوصی همراه ما بود.

والی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود بیان نمود: ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس می تواند همچنان ادامه پیدا کند و ما از همینجا به همه افرادی که به دنبال ساخت فیلم در این زمینه هستند، پیشنهاد همکاری می دهیم.

سینماگران جهان علاقمند به ساخت فیلم جنگی خوب هستند

مهدویان نیز تاکید نمود: جنگ موضوع جذابی برای فیلمسازی است و همه فیلمسازان جهان می خواهند درباره جنگ فیلم بسازند اما در ایران این مساله کاملاً برعکس است و اگر کسی می خواهد بیکار نباشد، به دنبال ساخت فیلم جنگی می رود. به همین دلیل است که مدتی است فیلم های بد هم در زمینه سینمای دفاع مقدس فراوری می گردد. این در حالی است که در تمام جهان همه سعی می نمایند در کارنامه کاری خود حداقل یک فیلم جنگی خوب داشته باشند.

مهدویان: با سارق عروسک ها به سینما علاقمند شدم

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به سینمای کودک و نوجوان اشاره نمود و شرح داد: متاسفانه ما فیلم های خوبی برای بچه ها و نوجوانان خود نمی سازیم. بی شک اگر شرایط خوبی فراهم گردد من دوست دارم در این حوزه ورود پیدا کنم. چرا که از کودکی با دیدن فیلم های سینمای کودک و نوجوان به خصوص سارق عروسک ها به سینما علاقه مند شدم. این در حالی است که بچه های امروز تصویر درستی از سینمای کودک و نوجوان ندارند.

علی سرتیپی تهیه نماینده سینما بعد از شنیدن صحبت های مهدویان به او گفت: من آمادگی این را دارم تا سرمایه گذاری و تهیه نمایندگی پروژه سینمای کودک شما را بر عهده بگیرم. بی شک با ساخت فیلمی مانند ایستاده در غبار می توانید یک فیلم قابل توجه برای سینمای کودک و نوجوان بسازید.

مهدویان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مخاطب خارجی شرح داد: من در طول ساخت این فیلم به فکر مخاطب خارجی نبودم اما بی شک در دیگر ساخته های خود به این مساله توجه خواهم کرد.

در ادامه محمدرضا شجاعی مدیر هنری این فیلم بیان نمود: مهارت، راهنمایی و مراقبت توسط مهدویان و والی نژاد در این کار به چشم می خورد و همین مساله سبب شد تا ایستاده در غبار نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

در سرانجام این نشست از سایت فیلم سینمایی ایستاده در غبار رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 464

به "هنوز محسن رضایی این فیلم را ندیده است، عبور بار شیشه از تونل مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز محسن رضایی این فیلم را ندیده است، عبور بار شیشه از تونل مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید