معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار 200 میلیارد تومانی بوگاتی

به گزارش مجله پیامکی، یک بوگاتی با الماس در سیستم صوتی و موتور 16 سلیندر متشکل از 3500 قطعه را تصور کنید. این ماشین 4 میلیون دلاری (حدود 200 میلیارد تومان) می تواند شتاب بین صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 2.4 ثانیه طی کند.

معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار 200 میلیارد تومانی بوگاتی

غزال زیاری: رانندگی با این خودروی لوکس در بزرگراه ساحلی اقیانوس آرام در هنگام غروب آفتاب یک رویای بزرگ است. در همان حالی که بوگاتی در بلوار غرش کنان حرکت می نماید، عابران پیاده برای تماشای آن سرشان را می چرخانند و با اتومبیلی روبرو می شوند که به ندرت می توان آن را در زندگی روزمره دید.

این بوگاتی ساخت فرانسه بسیار گران قیمت و در عین حال بسیار قدرتمند است. این ماشین 4 میلیون دلاری می تواند شتاب بین صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در 2.4 ثانیه پر کند و حدبیشتر سرعت بوگاتی شیرون سوپر اسپورت 273، حدود 440 کیلومتر برساعت است که حتی سریع تر از قطار شینکانسن ژاپن است.

ویژگی های منحصر به فرد شیر نو بوگاتی

البته آنچه این اتومبیل بوگاتی را خاص و هیجان انگیز می نماید، تنها در قلب تپنده آن و موتور 1600 اسب بخارش نیست؛ این ماشین ظاهری شیکی دارد که صفحات آئرودینامیک عریضی در پهلوهای آن و قوسی شبیه به طاق های کلیسا در پشت آن به چشم می خورد. در عین حال مهندسی ساخت این مدل بوگاتی نیز منحصر به فرد است: این اتومبیل دارای یک شاسی یکپارچه فیبروکربنی دست ساز (که قاب ساختاری خودرو را تشکیل می دهد) است.

شیرون سوپر اسپورت، از 16 سیلندر و4 توربو نیرو می گیرد که هوای بیشتری را به داخل محفظه احتراق وارد می نمایند تا این ماشین، قوی و غرنده حرکت کند.از دیگر ویژگی های شیرون سوپر اسپورت می توان به غشای الماسی در سیستم صوتی Accuton و تیتانیوم در سیستم اگزوز آن اشاره نمود. با نگاهی دقیق تر به ویژگی های منحصر به فرد این خودرو، بیشتر متوجه خاص بودن آن خواهید شد.

  • آیا حشرات احساس و آگاهی دارند؟
  • هوش مصنوعی زبان حیوانات را می فهمد؟

خودرویی برای جشن عصر طلایی

مشتریان بوگاتی می توانند به وسیله برنامه Sur Mesure این برند که به معنای ساخت سفارشی است، خودروی سفارشی مدنظرشان را درخواست نمایند. همه چیز در استودیوی طراحی انجام می گردد. یک مشتری یک شیرون سوپر اسپورت که به شکل یک بوم نقاشی برای جشن بزرگداشت تاریخچه این کمپانی طراحی شده بود را انتخاب کرد. جاشا استراوب، طراح بوگاتی مسئولیت این چالش را برعهده داشت و رهبر تیمی بود که در طول 400 ساعت، 45 طرح را با دست دورتادور خودرو طراحی کردند.

طبق گفته استراوب، برای این خودروی خاص که عصرطلایی نام گرفته، مهم این بود که تیم طراحی از طرح های مداد به شکل مستقیم روی بدنه خودرو استفاده نمایند. مدادهایی که آنها انتخاب کردند، دارای مقداری موم بود که به نقاشی ها جلوه پاستل روغنی می داد. او در این رابطه گفت: راه های ساده تری برای انجام این کار وجود داشت. مثل استفاده از اتوماتیک یا مارکر. ولی طراحی با اتوماتیک، اصلا شبیه به طراحی با مداد نمی شد. ما می خواستیم دانه ها و سایه ها و هایلایت ها واضح جلوه نمایند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از مداد استفاده کنیم.

در تست های ابتدایی، طراحان از پنل های نمونه اولیه بدنه استفاده کردند و مستقیما روی رنگ طراحی کردند. سپس آن را با یک لایه محافظ شفاف پوشاندند. مسئله ای که به آن برخوردند این بود که لایه محافظ شفاف، روی طراحی های با مداد ترک خورد. در نتیجه طراحان فرایند ای را تعریف کردند که بتوانند به نتیجه مدنظر برسند: در ابتدا یک لایه سبک از محافظ شفاف را برروی رنگ طلایی خودرو استفاده شد و سپس تصاویر با مدادهایی با کیفیت حرفه ای Prismacolor و Polychromos برروی خودرو طراحی شدند. سپس آنها یک لایه نازک دیگر از محافظ شفاف را روی این نقاشی ها زدند و هنرمندان برروی آن طرح هایشان را پیاده کردند. استراوب می گوید که هر تصویر دست کم سه تا چهار بار کشیده شده است.

یک نکته دیگر این بود که درست در بالای دسته دنده و روی داشبورد همه این ماشین ها، تیوترهایی تعبیه شده که هرکدام از یک غشای الماس یک قیراطی برای بهره گیری از صدایی با اعوجاج کم و با کیفیت بالا بهره مندند. این غشا شبیه یک لنز تماسی است؛ اما از جنس سخت ترین ماده روی زمین ساخته شده: الماس.

از آنجا که الماس جنس بسیار سختی دارد، امواج صوتی به سرعت و بدون تاب برداشتن از آنها عبور می نماید و جفت شدن آن با قطعات تیتانیومی، باعث می گردد تا سیستم صوتی Accuton عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

اما داستان موتور W16

شیرون سوپر اسپورت در حال حاضر تنها ماشینی است که از یک پیشرانه 16 سیلندر بهره می برد. این موتور که اولین بار در Veyron 2005 به کار گرفته شده بود، متشکل از 3500 قطعه مجزاست که هرقطعه با دست مونتاژ شده است.

اما اگر بخواهیم مروری کوتاه بر پیش زمینه این موتور داشته باشیم، باید بدانیم که حرف V در نام موتور V8 ، به علت شکل آن انتخاب شده است. دو بانک چهارسیلندر هر کدام در یک پیکربندی V شکل مرتب شده اند. اما موتور این خودرو W16 نام دارد و حرف W به این خاطر است که سیلندرها با فرمت W برای کارآیی هرچه بیشتر فضا مرتب شده اند. در حقیقت مهندسان بوگاتی یک موتور 16 سیلندر را ساخته اند که به میزان یک موتور 12 سیلندر است.

اما موتور W16، چیزی فراتر از مجموع دو موتور V8 است. بوگاتی W16 با چهار توربو (دو عد در هر سیلندر) تقویت شده؛ به طور معمول، توربوها برای افزایش قدرت در یک موتور کوچکتر به کار می روند ولی طبیعتا، اینجا هدف این نیست. موتور W16 بسیار قدرتمند است و توربوها در بالای صفحه قرار دارند. تنظیم پیچیده آب خنک نماینده باعث می گردد تا آنها بدون گرم شدن بیش از حد، نرم و روان کار نمایند و به همین منظور این برند، در سیستم اگزوز از تیتانیوم استفاده می نماید. چرا که طبیعتا موتور W16 گرمای زیادی را ایجاد می نماید. این تنظیم موتور نمادین، علاوه بر اینکه قدرت بسیار بالایی دارد، به خاطر بهره گیری از این هنرها نیز متمایز و برجسته است.

شاهکار بعدی بوگاتی چه خواهد بود؟

در حال حاضر آینده این کمپانی فرانسوی نامعلوم است. یک قرن بعد از تاسیس این شرکت، خود اتوره بوگاتی (که در سال 1947 درگذشت) از تماشا اینکه این کمپانی هنوز خودروهایی را با نام او می سازد حیرت زده خواهد شد. او مطمئنا از دانستن اینکه ریماک، سازنده خودروهای برقی کرواسی، مالک بیشتر سهام بوگاتی است و در نظر دارد تا خودروهای این برند را نیز برقی کند، شگفت زده می گردد و مطمئنا با میت ریماک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Rimacکه در سال 1984، کار خود را با تبدیل پیشرانه BMW سری 3 از احتراق داخل به برق شروع نموده بود، حس نزدیکی زیادی خواهد نمود.

در شرایطی که استفان وینکلمن، مدیرعامل سابق بوگاتی اخیرا گفته که موتور W16، آخرین در نوع خود است، اما این بدان معنا نیست که این کمپانی سازنده خودرو، کارش را در زمینه پیشرانه های بزرگ به سرانجام رسانده است. اگر این کمپانی خودروسازی، نیم نگاهی به عملکرد کمپانی لامبورگینی داشته باشد، احتمالا در آینده یک اتومبیل هیبریدی پرقدرت را انتخاب خواهد نمود و با حضور ریماک قطعا کارها خیلی خوب به پیش خواهد رفت.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرستقیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

منبع: popsci

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2253

به "معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار 200 میلیارد تومانی بوگاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار 200 میلیارد تومانی بوگاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید