نیروی سیبری پول ساز برای روسیه جذاب برای همسایه

به گزارش مجله پیامکی، همزمان با فعال سازی خط لوله انتقال گاز روسیه به چین موسوم به نیروی سیبری، نخست وزیر قزاقستان پیشنهاد ساخت دومین شاخه این خط لوله از قلمروی قزاق ها را عنوان کرد.

نیروی سیبری پول ساز برای روسیه جذاب برای همسایه

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، با فعال سازی لوله انتقال گاز نیروی سیبری، روسیه و شرکای این کشور به آنالیز راه اندازی دومین شاخه این لوله پرداختند.

قبلا این برنامه التای نام داشت و مورد نگرانی اتحادیه اروپا و علاقه همسایگان روسیه بود.

همچنین به نظر کارشناسان لوله های انتقال گاز روسیه شرایط بازارهای گازی جهانی را کاملا دگرگون خواهند کرد.

قرار بود این خط لوله از کوه های التای بگذرد اما این عامل منجر به بروز اعتراضات از طرف سازمان های حامی محیط زیست شد بنابراین مسکو تصمیم بر تغییر راستا پروژه گرفت.

با توجه به این عوامل رئیس جمهور مغولستان در قالب همایش مالی شرقی پیشنهاد ساخته لوله در قلمروی مغولستان را عنوان کرد و در حال حاضر کارشناسان ظرفیت های این پیشنهاد را آنالیز می نمایند.

علاوه بر این قزاقستان خواستار حضور در پروژه نیروی سیبری 2 شده است. عسکر مامین نخست وزیر این کشور همزمان با فعال سازی لوله نیروی سیبری پیشنهاد ساخت دومین لوله به وسیله قلمروی قزاق ها را داد.

وی گفت: در حال حاضر اقداماتی برای مشخص قیمت گاز انجام می گردد و ما علاقه مند به صادرات گاز روسیه به چین به وسیله قلمروی قزاقستان هستیم.

محمبت داسمحمبت اف معاون وزیر انرژی قزاقستان از اجرای برنامه های دولتی در شرق این کشور در چارچوب پروژه نیروی سیبری 2 اطلاع داد.

میخایل کاگان رئیس مرکز تحلیلی دانشگاه مالی روسیه در این خصوص گفت: دولت قزاقستان پیشنهاد خوبی را عنوان کرد و این برنامه برای بازار داخلی این کشور نیز مفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: تأمین گاز شرق کشور با استفاده از لوله نیروی سیبری راحت تر از ساخت لوله گاز از غرب قزاقستان خواهد بود و هزینه زیادی دارد.

همزمان کارشناسان آمریکایی و انگلیسی از این پروژه انتقاد می نمایند و از عدم علاقه مندی مسکو و پکن به افزایش وابستگی خود به راستاهای ترانزیتی خبر می دهند.

متیو سایگرس کارشناس انگلیسی توضیح داد: روسیه با توجه به تجربه خود در بلاروس و اوکراین خواستار حضور کشورهای ثالث در برنامه های گازی است.

شایان ذکر است که نیروی سیبری پروژه لوله انتقال گاز روسیه به چین است که به وسیله این لوله گاز فراوری شده در سیبری غربی به مناطق شمالی چین منتقل می گردد.

این لوله رسما در تاریخ دوم دسامبر فعال شد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 609

به "نیروی سیبری پول ساز برای روسیه جذاب برای همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروی سیبری پول ساز برای روسیه جذاب برای همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید