نجات بازماندگان زیر آوار با کرم های روباتیک

به گزارش مجله پیامکی، پژوهشگران دانشگاه گلاسکو در آنالیز تازه خود، روبات هایی را با الهام از کرم ها ابداع نموده اند که شاید روزی بتوانند به نجات دادن بازماندگان حوادث از زیر آوارها یاری نمایند.

نجات بازماندگان زیر آوار با کرم های روباتیک

دانشمندان با ابداع روبات هایی که مانند کرم های خاکی حرکت می نمایند و به حسگر مجهز هستند، سعی دارند مرزهای پیشرفت را در زمینه توسعه روبات های نرم پشت سر بگذارند.

در ساخت روبات های تازه کشش پذیر، از تجهیزات الکترونیکی نرم و حسگرهای پیشرفته استفاده شده است تا ربات ها بتوانند حرکت بدن خود را درک نمایند و خود را در فضاهای محدود جای دهند.

تا به امروز شاهد ابداع ربات های نرمی بوده ایم که در ساخت آنها از کرم ها و سایر خزندگان الهام گرفته شده است. این روبات ها به عضلات مصنوعی مجهز هستند که به آنها در خزیدن روی سطح زمین یاری می نمایند. یک نمونه دیگر از این ربات ها که می تواند درون زمین نفوذ کند، برای تجزیه و تحلیل خاک به کار می رود و در کشاورزی کاربرد دارد. این نمونه اخیر، در دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow) ابداع شده است و با الهام گرفتن از توانایی یک موجود زنده در درک موقعیت خود، امکان توسعه ربات های نرم را فراهم می نماید.

به گفته پژوهشگران، این توانایی پیشتر در یک روبات نرم نشان داده نشده بود. پژوهشگران برای به کار گرفتن این توانایی باید در ابداع تجهیزات الکترونیکی مورد احتیاج و حسگرها، خلاق باشند.

پوسته بیرونی روبات، از یک پلاستیک کشش پذیر و یک خمیر گرافیتی تازه ساخته شده است که این گروه پژوهشی آن را ابداع نموده اند. آهن رباهای کوچکی در انتهای بدن ربات تعبیه شده اند که میزان آنها به 4،5 سانتی متر می رسد.

خمیر گرافیتی، حامل نوعی مقاومت الکتریکی است که با انبساط بدن ربات تغییر می نماید و حسگرهای تعبیه شده در بدن روبات می توانند این تغییرات را میزان بگیرند. با این کار، بدن ربات دوباره منقبض می گردد تا روبات را در امتداد یک سطح فلزی به جلو حرکت دهد. این روش، در رباتی شبیه به کرم به کار گرفته شد که برای حرکت به جلو، به بدن خود قوس می دهد و دوباره صاف می گردد و بعلاوه یک ربات شبیه به کرم خاکی که هنگام کشیده شدن روی زمین، صاف می ماند.

پروفسور راویندر داهیا (Ravinder Dahiya)، سرپرست این پژوهش گفت: حس عمقی (Proprioception )، یکی از ویژگی های حیاتی بسیاری از شکل های زندگی بیولوژیکی است و دانشمندان مدت هاست که از آن الهام گرفته اند تا به شبیه سازی سیستم های مهندسی شده ای بپردازند که از این توانایی تقلید می نمایند. ربات های ما، گامی به سوی توسعه ربات های نرم و انعطاف پذیر به تعداد می فرایند که می توانند حرکات نامحدود کرم ها را انجام دهند. توانایی این روبات های نرم برای سازگاری با محیط اطراف خود به واسطه حسگرهای کشش پذیر، می تواند به ربات های خودران یاری کند تا حتی در چالش برانگیزترین مسیرها هم به صورت کارآمد حرکت نمایند.

دانشمندان باور دارند ربات هایی که با الهام از کرم ها ساخته می شوند، روزی می توانند در عملیات جستجو و نجات به کار گرفته شوند و به یافتن بازماندگان زیر آوارها یاری نمایند. بعلاوه می توان آنها را در معادن یا هنگام ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد.

نتایج این پژوهش، در مجله Advanced Intelligent Systems به چاپ رسیده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1746

به "نجات بازماندگان زیر آوار با کرم های روباتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات بازماندگان زیر آوار با کرم های روباتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید